&referer=" WIDTH="0" HEIGHT="0" BORDER="0" ALIGN="LEFT" ALT=""> [Nederland]
[Buitenland]
[Telesport]
[Financiën]
[Nederland]
 

 


vrijdag
5 maart 1999

 


[FBTO verzekeringen]
[Netaspect]
[World OnLine]
[CMG]
[Deloitte & Touche]

Trein steeds populairder

door Dominique Weesie - UTRECHT, vrijdag

Steeds meer mensen stappen op de trein. Sinds de invoering van de nieuwe dienstregeling worden dagelijks ruim 10.000 passagiers extra vervoerd. De Nederlandse Spoorwegen boekten afgelopen jaar bijna 197 miljoen gulden winst.

Desondanks blijkt de NS nog steeds niet in staat de treinen op tijd te laten rijden. Bijna één op de vijf treinen is vertraagd. "Het blijft een van onze grootste zorgenkindjes", aldus bestuursvoorzitter R. den Besten gisteren tijdens de presentatie van de jaarcijfers over 1998.

Voornaamste oorzaak voor de vertraging is volgens Den Besten "het bijna aftandse spoorwegennet in ons land." Daarnaast zijn de spoorwegen afgelopen jaar 326 maal geconfronteerd met calamiteiten, die het treinverkeer vaak urenlang onmogelijk maakte. "Dan praten we over aanrijdingen op overwegen, zelfdodingen en draadbreuken. Ook bommeldingen lijken de laatste tijd in populariteit toe te nemen. Dit zorgt voor fikse vertragingen, buiten onze schuld om", aldus de NS-topman.

Knelpunten
Den Besten verwacht voorlopig niet dat alle knelpunten de komende jaren uit de wereld kunnen worden geholpen. Desondanks wordt er ook voor komend jaar weer 50 miljoen gulden uitgetrokken om 87 procent van de treinen op tijd te laten rijden. "Dat is waar wij minimaal naar streven", aldus de bestuursvoorzitter, die toegeeft dat de verbetering van 0,9 procent vorig jaar als "te mager" omschrijft.

Maar het slechte spoorwegennet speelt de NS behoorlijk parten om die doelstelling te bereiken. Den Besten sprak gisteren zelfs over een "verwaarloosd en uitgewoond" net, waar op korte termijn geen verbetering in valt te verwachten. "We zullen ermee moeten leren leven dat nog tot in lengte van jaren het net niet aan redelijke kwaliteitsnormen voldoet."

Om de kwaliteit op te krikken gaat het NS-onderdeel Railinfrabeheer, dat het onderhoud van de lijnen verzorgt, de knelpunten dit jaar steviger aanpakken.

Desondanks toonde Den Besten zich gisteren een tevreden man. De nettowinst steeg in 1998 met 20 procent tot bijna ƒ197 miljoen. De bestuursvoorzitter wees erop dat zes jaar geleden NS nog goed was voor een verlies van 200 miljoen gulden, bij een overheidsbijdrage van 450 miljoen.

In de loop van dit najaar zullen de NS een besluit nemen over het aanschaffen van nieuwe treinen. Daarmee zal naar schatting een bedrag van een miljard gulden gemoeid zijn.






[Voorpagina]

[Nederland]

[Buitenland]

[Telesport]

[De Financiële Telegraaf]

[Xtra]




Auteursrechten voorbehouden 1996-1999, © Dagblad De Telegraaf, Amsterdam
De Telegraaf-i wordt het best bekeken met Netscape Navigator, Netscape Communicator of Microsoft Internet Explorer.