Schiphol was militair
tussenstation voor
Israël tot eind '96
Van onze verslaggevers - SCHIPHOL, vrijdag
Israël heeft Schiphol tot eind 1996 gebruikt als
belangrijkste doorvoerhaven voor vluchten met militaire vracht.
Volgens het gerenommeerde Britse defensietijdschrift
Jane's is onze nationale luchthaven, na thuisbasis Tel Aviv, de
belangrijkste tussenstop. "El Al opereert in Amsterdam in grote
vrijheid. Daarbij spelen de sterke banden tussen Nederland en
Israël een grote rol", meent Jane's.
Wat die Israëlische vliegtuigen precies
vervoerden, is onduidelijk. De Israëlische ambassade specificeerde
de lading alleen als het om munitie ging, zoals de internationale
regelgeving verplicht.
De vluchten zouden twee jaar geleden op last van de
Rijksluchtvaartdienst (RLD) zijn gestopt wegens geluidsoverlast en
omdat militaire vliegtuigen niet binnen de internationaal afgesproken
veiligheidsnormen voor de burgerluchtvaart vallen. Tevens zou inspectie
"waarschijnlijk diplomatieke problemen" opleveren, aldus de
RLD.
Nooit geïnspecteerd
Israël was het enige land dat zo
frequent met grote militaire vrachttoestellen op Schiphol vloog. De
lading ervan is nooit geïnspecteerd, omdat er volgens de RLD geen
wettelijke mogelijkheid is om militaire vrachtvluchten te controleren.
El Al-personeel op Schiphol heeft anoniem verklaard
dat het bedrijf regelmatig militaire goederen in de ruimen van de
civiele vrachtjumbo's vervoert. "Ze komen uit Amerika en gaan door
naar Tel Aviv. Niemand komt ooit aan die pallets. Er zit zwart plastic
overheen, maar af en toe scheurt wel eens iets. Je ziet dan van die
legergroene kisten met gele letters. Op vrachtbrieven wordt dit soort
zendingen altijd aangegeven met nietszeggende termen als 'general
cargo' of 'electrical parts'."
Ook controles op wapentransporten via Schiphol, een taak
van de Koninklijke Marechaussee, werden tot vorig jaar niet gehouden.
Zo bleek uit een eerder in deze krant onthuld, zeer vertrouwelijk
rapport van de Algemene Rekenkamer. Zo konden niet alleen met El Al,
maar ook met andere maatschappijen ongemerkt ook verboden
wapentransporten plaatsvinden.
Op de positie van El Al op Schiphol bestaat op
Schiphol al vanaf ver voor de Bijlmerramp grote kritiek. De
Israëlische maatschappij leeft daar, volgens insiders, buiten de
wet. Veiligheidsagenten zijn zichtbaar gewapend, terwijl daarvoor in
ons land geen wapenvergunning bestaat. Het El Al-deel van de
vrachtloods van Aero Ground wordt zelfs door de Nederlandse
luchtvaartautoriteiten merendeels gemeden.
De PvdA-fractie in de Tweede Kamer heeft inmiddels
ophelding gevraagd over de bijzondere positie van El Al.
|