Koopgolf consumenten
stuwt winst Macintosh
Van een onzer verslaggevers - AMSTERDAM, vrijdag
De
koopgolf onder consumenten die Nederland in 1998 overspoelde heeft
detailhandelsconcern Macintosh geen windeieren gelegd. Vooral door het
sterk gestegen bedrijfsresultaat bij de modewinkels en woonwarenhuizen
steeg de nettowinst uit gewone bedrijfsuitoefening met liefst 76% naar
36,2 miljoen.
Vooral door de boekwinst op de verkoop van het 1%-belang
in Libertel kwam de nettowinst inclusief bijzondere baten en lasten op
53,8 miljoen uit. De omzet van het beursfonds steeg met 11,3% tot
1,47 miljard, waarvan 73% in Nederland wordt gerealiseerd.
"Voor degenen die de detailhandel volgen geen verrassing", zo
relativeerde topman drs. Jan Nijhuis het succes. "De bestedingen
aan non-food artikelen steeg in 1998 met 8%."
Macintosh verstrekt geen resultaten van de min of meer
zelfstandig opererende winkelformules, maar gaf gisteren wel voor het
eerst cijfers over de verschillende bedrijfsonderdelen.
Daaruit blijkt dat de modetak (o.m. Superconfex en
schoenen van Manfield, Dolcis en Invito) het bedrijfsresultaat vrijwel
heeft zien verdubbelen tot 22 miljoen. De 'living'-tak boekte een
bedrijfsresultaat van 35,1 miljoen, 51% hoger dan in 1997. Onder
deze poot vallen meubelzaken (Piet Klerkx en Stoutenbeek) en
woondecorateurs. Deze laatste categorie bevat onder meer de zeer
succesvolle Kwantum-woonwarenhuizen en de nog verliesgevende
buitenlandse ketens GP Décors en Tonton Tapis. Deze laatste
keten wordt evenals zusje Crusoë inmiddels geheel vanuit het
Kwantum-hoofdkantoor in Tilburg bestierd.
De derde activiteit, auto- en fietsaccessoires en
mobiele telefoons (Halfords, Bikeworld en Belcompany) liet met 18% de
grootste omzetstijging zien. Door de herstructurering van Halfords in
Duitsland en de uitbreiding van de lager renderende
telefonie-activiteiten bleef het bedrijfsresultaat hier enigszins bij
achter, met een groei van 9% tot 14,6 miljoen.
Voor het huidige boekjaar gaat Nijhuis uit van "een
lichte stijging" van de consumentenbestedingen. Mocht er toch de
klad in komen, dan zullen de mode- en woondecoratiepoot de grootste
klappen krijgen, aldus de topman. "In de mobiele telefonie bestaat
een sterke onderstroom, mede door de gigantische reclamebudgetten van
de telecommaatschappijen. Daardoor zal deze sector weinig te leiden
hebben van een tijdelijke conjunctuurdip."
Het huidige jaarlijkse investeringsniveau van ruim
50 miljoen, goed voor een expansie met 50 winkels, zal ook in
1999 worden volgehouden. Daarnaast wordt in de loop van dit jaar een
Piet Klerkx-'internetshop' actief, zodat klanten via de computer
goederen kunnen bestellen. "Als dit medium wortel schiet, willen
we er bij zijn", aldus Nijhuis.
Macintosh verwacht dit jaar een autonome omzetgroei
van 7% en een verdere winststijging. Op termijn moet de nettowinst uit
gewone bedrijfsuitoefening stijgen van de huidige 2,5 naar 3%. Naast de
autonome groei mikt het concern op extra omzet door acquisities,
waarbij nieuwe branches niet worden uitgesloten. Veel wilde Nijhuis
daar niet over kwijt: "in elk geval niet de food-sector."
|