Rekeningrijden leidt
tot meer ongelukken
door Dominique Weesie - DEN HAAG, vrijdag
De invoering van rekeningrijden in 2001 op de
toegangswegen naar de vier grote steden zal tot meer en vooral ook
ernstiger ongevallen leiden.
Zo zullen automobilisten vijf minuten voor de
heffingsperiode extra gas geven, terwijl zij vlak voor het verstrijken
van het betaaltijdstip juist enorm vertragen of zelfs korte tijd op de
vluchtstrook stil houden.
Dat blijkt uit een onderzoek dat in opdracht van het
ministerie van Verkeer en Waterstaat is uitgevoerd. Hiervoor werden
gegevens en ervaringen van een al bestaand tolsysteem in de Noorse stad
Trondheim gebruikt.
Volgens het rapport verhoogt de meerderheid van de
automobilisten zo'n vijf minuten voor ingang van de tolperiode haar
snelheid gemiddeld met twintig kilometer per uur, om de tolpoort nog
net voor ingang van het betaaltijdstip te kunnen passeren.
Vlak voor het verstrijken van de heffingsperiode houdt
maar liefst tachtig procent van de weggebruikers de snelheid geforceerd
laag om betaling te ontlopen. Een groot aantal bestuurders zet de auto
zelfs even stil, wat tot levensgevaarlijke situaties leidt.
Simulatie
Op basis van deze Noorse gegevens is een
computersimulatie uitgevoerd op het Nederlandse wegvak A29-Heinenoord.
Hieruit blijkt dat soortgelijke situaties zich ook op de Nederlandse
wegen zullen gaan voordoen, als in 2001 tussen 07.00 en 09.00 uur het
rekeningrijden in de randstad wordt doorgevoerd.
In het rapport wordt er dan ook voor gepleit om eerst
een grootschalige proef te houden, waarbij de toekomstige situatie zo
goed mogelijk wordt nagebootst. Het ministerie van Verkeer en
Waterstaat heeft hier echter tot nu toe geen gehoor aan gegeven.
Volgens woordvoerster S. Braun van het departement
zal het probleem rondom de verkeersveiligheid zichzelf oplossen, omdat
er waarschijnlijk met gedifferentieerde tarieven zal worden gewerkt.
Dat betekent dat er ook al voor 07.00 uur en na 09.00 uur moet worden
betaald, zij het niet voor het volle pond. Maar volgens het rapport
zullen automobilisten ook extra gas geven of juist op hun rem gaan
staan bij de overgang van hoog naar laag tarief en omgekeerd.
De ANWB zegt zich naar aanleiding van deze rapportage
ernstige zorgen te maken. "Ook het voornemen van het departement
om met piek- en daltarieven te gaan werken, neemt die bezorgdheid niet
weg. Het gaat er toch om dat er geld kan worden bespaard", aldus
woordvoerder B. Kuijk.
Veilig Verkeer Nederland gaat er vooralsnog vanuit
dat het rekeningrijden geen extra slachtoffers zal opleveren.
|