Winst olieconcerns zwaar onder druk

De winsten van de internationaal opererende
olieconcerns staan zwaar onder druk. Een fors gedaalde olieprijs en een
sterk afgenomen vraag door de economische crisis in Azië en het
zachte winterweer, dwingen de oliemaatschappijen er toe om alle zeilen
bij te zetten om uit de verliescijfers te blijven.
Reorganisaties, fusies, het stilleggen van te dure
productievelden en drastische kostenbesparingen moeten het antwoord
zijn op de snel dalende resultaten. Daarbij gaan duidelijk de kosten
voor de baat uit: miljarden dollars worden uitgetrokken om de beoogde
doelen zo snel mogelijk te bereiken.
Zo ook bij de Kon./Shell Groep. Deze trof in het
vierde kwartaal van afgelopen jaar een voorziening van $4,2 miljard.
Dat deed het concern in de laatste drie maanden van '98 in de rode
cijfers belanden. Zonder die extra posten was er nog sprake van een
bescheiden winst.
Over het gehele jaar boekte de 'Koninklijke' een
winst (exclusief buitengewone posten) van 5,15 miljard, dat
betekende een daling van 36 procent ten opzichte van '97. Met die
daling kwam dit concern er, vergeleken met zijn collega's, nog redelijk
van af.
Texaco spande de kroon met een daling van 66,8
procent tot 0,88 miljard dollar, Total deed het daarentegen zeer goed
met een daling van 'slechts' 9 procent tot 1,21 miljard dollar.
Slechter dan Shell verging het verder nog Chevron (39,3 procent daling
tot 1,37 miljard dollar). Beter dan Shell deden het echter nog Exxon
(24,7 procent daling tot 6,37 miljard) en Mobil (31 procent afname tot
2,37 miljard).
|