&referer=" WIDTH="0" HEIGHT="0" BORDER="0" ALIGN="LEFT" ALT=""> [Nederland]
[Buitenland]
[Telesport]
[Financiën]
[Nederland]
 

 


dinsdag
9 februari 1999

 


[CMG]
[VSB Hypotheken]
[Netaspect]
[World OnLine]
[Albert Heijn]
[FBTO verzekeringen]
[Eurocard Mastercard]
[Matchbank]

Boeing El Al naast baan

Van onze correspondent - SCHIPHOL, dinsdag

Een Boeing 747 vrachtvliegtuig van de Israëlische luchtvaartmaatschappij El Al is gisterochtend op Schiphol tijdens een landing in een hevige sneeuwbui deels naast de landingsbaan terechtgekomen.

Het spierwitte toestel met het vluchtnummer LY-812, afkomstig uit New York, had drie bemanningsleden en een vracht van 92.700 kilo aan boord. Het maximale laadvermogen van het toestel bedraagt volgens El Al 126 ton. Een gisteravond verspreide schriftelijke verklaring van de luchtvaartmaatschappij gaf echter geen details over de aard van de lading.

Het spierwitte vrachtvliegtuig ligt half naast de landingsbaan op Schiphol. FOTO: DIJKSTRA

Toen het vliegtuig rond negen uur op de Zwanenburgbaan wilde landen, was de baan gedeeltelijk in een zeer matige conditie. Het eerste stuk was goed, maar aan het einde was de baan besneeuwd en glad.

De piloot van El Al was daarvan op de hoogte en ging volgens een woordvoerster van Schiphol toch met een landing op de Zwanenburgbaan akkoord. Eenmaal op de grond schoot de Boeing door en kwam aan de noordkant met zijn neuswielen naast de baan terecht. De bemanning bleef ongedeerd.

Gistermiddag werd met de berging van het toestel begonnen. De lading werd onder toezicht van de douane gesteld en wordt zo snel mogelijk aan de hand van de vrachtbrieven gecontroleerd. De Raad voor de Luchtvaart is direct begonnen met een onderzoek naar de oorzaak van het ongeluk. Ook El Al stelt een onderzoek in.

Het incident komt net op het moment dat heel Nederland in de ban is van de parlementaire enquête naar de Bijlmerramp op 4 oktober 1992. Zoals bekend was daarbij een vrachtvliegtuig van El Al betrokken.

Door het ongeluk moest Schiphol de helft van zijn landingscapaciteit missen. Er was op dat moment net een piek in het luchtverkeer, dat ook al met het slechte weer kampte. Tientallen vliegtuigen konden daardoor niet op Schiphol terecht en moesten naar het buitenland uitwijken. Alleen al de KLM moest 25 Europese en vier internationale vluchten naar Duitse en Belgische luchthavens doorsturen. Voor vlucht KL692 uit Toronto leverde dat de meeste problemen op.

De problemen met het El Al-toestel op de Zwanenburgbaan leidden ook tot enorme vertragingen op Schiphol zelf. Duizenden passagiers konden niet vertrekken, terwijl anderen na noodgedwongen landing in het buitenland naar Amsterdam moesten worden teruggevlogen. Tot in de avond waren de gevolgen merkbaar.






[Voorpagina]

[Nederland]

[Buitenland]

[Telesport]

[De Financiële Telegraaf]

[Xtra]




Auteursrechten voorbehouden 1996-1999, © Dagblad De Telegraaf, Amsterdam
De Telegraaf-i wordt het best bekeken met Netscape Navigator, Netscape Communicator of Microsoft Internet Explorer.