&referer=" WIDTH="0" HEIGHT="0" BORDER="0" ALIGN="LEFT" ALT=""> [Nederland]
[Buitenland]
[Telesport]
[Financiën]
[Nederland]
 

 


vrijdag
5 februari 1999

 


[Matchbank]
[Autosite]
[Beurstip]

KPN zet eigen Net in
voor Internettelefonie

door Monique Harmsen - UTRECHT, vrijdag

KPN Telecom is een aantal proefprojecten gestart met Internettelefonie en aanverwante diensten via haar eigen elektronische snelweg 'Het Net'. Door gebruik te maken van dit afgebakende netwerk kan de kwaliteit van het Internettelefoonverkeer flink worden verbeterd. Ook wordt het mogelijk via een gewone telefoonlijn tegelijkertijd te surfen op Het Net en telefoon op de pc te ontvangen.

Bellen via het Internet is niet nieuw. De kwaliteit van de gesprekken laat echter door het drukke Internetverkeer of gebrekkige infrastructuur vaak te wensen over. Door gebruik te maken van een afgebakend netwerk kan KPN het aanbod en de behoefte aan capaciteit goed in de gaten houden waardoor voor telefonie een GSM-kwaliteit kan worden bereikt.

Drs. ing. J.H. Pelleboer, programmamanager Voice over Internet, verwacht niet dat een toename van het belverkeer via Het Net zal leiden tot vertragingen en opstoppingen. "Als percentage van het totale verkeer is het maar heel weinig. Het zal niet tot problemen leiden. We kunnen de capaciteit goed inschatten." Internationaal bellen via Het Net kan zo'n 25% goedkoper uitvallen dan via een gewone telefoonlijn.

Een van de nieuwe diensten die KPN vanaf 1 februari als test aan een aantal gebruikers aanbiedt is het *21-bellen. Een netgebruiker is hiermee, terwijl hij surft, ook telefonisch bereikbaar zonder een extra telefoonlijn. Op het scherm verschijnt een berichtje: U heeft telefoon, en via de pc kan dit telefoontje worden beantwoord. Tijdens het gesprek kunnen beelden en andere data worden uitgewisseld.

Een uitbreiding van deze techniek is een systeem voor call centers waarbij mensen via de pc tegelijkertijd iemand telefonisch kunnen spreken en Internetpagina's kunnen uitwisselen. Dit is vooral handig voor de service-afdelingen of call centers. Terwijl men de vraag van een klant beantwoordt, kan dit worden toegelicht door beelden naar zijn pc te sturen. Grote bedrijven als KLM, Ohra en call center SNT zijn bezig deze technologie in te schakelen.

De proef, die twee maanden duurt, is onder meer bedoeld om Het Net aantrekkelijker te maken voor de gebruiker. Bij het slagen van de test is het de bedoeling deze technologie ook aan andere Internetproviders te verkopen.

Om een indruk te krijgen welke belkwaliteit de gebruiker nog aanvaardbaar vindt en tegen welke prijs, start KPN ook een test met netbellen. Een testgroep van 2000 mensen zal twee maand lang telefoneren via Het Net met behulp van een gewone telefoon. De resultaten zullen worden meegenomen in nieuwe ontwikkelingen.






[Voorpagina]

[Nederland]

[Buitenland]

[Telesport]

[De Financiële Telegraaf]

[Xtra]




Auteursrechten voorbehouden 1996-1999, © Dagblad De Telegraaf, Amsterdam
De Telegraaf-i wordt het best bekeken met Netscape Navigator, Netscape Communicator of Microsoft Internet Explorer.