&referer=" WIDTH="0" HEIGHT="0" BORDER="0" ALIGN="LEFT" ALT=""> [Nederland]
[Buitenland]
[Telesport]
[Financiën]
[Nederland]
 

 


woensdag
20 januari 1999

 


[ICT Challenge]
[Ordina]
[Autosite]
[Reaal]
[ABN AMRO]
[Beurstip]
[Hypotheek-angst?]

"Een maatje groter" leidt
tot overname in modesector

door Mirjam Brinks - NIEUW VENNEP, woensdag

Een maatje meer mag. Steeds minder vrouwelijke landgenoten passen in de standaard kledingmaat 38. Vanuit de detailhandel is er in toenemende mate vraag naar producenten die de expertise hebben om kleren voor de wat dikkeren onder ons te maken. De CS Group, bekend van de private-labels in veel grootwinkelbedrijven, heeft mede daarom gisteren 'More Fashion by Tineke' overgenomen. Deze keten is al 15 jaar als enige in Nederland onder de naam Tineke Mode actief op het gebied van de grote maten dameskleding.

Drie jonge mannen staan aan de leiding van het bedrijf dat damesmode produceert en importeert. "Tot nu toe hebben we ons als CS Group eigenlijk vooral bezig gehouden met de vanouds gangbare maten als 36 tot en met 46 voor onder meer de Bijenkorf", zegt René Zwart (36), algemeen directeur van de CS Group.

Volgens Zwart komt er vanuit de afnemers steeds vaker het verzoek binnen om ook mode in grote maten te leveren. "Dit vergt echter een bijzonder specialisme. De pasvorm is hier veel belangrijker dan bij de gemiddelde maten. Bij het maken van kleding wordt altijd uitgegaan van de standaardmaat 38 en daarvandaan wordt dan vergroot of verkleind. Maar wanneer je mode ontwerpt vanaf maat 42 is dat niet mogelijk. De verhoudingen liggen dan totaal anders."

"Ook moeten de stoffen waarmee wordt gewerkt veel slijtvaster zijn. Een paar benen schuurt in een broek van bijvoorbeeld maat 48 veel meer dan in een van maatje 38. Het maakt immers nogal wat uit of er een paar billen van 20 kilo opzit of van 120 kilo. Er gebeurt dan iets anders met de broek", legt Zwart uit.

Na de overname verwacht de CS Group een omzet van 55 miljoen gulden te bereiken. Vorig jaar lag die op minder dan de helft, 26 miljoen gulden. Volgens de directeuren van de damesmodeproducent maakt de overname van Tineke mode de CS Group compleet. Zwart: "Zij hebben verstand van grote maten en van winkelen en wij van produceren en het grootwinkelbedrijf." De grote maten van 'More Fashion by Tineke' zullen in de toekomst dan ook in de warenhuizen in Europa te koop zijn. Daarnaast blijft Tineke de mode in de eigen winkels verkopen.

Volgens Zwart wordt 'More' echt gepositioneerd als merk. Er komen drie modelijnen in de winkels te hangen: More fashion, More sports en More basics. "De gezette dames kunnen werkelijk voor iedere gelegenheid bij ons een outfit vinden."

Volgens de directeur verkoop, René Ebbing (38), wordt het hoog tijd dat het imago van de grote maten verandert. "Iemand met een maatje meer hoeft er absoluut niet tuttig en stijf uit te zien. De tijd van de 'autobahn-designs', alleen maar lengtestrepen, is allang voorbij. Het valt dan ook op dat dikkere vrouwen zich steeds modischer durven te kleden. Ze doen er niet meer alles aan om zo goed mogelijk hun gewicht en omvang te verbergen onder veel te ruime kleding." Bovendien is Ebbing van mening dat iemand die goed passende kleren draagt er veel slanker uitziet dan iemand die in een "gebreide hobbezak rondloopt."

De vaste klanten van de Tineke winkels staat overigens nog wel een verandering te wachten. Variëren de maten tot op de dag van vandaag nog van 0 tot 5, de voorjaarsmode hangt straks in de winkel van maat 42 tot 60. "Ik kan me voorstellen dat veel vrouwen hier van schrikken. Ze worden dan immers veel duidelijker met hun omvang geconfronteerd dan nu het geval is", zegt Ebbing.

Volgens beide mannen zijn de nieuwe maataanduidingen echter nodig om een betere pasvorm te garanderen. Bovendien wil de CS Group nog meer zaken gaan doen met het buitenland en daar zijn ze gewend met 'normale' maten te werken. Die gewenning zal in Nederland echter ook snel toeslaan, zo voorziet het ondernemers-duo. "Wie zich prettig voelt in goed passende kleding, neemt de grote maat-aanduiding graag op de koop toe."

(vlnr) RENÉ EBBING, FRANS VAN ROSSEN EN RENÉ ZWART
...driekoppige directie van CS Group...

FOTO: HANS PETERS






[Voorpagina]

[Nederland]

[Buitenland]

[Telesport]

[De Financiële Telegraaf]

[Xtra]




Auteursrechten voorbehouden 1996-1999, © Dagblad De Telegraaf, Amsterdam
De Telegraaf-i wordt het best bekeken met Netscape Navigator, Netscape Communicator of Microsoft Internet Explorer.