&referer=" WIDTH="0" HEIGHT="0" BORDER="0" ALIGN="LEFT" ALT=""> [Nederland]
[Buitenland]
[Telesport]
[Financiën]
[Nederland]
 

 


vrijdag
5 februari 1999

 


[CMG]
[FBTO verzekeringen]
[VSB Hypotheken]
[Eurocard Mastercard]
[World OnLine]
[Hypotheek-angst?]
[Netaspect]

Schiphol was militair
tussenstation voor
Israël tot eind '96

Van onze verslaggevers - SCHIPHOL, vrijdag

Israël heeft Schiphol tot eind 1996 gebruikt als belangrijkste doorvoerhaven voor vluchten met militaire vracht.

Volgens het gerenommeerde Britse defensietijdschrift Jane's is onze nationale luchthaven, na thuisbasis Tel Aviv, de belangrijkste tussenstop. "El Al opereert in Amsterdam in grote vrijheid. Daarbij spelen de sterke banden tussen Nederland en Israël een grote rol", meent Jane's.

Wat die Israëlische vliegtuigen precies vervoerden, is onduidelijk. De Israëlische ambassade specificeerde de lading alleen als het om munitie ging, zoals de internationale regelgeving verplicht.

De vluchten zouden twee jaar geleden op last van de Rijksluchtvaartdienst (RLD) zijn gestopt wegens geluidsoverlast en omdat militaire vliegtuigen niet binnen de internationaal afgesproken veiligheidsnormen voor de burgerluchtvaart vallen. Tevens zou inspectie "waarschijnlijk diplomatieke problemen" opleveren, aldus de RLD.

Nooit geïnspecteerd
Israël was het enige land dat zo frequent met grote militaire vrachttoestellen op Schiphol vloog. De lading ervan is nooit geïnspecteerd, omdat er volgens de RLD geen wettelijke mogelijkheid is om militaire vrachtvluchten te controleren.

El Al-personeel op Schiphol heeft anoniem verklaard dat het bedrijf regelmatig militaire goederen in de ruimen van de civiele vrachtjumbo's vervoert. "Ze komen uit Amerika en gaan door naar Tel Aviv. Niemand komt ooit aan die pallets. Er zit zwart plastic overheen, maar af en toe scheurt wel eens iets. Je ziet dan van die legergroene kisten met gele letters. Op vrachtbrieven wordt dit soort zendingen altijd aangegeven met nietszeggende termen als 'general cargo' of 'electrical parts'."

Ook controles op wapentransporten via Schiphol, een taak van de Koninklijke Marechaussee, werden tot vorig jaar niet gehouden. Zo bleek uit een eerder in deze krant onthuld, zeer vertrouwelijk rapport van de Algemene Rekenkamer. Zo konden niet alleen met El Al, maar ook met andere maatschappijen ongemerkt ook verboden wapentransporten plaatsvinden.

Op de positie van El Al op Schiphol bestaat op Schiphol al vanaf ver voor de Bijlmerramp grote kritiek. De Israëlische maatschappij leeft daar, volgens insiders, buiten de wet. Veiligheidsagenten zijn zichtbaar gewapend, terwijl daarvoor in ons land geen wapenvergunning bestaat. Het El Al-deel van de vrachtloods van Aero Ground wordt zelfs door de Nederlandse luchtvaartautoriteiten merendeels gemeden.

De PvdA-fractie in de Tweede Kamer heeft inmiddels ophelding gevraagd over de bijzondere positie van El Al.






[Voorpagina]

[Nederland]

[Buitenland]

[Telesport]

[De Financiële Telegraaf]

[Xtra]




Auteursrechten voorbehouden 1996-1999, © Dagblad De Telegraaf, Amsterdam
De Telegraaf-i wordt het best bekeken met Netscape Navigator, Netscape Communicator of Microsoft Internet Explorer.