&referer=" WIDTH="0" HEIGHT="0" BORDER="0" ALIGN="LEFT" ALT=""> [Nederland]
[Buitenland]
[Telesport]
[Financiën]
[Nederland]
 

 


vrijdag
5 februari 1999

 


[Matchbank]
[Beurstip]
[Autosite]

Nieuwe netwerk-software
voor massaal gebruik

door Alfred Monterie - DEN HAAG, vrijdag

Het Europese bedrijfsleven beseft nog onvoldoende hoe ingrijpend Internet de manier van zakendoen gaat veranderen. In het algemeen reageert men hier te afwachtend op.

Dit zei Eric Schmidt, topman van Novell (netwerksoftware) tijdens een bezoek aan Amsterdam. Evenals zijn grote opponent Bill Gates behoort Schmidt tot de grote groep Amerikaanse managers die momenteel in Europa verblijft in verband met het World Economic Forum in het Zwitserse Davos. Volgens de Novell-topman ligt Europa momenteel vóór qua infrastructuur. Om het drukke Internet-verkeer te kunnen verwerken, zijn de afgelopen twee jaar enorm veel glasvezelverbindingen aangelegd. De hoeveelheid bandbreedte is sterk toegenomen, aldus Schmidt.

Voornaamste uitdagingen van deze tijd vormen de veiligheid, de juiste identificatie van Internet-gebruikers en het beheer hiervan. Novell komt binnenkort met een nieuwe versie van Netware 5, de software voor het beheren van netwerken. Met deze verbeterde software zullen telefoonmaatschappijen, aanbieders van Internet toegang en kabelmaatschappijen straks belangrijke gegevens over vele honderdduizenden gebruikers paraat kunnen hebben. Niet alleen computers, maar ook apparatuur zoals mobiele telefoons en handpalm-computers kunnen hiermee aan netwerken worden gehangen. De software zorgt voor identificatie van al deze apparatuur en gebruikers, alsmede voor de veiligheid.

De basis wordt gevormd door een soort super-vraagbaak, Novell Directory Service (NDS). Hierbij krijgt iedere gebruiker een unieke "digitale persoonlijkheid". Iemands identiteit op het netwerk wordt daarin vastgelegd. Te denken valt aan wachtwoorden, gebruikersprofielen en hun voorkeuren.

Netwerken worden hierdoor intelligent. Behalve dat op veel grotere schaal kan worden gewerkt, is ook de snelheid waarmee toegang tot het netwerk kan worden verkregen, sterk verbeterd.

Novell is afgestapt van de strategie om Microsoft frontaal aan te vallen. Volgens Schmidt was dat een faliekante mislukking. Verder is Novell zich gaan concentreren op haar kernactiviteiten, software voor het beheer van netwerken. Sindsdien gaat het beter met Novell. De afgelopen vijf kwartalen zijn weer winstgevend geweest.

Schmidt gaf wel toe dat de marketing van zijn onderneming nog steeds te wensen overlaat. Maar het is beter goede producten te hebben met een slechte marketing dan andersom, zei hij. Ook met het imago wil het nog niet vlotten. Novell is een onderneming voor nerds, zei hij. "De eindgebruikers kennen ons nauwelijks."






[Voorpagina]

[Nederland]

[Buitenland]

[Telesport]

[De Financiële Telegraaf]

[Xtra]




Auteursrechten voorbehouden 1996-1999, © Dagblad De Telegraaf, Amsterdam
De Telegraaf-i wordt het best bekeken met Netscape Navigator, Netscape Communicator of Microsoft Internet Explorer.