&referer=" WIDTH="0" HEIGHT="0" BORDER="0" ALIGN="LEFT" ALT=""> [Nederland]
[Buitenland]
[Telesport]
[Financiën]
[Nederland]
 

 


maandag
18 januari 1999

 


[Hypotheek-angst?]

Dakar-rally terug in Frankrijk

Van onze speciale verslaggever - DAKAR, maandag

De Dakar-rally is weer terug in Frankrijk. Bij de auto's en de motoren waren Jean-Louis Schlesser en Richard Sainct een klasse apart. In zijn blauwe buggy ging Schlesser als topfavoriet van start. Als ongenaakbaar winnaar werd hij gisteren aan het Lac Rose gehuldigd. Op zijn motor was zijn landgenoot Sainct minstens net zo onverstoorbaar. In de zinderende Sahara versloeg hij in zijn eentje vijf fabrieksrijders van KTM. De overmacht was niet groot genoeg om deze koele Fransman in het zand te laten bijten.

Op zijn BMW was de opvolger van zesvoudig winnaar Peterhansel geen moment het spoor bijster. Vorig jaar vertrok Sainct bij KTM nadat zijn financiële eisen niet werden ingewilligd. In Duitse dienst etaleerde hij tegenover Magnaldi, Meoni, Cox en Tiainen (allen KTM) zijn sublieme vermogen om op de beslissende momenten zowel zijn verstand als zijn snellere motor te gebruiken. Sainct, die zich geen moment liet afleiden door eventuele revanchegevoelens: "Bij KTM was er elke dag wat, terwijl ik geen pech heb gehad. Vorig jaar was ik de enige die Peterhansel op zijn Yamaha kon bijhouden. Helaas viel ik vlak voor Dakar met een kapot motorblok uit, maar wist ik dat ik hier kon winnen."

Peterhansel debuteerde dit jaar in een Nissan, terwijl Sainct de Atlas-rally in Marokko en de Tunesië-rally op zijn naam schreef. De last van torenhoog favoriet werd in de Sahara en de Sahel steeds lichter. Tussen Granada en Dakar werden er weer een paar karrenvrachten zout in de wonden van het verdeelde KTM-kamp gestrooid. Sainct, diplomatiek: "Ik reed hier niet om wraak te nemen, maar om de rally te winnen. Dat doel heb ik gerealiseerd."

In Dakar maakte ook Jean-Louis Schlesser zijn debuut als Dakar-winnaar. De 51-jarige veteraan, die ondersteund werd door drie materiaalwagens en zeventien man personeel: "Mijn concurrenten beweren altijd dat ik over de beste auto beschik. Dat klopt misschien, maar dat is nog geen garantie om in de eerste plaats Dakar te halen en zeker niet om ook nog eens te winnen."

Tot Nioro konden Jutta Kleinschmidt en Miguel Prieto in het spoor van 'Schless' blijven. Op donderdagmiddag 7 januari werd echter al duidelijk dat de Duits-Spaanse alliantie te licht was om Schlesser het leven zuur te maken. Vanaf de agglomeratie in Mauretanië telde voor Mitsubishi alleen nog het dagklassement. Hun teammanager was dan ook reëel: "Tegen Schlesser waren we niet opgewassen. De Fransman heeft de meeste ervaring, het grootste budget, een perfecte buggy, die door de samenwerking met Renault veel sneller is en meer pk's heeft dan onze auto's. Toch hebben wij ook veel gewonnen, want onze 4x4 Mitsubishi's zijn wel gewoon bij de dealer te koop."

Over dergelijke commerciële 'bijzaken' hoeft multimiljonair Schlesser zich allang geen zorgen meer te maken. Met navigator Philippe Monnet, afkomstig uit de zeilwereld, vormde hij een uitgebalanceerd duo. In Dakar schreven zij het eerste hoofdstuk van hun successtory. Over ruim elf maanden begint deel twee. Schlesser, vorig jaar winnaar van de FIA Rally World Cup: "Ik wil in 2000 de eerste coureur worden die in de 21e eeuw de Dakar-rally wint."

Granada-Dakar. Vijftiende etappe, Nouakchott (Mau) - Saint Louis (Sen), 257 km (151 km special).

Auto's: 1. Fontenay-Picard (Fra) Mitsubishi 1.07.06, 2. Peterhansel-Cottret (Fra) Nissan 1.16, 3. Schlesser-Monnet (Fra) Buggy Schlesser-Renault 2.29, 4. Housieaux-Dominella (Fra/Ita) Nissan 2.39, 5. Servia-Delli Zotti (Spa/Fra) Buggy Schlesser-Renault 2.57.

Motoren: 1. Sainct (Fra) BMW 1.05.58, 2. Magnaldi (Fra) KTM 0.31, 3. Sotelo (Spa) Yamaha 1.21, 4. Brucy (Fra) BMW 3.33, 5. Bernard (Fra) KTM 5.22. Nederlanders, allen KTM: 10. Eric Verhoef 8.17, 11. Henk Knuiman 9.58, 18. Henk Vercoelen 11.56, 19. Wim Hutten 14.09.

Vrachtwagens: 1. Kabirov-Beliaev-Goloub (Rus) Kamaz 1.12.41, 2. Moskovskich-Jakoubov-Tschaguine (Rus) Kamaz 2.04, 3. De Azevedo-Tomecek-Neubarth (Braz/Tsj/Braz) Tatra 7.24.

Zestiende en laatste etappe, Saint Louis-Dakar (Sen), 260 km (20 km special).

Auto's: 1. Servia Salvador-Albiero (Spa) Nissan 20.06, 2. De Lavergne-Dubois (Fra) Nissan 0.16, 3. Servia 1.14, 4. Schlesser 1.23, 5. Prieto-Serieys (Spa/Fra) Mitsubishi 3.09.

Eindklassement (88 gestart, 40 gefinisht): 1. Schlesser-Monnet (Fra) Buggy Schlesser-Renault 70 uur, 26 minuten en 35 seconden, 2. Prieto-Serieys (Spa/Fra) Mitsubishi 33.38, 3. Kleinschmidt-Thorner (Dui) Mitsubishi 1.42.02, 4. Shinozuka-Magne (Jap) Mitsubishi 3.39.28, 5. Servia-Delli Zotti (Spa/Fra) Buggy Schlesser-Renault 3.39.28.

Motoren: afgelast.

Eindklassement (161 gestart, 54 gefinisht): 1. Sainct (Fra) BMW 58.44.59, 2. Magnaldi (Fra) KTM 4.09, 3. Cox (ZAf) KTM 41.19, 4. Arcarons (Spa) KTM 1.24.42, 5. Sotelo (Spa) Yamaha 3.21.18. Nederlanders, allen KTM: 11. Hutten 8.29.47, 13. Verhoef 9.34.37, 16. Knuiman 10.34.38, 32. Vercoelen 21.53.33.

Vrachtwagens:






[Voorpagina]

[Nederland]

[Buitenland]

[Telesport]

[De Financiële Telegraaf]

[Xtra]




Auteursrechten voorbehouden 1996-1999, © Dagblad De Telegraaf, Amsterdam
De Telegraaf-i wordt het best bekeken met Netscape Navigator, Netscape Communicator of Microsoft Internet Explorer.