KPN zet eigen Net in
voor Internettelefonie
door Monique Harmsen - UTRECHT, vrijdag
KPN Telecom is een aantal proefprojecten gestart met Internettelefonie
en aanverwante diensten via haar eigen elektronische snelweg 'Het Net'.
Door gebruik te maken van dit afgebakende netwerk kan de kwaliteit van
het Internettelefoonverkeer flink worden verbeterd. Ook wordt het
mogelijk via een gewone telefoonlijn tegelijkertijd te surfen op Het
Net en telefoon op de pc te ontvangen.
Bellen via het Internet is niet nieuw. De kwaliteit van
de gesprekken laat echter door het drukke Internetverkeer of gebrekkige
infrastructuur vaak te wensen over. Door gebruik te maken van een
afgebakend netwerk kan KPN het aanbod en de behoefte aan capaciteit
goed in de gaten houden waardoor voor telefonie een GSM-kwaliteit kan
worden bereikt.
Drs. ing. J.H. Pelleboer, programmamanager Voice over
Internet, verwacht niet dat een toename van het belverkeer via Het Net
zal leiden tot vertragingen en opstoppingen. "Als percentage van
het totale verkeer is het maar heel weinig. Het zal niet tot problemen
leiden. We kunnen de capaciteit goed inschatten." Internationaal
bellen via Het Net kan zo'n 25% goedkoper uitvallen dan via een gewone
telefoonlijn.
Een van de nieuwe diensten die KPN vanaf 1 februari
als test aan een aantal gebruikers aanbiedt is het *21-bellen. Een
netgebruiker is hiermee, terwijl hij surft, ook telefonisch bereikbaar
zonder een extra telefoonlijn. Op het scherm verschijnt een berichtje:
U heeft telefoon, en via de pc kan dit telefoontje worden beantwoord.
Tijdens het gesprek kunnen beelden en andere data worden uitgewisseld.
Een uitbreiding van deze techniek is een systeem voor
call centers waarbij mensen via de pc tegelijkertijd iemand telefonisch
kunnen spreken en Internetpagina's kunnen uitwisselen. Dit is vooral
handig voor de service-afdelingen of call centers. Terwijl men de vraag
van een klant beantwoordt, kan dit worden toegelicht door beelden naar
zijn pc te sturen. Grote bedrijven als KLM, Ohra en call center SNT
zijn bezig deze technologie in te schakelen.
De proef, die twee maanden duurt, is onder meer bedoeld
om Het Net aantrekkelijker te maken voor de gebruiker. Bij het slagen
van de test is het de bedoeling deze technologie ook aan andere Internetproviders
te verkopen.
Om een indruk te krijgen welke belkwaliteit de
gebruiker nog aanvaardbaar vindt en tegen welke prijs, start KPN ook
een test met netbellen. Een testgroep van 2000 mensen zal twee maand
lang telefoneren via Het Net met behulp van een gewone telefoon. De
resultaten zullen worden meegenomen in nieuwe ontwikkelingen.
|