Polen beloofde land voor
koffiebrander Drie Mollen
door Daniëlle Rossingh - POZNÁN (POLEN),
maandag
De Bossche koffiebrander Drie Mollen Holding bestaat
tien jaar in Polen. De dochteronderneming Café Prima, een
decennium geleden opgezet door drie Poolse studenten, is inmiddels
uitgegroeid tot marktleider in merkkoffie. Algemeen directeur Jos
Koster van Drie Mollen Holding heeft zijn bedrijf en Polen zelf in die
periode behoorlijk zien veranderen. "Dit is het beloofde land. Het
is ongelofelijk hoe een stad als Poznán zich heeft ontwikkeld
sinds de val van de Muur. Je merkt het overal, de Polen zijn bereid
keihard te werken om vooruit te komen. En met 40 miljoen inwoners is
het natuurlijk een erg interessante markt."
Als we met de Nederlandse delegatie de stad
Poznán binnenrijden valt op hoe Westers het straatbeeld is.
Pizza Hut, een Amerikaanse autodealer, modern geklede mensen en veel
Europese auto's. "Vooral de afgelopen drie jaar zijn de
veranderingen heel erg snel gegaan", vertelt Koster. "Het
lijkt nu erg Westers, maar de Polen zijn erg trots. Ze zullen hun eigen
cultuur nooit verloochenen."
Drie Mollen, bekend van onder meer Gala koffie, is
Europees marktleider in huismerken voor koffie en thee. Zo wordt het
huismerk gebrand voor het beroemde Londense warenhuis Harrod's en
grootwinkelbedrijven als Edah. Verder worden in een aantal landen,
zoals Polen, merkkoffie en -thee geproduceerd. Drie Mollen heeft
vestigingen in heel Europa en was vorig jaar goed voor een jaaromzet
van 600 miljoen. De Poolse dochter Café Prima behaalde een
omzet van 90 miljoen.
Koster kwam begin jaren tachtig voor het eerst in Polen.
Hij verkocht er koffie in de zogeheten dollarshops, waar alleen met
Westerse valuta betaald kon worden. "Toen de Muur was gevallen,
werd de overgang naar een markteconomie in Polen in gang gezet. Ik was
ervan overtuigd dat als je daar als Westers bedrijf bij wilde zijn, je
een lokale producent moest hebben." Wat Koster had verwacht
gebeurde. De Poolse regering gooide de grenzen begin jaren negentig
dicht en stelde huizenhoge tariefmuren in voor buitenlandse producten
om de eigen markt te beschermen.
In 1989 had Koster al de eerste contacten gelegd met een
aantal bedrijven in Polen. Na een jaar lang zoeken vond hij in de drie
Poolse studenten en hun net op een oude boerderij gestarte onderneming
Café Prima de ideale zakenpartners. Drie Mollen nam een
minderheidsbelang van 40% in het jonge bedrijf, met een optie op een
meerderheidsbelang binnen vijf jaar. "Toen de grenzen werden
dichtgegooid, zaten wij dus al als lokale producent in Polen. De
beginjaren waren erg spectaculair, met verdubbeling van de
omzetten." In de eerste jaren werd bovendien alles afgehandeld in
contanten. "Dat was een risico. Als ze kwaad hadden gewild, hadden
ze zo wat geld achter kunnen houden, maar dat is nooit gebeurd. Ze
waren betrouwbaar en heel gedisciplineerd", vertelt Koster.
Polen kende in de jaren tachtig een torenhoge inflatie.
Dat is nu teruggebracht naar zo'n 8%. Sinds het begin van de jaren
negentig groeit de economie jaarlijks rond de 5 tot 6%. Waar andere
voormalige Oostbloklanden faalden, lijkt de Poolse missie te slagen.
Wat is het geheim van het Poolse succes? "Polen is eigenlijk al
vanaf de jaren zestig bezig met de overgang", zegt professor
Ryszard Lawniczak, voorzitter van de raad van commissarissen van
Café Prima. De drie oprichters waren ooit zijn studenten aan de
universiteit van Poznán. "Het bedrijfsleven is sterk in
opkomst. Tweederde van ons Bruto Nationaal Product komt daar nu uit
voort."
Inmiddels is de laatste van de drie Poolse studenten
uitgekocht. Voor 18 miljoen verkreeg Drie Mollen het afgelopen
jaar het volledig eigendom over Café Prima. Op de plaats waar
vroeger een oude boerderij stond is nu een moderne fabriek herrezen die
werk biedt aan 220 mensen. De huidige Poolse directeur Tomasz Scymczak
is ambitieus. "Ons doel is marktleider blijven op de thuismarkt,
en misschien gaan exporteren naar de naburige landen. Ook willen we de
producten met toegevoegde waarde uitbouwen. Zo gaan we binnenkort
cappuccino op de Poolse markt brengen. Dat is een nieuw segment."
De Poolse markt is erg dynamisch, vertelt Keith Charie,
directeur van Drie Mollen in Engeland en supervisor voor Café
Prima. "Wat wij in West-Europa in 25 jaar hebben doorgemaakt,
gebeurd in Polen in vijf jaar. Twee jaar terug was het Poolse
winkelbedrijf sterk versnipperd en waren er 300.000 kleine winkeltjes,
nu zie je al overal schaalvergroting optreden." Inmiddels zijn
bijna alle grote Europese supermarktketens (Carrefour, Metro, Ahold)
ook in Polen neergestreken.
In Nederland wordt per hoofd van de bevolking zo'n 8
kilo koffie gedronken, in Polen is dat zo'n twee kilo. "Dit is een
markt met 40 miljoen mensen en een relatief laag consumptieniveau. Dat
kan zo verdubbelen", besluit Koster.
KOSTER (r) en SCYMCZAK
...nu ook exporteren naar buurlanden...
EIGEN FOTO
|