Trein steeds populairder
door Dominique Weesie - UTRECHT, vrijdag
Steeds meer mensen stappen op de trein. Sinds de
invoering van de nieuwe dienstregeling worden dagelijks ruim 10.000
passagiers extra vervoerd. De Nederlandse Spoorwegen boekten afgelopen
jaar bijna 197 miljoen gulden winst.
Desondanks blijkt de NS nog steeds niet in staat de
treinen op tijd te laten rijden. Bijna één op de vijf
treinen is vertraagd. "Het blijft een van onze grootste
zorgenkindjes", aldus bestuursvoorzitter R. den Besten gisteren
tijdens de presentatie van de jaarcijfers over 1998.
Voornaamste oorzaak voor de vertraging is volgens Den
Besten "het bijna aftandse spoorwegennet in ons land."
Daarnaast zijn de spoorwegen afgelopen jaar 326 maal geconfronteerd met
calamiteiten, die het treinverkeer vaak urenlang onmogelijk maakte.
"Dan praten we over aanrijdingen op overwegen, zelfdodingen en
draadbreuken. Ook bommeldingen lijken de laatste tijd in populariteit
toe te nemen. Dit zorgt voor fikse vertragingen, buiten onze schuld
om", aldus de NS-topman.
Knelpunten
Den Besten verwacht voorlopig niet dat alle
knelpunten de komende jaren uit de wereld kunnen worden geholpen.
Desondanks wordt er ook voor komend jaar weer 50 miljoen gulden
uitgetrokken om 87 procent van de treinen op tijd te laten rijden.
"Dat is waar wij minimaal naar streven", aldus de
bestuursvoorzitter, die toegeeft dat de verbetering van 0,9 procent
vorig jaar als "te mager" omschrijft.
Maar het slechte spoorwegennet speelt de NS behoorlijk
parten om die doelstelling te bereiken. Den Besten sprak gisteren zelfs
over een "verwaarloosd en uitgewoond" net, waar op korte
termijn geen verbetering in valt te verwachten. "We zullen ermee
moeten leren leven dat nog tot in lengte van jaren het net niet aan
redelijke kwaliteitsnormen voldoet."
Om de kwaliteit op te krikken gaat het NS-onderdeel
Railinfrabeheer, dat het onderhoud van de lijnen verzorgt, de
knelpunten dit jaar steviger aanpakken.
Desondanks toonde Den Besten zich gisteren een tevreden
man. De nettowinst steeg in 1998 met 20 procent tot bijna 197
miljoen. De bestuursvoorzitter wees erop dat zes jaar geleden NS nog
goed was voor een verlies van 200 miljoen gulden, bij een
overheidsbijdrage van 450 miljoen.
In de loop van dit najaar zullen de NS een besluit
nemen over het aanschaffen van nieuwe treinen. Daarmee zal naar
schatting een bedrag van een miljard gulden gemoeid zijn.
|