&referer=" WIDTH="0" HEIGHT="0" BORDER="0" ALIGN="LEFT" ALT="">
zaterdag
16 januari 1999

Tolkenfraude

In deze krant wordt onthuld dat de Binnenlandse Veiligheidsdienst op last van staatssecretaris Cohen (Justitie) een onderzoek is begonnen naar corrupte tolken die werken voor de Immigratie- en Naturalisatiedienst.

Volgens gegevens van een advocatenkantoor zijn er bijvoorbeeld Irakese, Somalische en Turkse tolken voor de IND werkzaam die tegen betaling kansloze asielzoekers bevoordelen, en asielzoekers die níet betaald hebben, juist van de wal in de sloot helpen.

Ook zouden tolken hun politieke vrienden bevoordelen bij de asielaanvraag, om nog maar niet te spreken van het binnenloodsen van talrijke familieleden.

Een schandalige zaak, omdat elke kansrijke plaats die in ons land wordt ingenomen door mensen die daar geen recht op hebben, ten koste gaat van mensen die wèl terecht een beroep op de Nederlandse opvang doen.

Verder is het een schande dat op deze manier de integriteit van de IND als geheel ernstig wordt aangetast. Juist deze dienst, die zo'n cruciale rol vervult bij de problemen rond de asielzoekersstroom, moet absoluut onkreukbaar zijn.

Als de BVD bij haar onderzoek de gesignaleerde corruptie bevestigt, verdient Justitie het harde verwijt dat zij niet elke uit een asielland afkomstige tolk van tevoren grondig heeft gescreend.


Het dagblad De Telegraaf geeft onpartijdig nieuws, zonder gebonden te zijn aan enige staatkundige partij, kerkelijke richting of belangen- gemeenschap, uitsluitend in dienst van 's lands belang.

Artikel 3 der Statuten

Knevelarij

Plannen om het belastingregime voor de zakelijke auto te wijzigen, zullen waarschijnlijk neerkomen op een forse inkomensachteruitgang voor de betrokken autorijders.

Staatssecretaris Vermeend (Belastingen) wil de bijtelling bij het inkomen voor het gebruik van zakelijke auto's (20 en 24 procent van de cataloguswaarde), die heel grof uitwerkt, vervangen door een systeem waarbij de werkelijk gereden privé-kilometers fiscaal worden afgerekend.

Hij gaat er van uit dat de vaste belastingaftrek voor woon-werkkilometers verdwijnt. Dan zouden ook woon-werkkilometers voor de zakelijke rijder als privé-kilometers moeten worden aangemerkt.

Dat slaat natuurlijk nergens op. Verreweg de meeste zakelijke rijders nemen de auto mee naar hun werk omdat ze dat vervoermiddel nodig hebben om hun werk te kunnen doen. Het gaat daarom niet aan het woon-werkverkeer fiscaal te belasten.

De aanleiding voor deze greep in de portemonnee is duidelijk. In het nieuwe systeem zou de schatkist inkomsten derven. Dus moet het woon-werkverkeer mede worden belast.

Een onbevredigende belastingmaatregel wordt daarom ingeruild voor een maatregel met nog meer nadelen. Het beleid ligt nog niet vast. Maar er kan niet vroeg genoeg worden gewaarschuwd tegen de fiscale knevelarij van het zakelijk verkeer.





[Voorpagina]

[Nederland]

[Buitenland]

[Telesport]

[Financiën]

[Xtra]