&referer=" WIDTH="0" HEIGHT="0" BORDER="0" ALIGN="LEFT" ALT=""> [Nederland]
[Buitenland]
[Telesport]
[Financiën]
[Nederland]
[I-mail]

 


vrijdag
5 maart 1999

 


[Belastingdienst]
[Beurstip]
[Autosite]
[Primafoon]
[Matchbank]

Strategie Van Melle meer
op lokale merken gericht

Van een onzer verslaggevers - AMSTERDAM, vrijdag

Van Melle gaat zich meer toeleggen op goedkopere, lokale merken, die door het plaatselijke management worden ontwikkeld. Op die manier is de snoepfabrikant minder gevoelig voor economische crises zoals in Rusland en Azië, die in 1998 tot een nettowinstdaling van 11% leidden.

Volgens bestuursvoorzitter Izaak van Melle betekenen de lagere prijzen van niet-wereldmerken beter geschikt voor de kleinere portemonnee niet automatisch dat ook de winstmarges daarvan lager liggen. "Dit soort producten wordt ook lokaal, en dus goedkoper geproduceerd. We stimuleren de managers merken te ontwikkelen die volledig op de regio zijn geënt. Zorg dat het daar een succes wordt, dan zien we elders wel verder." De mierzoete Airheads, speciaal ontwikkeld voor de Amerikaanse markt, worden inmiddels ook al naar landen buiten de Verenigde Staten geëxporteerd.

Meer dan de helft van de Van Melle-omzet wordt gerealiseerd met de wereldwijd bekende snoepjes Mentos en Fruittella. Ook het twee jaar geleden geïntroduceerde Meller zou in die eregalerij moeten worden bijgezet. "Maar Meller is zeker nog geen wereldmerk", stelde Van Melle gisteren. "Dat is ook een heel karwei. Het wordt bijvoorbeeld nog niet in de Verenigde Staten verkocht." Het snoepje is nu goed voor "een paar procent" van de omzet, en levert nog geen winst op. "Dat duurt langer dan verwacht."

In 1998 werd Van Melle midscheeps geraakt door de crisis in Azië, en vanaf augustus ook door de ineenstorting van de Russische economie. Vooral in Indonesië, waar de fabrikant een goede winstgevende positie had opgebouwd, kwam de klap hard aan. De volumedaling werd nog eens versterkt door de in waarde gedaalde roepia. "Voor het einde van het jaar, wanneer er verkiezingen worden gehouden, zien we daar geen verbetering", aldus Van Melle. Wel wordt er geprofiteerd van de goedkope productie in de Gordel van Smaragd (Indonesië), van waaruit wordt geëxporteerd naar omliggende landen en het Middenoosten. "We realiseren er de laagste kostprijs die we ooit hebben gezien."

Al met al daalde de omzet in Azië met ƒ50 miljoen, en die in Rusland met ƒ10 miljoen. Door een hogere omzet in de Verenigde Staten en de aankoop van een groep fabrieken in Hongarije, Tsjechië en Slowakije bleef de daling van de concernomzet beperkt tot 3%. Daarmee kwam deze uit op ƒ890 miljoen. Wennen was het wel, aldus financieel directeur André Boudewijns: "Een daling is nog niet eerder in de geschiedenis van Van Melle voorgekomen."

Het probleem in Rusland is erger dan de omzetdaling doet vermoeden, aldus Boudewijns. "Tot en met augustus verkochten we juist meer. Had die trend zich doorgezet, dan hadden we over heel 1998 een omzetstijging van ƒ20 miljoen geboekt."

Eind vorig jaar verwachtte Van Melle nog een winstdaling van 15%. Vooral door betere resultaten in de Verenigde Staten, de Benelux en Japan bleef die teruggang beperkt tot 11%, waarmee de nettowinst uit gewone bedrijfsuitoefening op ƒ52,4 miljoen neerkwam. Om de kosten te besparen werden vorig jaar op de Filippijnen en in het Nederlandse Weert fabrieken gesloten, waarvoor een voorziening van ƒ17,1 miljoen werd getroffen. Inclusief bijzondere baten en lasten kwam de nettowinst uit op ƒ40,6 miljoen.

Aan een concrete winstverwachting voor dit jaar waagde Van Melle zich niet, vooral omdat een snel herstel van Rusland en Indonesië nog niet binnen handbereik is. "Voordeel is wel dat concurrerende importen vrijwel zijn verdwenen. Daardoor hebben we in bepaalde gevallen ons marktaandeel kunnen verbeteren." Thailand en Zuid-Korea laten volgens hem al tekenen van herstel zien. "Laten we hopen dat dat een olievlekwerking heeft." In China, waar in 1998 tijdelijk een fabriek werd gesloten, wordt volgens de topman "eindelijk resultaat" geboekt. Medio dit jaar gaat Van Melle ook snoepjes produceren in India.

De productie van snoepjes bij Van Melle. In 1998 werd de Nederlandse productie geconcentreerd in Breda.

FOTO: VAN MELLE






[Voorpagina]

[Nederland]

[Buitenland]

[Telesport]

[De Financiële Telegraaf]

[Xtra]




Auteursrechten voorbehouden 1996-1999, © Dagblad De Telegraaf, Amsterdam
De Telegraaf-i wordt het best bekeken met Netscape Navigator, Netscape Communicator of Microsoft Internet Explorer.