Omzetgroei horeca
dankzij restaurants
Van een onzer verslaggeefsters - DEN HAAG, vrijdag
Nederlanders brengen steeds vaker de nacht in een
hotel door of gaan luxe dineren. Een biertje drinken in de kroeg raakt
daarentegen steeds meer uit de mode. Dit blijkt uit de jaarcijfers
horeca die gisteren door het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS)
en het Bedrijfschap Horeca en Catering werden gepresenteerd.
De omzet van de totale branche is in 1998 met 6 procent
gegroeid, voor dit jaar wordt slechts een groei van 4,75 procent
verwacht. Uit de jongste cijfers blijkt dat de omzetgroei voor het
afgelopen jaar vooral te danken is aan de goede resultaten van de
hotels en restaurants. De cafés en cafetaria's deden aanzienlijk
minder goede zaken.
Volgens Jan Hendrik Peters, directeur van het
Bedrijfschap zijn de mindere resultaten van de cafés vooral te
wijten aan de stijgende prijzen en hoge loonkosten. "De snackbars
hebben minder inkomsten doordat ze geen gokkasten meer mogen
plaatsen."
De hotels en restaurants danken de goede cijfers vooral
aan de zakenmensen. Peters: "De zakenman gaat steeds vaker lunchen
of dineren met zijn relaties. Ook werden werknemers het afgelopen jaar
meer in de gelegenheid gesteld om beurzen of congressen te bezoeken,
waardoor er vaak in een hotel moet worden overnacht."
Doordat de economische vooruitzichten voor dit jaar
minder gunstig zijn, verwacht de horeca voor 1999 minder resultaat.
"Volgens de verwachtingen van het Centraal Planbureau loopt de
groei van de zakelijke bestedingen terug, en juist die veroorzaakten in
de voorgaande kwartalen de mooie omzetcijfers van hotels en
restaurants. Verder kunnen ook de economische ontwikkelingen in
Azië, Rusland, en Zuid-Amerika nog eens een nadelige invloed
hebben", zegt de directeur van het Bedrijfschap.
Het aantal coffeeshops is vorig jaar met bijna 9
procent afgenomen. Dit komt vooral doordat gemeenten er een strenger
coffeeshop-beleid op na houden. Ook veranderden 'echte' coffeeshops van
naam om niet verward te worden met een softdrugs-café. Zij
noemen zich daarom steeds vaker lunchroom, en hun aantal steeg in deze
periode met maar liefst 17 procent. "Geen ander bedrijfstype
groeide vorig jaar zo hard", zegt Peters.
|