Nieuwe netwerk-software
voor massaal gebruik
door Alfred Monterie - DEN HAAG, vrijdag
Het Europese bedrijfsleven beseft nog onvoldoende hoe
ingrijpend Internet de manier van zakendoen gaat veranderen. In het
algemeen reageert men hier te afwachtend op.
Dit zei Eric Schmidt, topman van Novell
(netwerksoftware) tijdens een bezoek aan Amsterdam. Evenals zijn grote
opponent Bill Gates behoort Schmidt tot de grote groep Amerikaanse
managers die momenteel in Europa verblijft in verband met het World
Economic Forum in het Zwitserse Davos. Volgens de Novell-topman ligt
Europa momenteel vóór qua infrastructuur. Om het drukke
Internet-verkeer te kunnen verwerken, zijn de afgelopen twee jaar enorm
veel glasvezelverbindingen aangelegd. De hoeveelheid bandbreedte is
sterk toegenomen, aldus Schmidt.
Voornaamste uitdagingen van deze tijd vormen de
veiligheid, de juiste identificatie van Internet-gebruikers en het
beheer hiervan. Novell komt binnenkort met een nieuwe versie van
Netware 5, de software voor het beheren van netwerken. Met deze
verbeterde software zullen telefoonmaatschappijen, aanbieders van
Internet toegang en kabelmaatschappijen straks belangrijke gegevens
over vele honderdduizenden gebruikers paraat kunnen hebben. Niet alleen
computers, maar ook apparatuur zoals mobiele telefoons en
handpalm-computers kunnen hiermee aan netwerken worden gehangen. De
software zorgt voor identificatie van al deze apparatuur en gebruikers,
alsmede voor de veiligheid.
De basis wordt gevormd door een soort super-vraagbaak,
Novell Directory Service (NDS). Hierbij krijgt iedere gebruiker een
unieke "digitale persoonlijkheid". Iemands identiteit op het
netwerk wordt daarin vastgelegd. Te denken valt aan wachtwoorden,
gebruikersprofielen en hun voorkeuren.
Netwerken worden hierdoor intelligent. Behalve dat op
veel grotere schaal kan worden gewerkt, is ook de snelheid waarmee
toegang tot het netwerk kan worden verkregen, sterk verbeterd.
Novell is afgestapt van de strategie om Microsoft
frontaal aan te vallen. Volgens Schmidt was dat een faliekante
mislukking. Verder is Novell zich gaan concentreren op haar
kernactiviteiten, software voor het beheer van netwerken. Sindsdien
gaat het beter met Novell. De afgelopen vijf kwartalen zijn weer
winstgevend geweest.
Schmidt gaf wel toe dat de marketing van zijn
onderneming nog steeds te wensen overlaat. Maar het is beter goede
producten te hebben met een slechte marketing dan andersom, zei hij.
Ook met het imago wil het nog niet vlotten. Novell is een onderneming
voor nerds, zei hij. "De eindgebruikers kennen ons
nauwelijks."
|