&referer=" WIDTH="0" HEIGHT="0" BORDER="0" ALIGN="LEFT" ALT=""> [Nederland]
[Buitenland]
[Telesport]
[Financiën]
[Nederland]
 

 


vrijdag
12 februari 1999

 


[Albert Heijn]
[VSB Hypotheken]
[Prive Roddelbox]
[Eurocard Mastercard]
[CMG]
[World OnLine]
[Matchbank]
[Netaspect]
[FBTO verzekeringen]

El Al heeft meer privileges

Van onze verslaggevers - AMSTERDAM, vrijdag

Luchtvaartmaatschappij El Al heeft meer privileges op Schiphol dan tot nu toe werd aangenomen. Het cabinepersoneel van de Israëlische luchtvaartmaatschappij wordt op Schiphol niet door de douane gecontroleerd. Hetzelfde zou gelden voor de vrachtauto's die voor El Al door Europa reizen.

De voorkeurspositie van El Al wordt inmiddels door de ministeries van Defensie, Verkeer en Waterstaat en Buitenlandse Zaken onderzocht. Het bemanningenvervoer van de KLM werkt in opdracht van een groot aantal luchtvaartmaatschappijen. Volgens KLM'er Vonk, veertien jaar lang dienstleider van deze afdeling voordat hij in 1995 met de vut ging, is de procedure met betrekking tot El Al steeds hetzelfde.

Geen controle

"Bij aankomst van een El Al-kist komen wij met een busje voorrijden en wordt de bemanning rechtstreeks naar het hotel vervoerd. Bij de slagboom op Schiphol worden we zonder enige vorm van controle doorgelaten. En dat terwijl personeel van andere vliegtuigmaatschappijen altijd wordt gecontroleerd", aldus Vonk.

Bij onrust in het Midden-Oosten komt het volgens Vonk regelmatig voor dat het personeelsbusje door gewapende Israëliërs wordt geëscorteerd. "Zit er dus een Israëlische veiligheidsman met een wapen in de aanslag op de achterbank", zegt Vonk, die zich aan de situatie ergerde omdat de Nederlandse politie zich niet liet zien.

Ook de wagens die de El Al-vracht van en naar de vliegvelden brengen, blijken ongecontroleerd door Europa te rijden. Volgens de heer M. Numan van het transportbedrijf J. de Rijk uit Roosendaal worden de trucks door Israëlische veiligheidsmensen verzegeld, zonder dat de douane daaraan te pas komt. Dat gebeurt overigens ook in de andere Europese landen waar El Al is gevestigd, stelde Numan gisteren op Radio 1.

Het ministerie van Financiën, waaronder de douane ressorteert, ontkent de voorkeursbehandeling van El Al. De KLM wil niet reageren zolang de parlementaire enquête duurt.

Uranium

Tijdens de verhoren van de enquêtecommissie bleek gisteren dat voormalig verkeersminister Jorritsma de Tweede Kamer in september 1997 "versluierd" en "onzorgvuldig" heeft geïnformeerd over de vondst van verarmd uranium in de wrakstukken van de El Al-ramp-Boeing. De Tweede Kamer neemt het onjuist of onvolledig informeren door bewindslieden doorgaans zwaar op.

Henk Pruis, medewerker van de Rijksluchtvaartdienst (RLD) en betrokken bij het vooronderzoek naar de oorzaak van de ramp, verklaarde voor de commissie dat Jorritsma de Tweede Kamer op 12 september 1997 onjuist heeft ingelicht in een brief over de Bijlmerramp.

Toen Pruis dat in de brief las heeft hij zijn superieuren, de vooronderzoeker Henk Wolleswinkel en RLD-baas Jan-Willem Weck, daarvan direct per e-mail op de hoogte gesteld.

Volgens Pruis is niet, zoals de minister schreef, direct na de vondst van verarmd uranium in de wrakstukken contact gezocht met het Energie Centrum Nederland (ECN) in Petten over mogelijk gevaarlijke eigenschappen van verarmd uranium. De RLD-ambtenaar wees erop dat dit pas een jaar later is gebeurd.

Opmerkelijk was ook het verhoor van directeur Krom van de stortplaats Nauerna in Zaandam waar de Bijlmerresten liggen. Krom verklaarde dat bij 14 van zijn 35 medewerkers een bloedafwijking is geconstateerd. Bovendien heeft de helft last van vermoeidheid en oog- en huidirritaties. Aandoeningen die grote gelijkenis vertonen met die van overige Bijlmerslachtoffers met lichamelijke klachten.

Met de resultaten van dit onderzoek is nog niets gedaan, maar Krom zal de stukken aan het AMC gegeven.






[Voorpagina]

[Nederland]

[Buitenland]

[Telesport]

[De Financiële Telegraaf]

[Xtra]




Auteursrechten voorbehouden 1996-1999, © Dagblad De Telegraaf, Amsterdam
De Telegraaf-i wordt het best bekeken met Netscape Navigator, Netscape Communicator of Microsoft Internet Explorer.