&referer=" WIDTH="0" HEIGHT="0" BORDER="0" ALIGN="LEFT" ALT=""> [Nederland]
[Buitenland]
[Telesport]
[Financiën]
[Nederland]
 

 


zaterdag
16 januari 1999

 


[Hypotheek-angst?]

Wim Hutten ontsnapt

Van onze speciale verslaggever - NOUAKCHOTT, zaterdag

Met een opgewekt humeur stapte Wim Hutten gisterochtend rond de klok van half zeven op zijn motor. Een dag eerder was de fabrieksdirecteur uit Beerzerveld geklommen maar de elfde plaats in het algemeen klassement. Ook de laatste zware opgave in de Dakar-rally voerde door zijn favoriete terrein: de woestijn. Vijftien kilometer verderop sloeg de euforie om in treurnis toen zijn motor begon te stotteren.

"Ik was er in één klap doodziek van, want ik dacht dat ik er bijna was", keek Hutten na afloop van de 14e etappe terug. "Maar ik moest nog 500 kilometer en ben blij dat ik binnen ben."

Ook Knuiman, Verhoef en Vercoelen arriveerden op tijd in het bivak en kunnen, indien zij gevrijwaard blijven van mechanische pech, morgen in Dakar een passend slotfeest organiseren. Als extra bonus kan het Oranje-kwartet zelfs nog een paar plaatsen stijgen.

In het duel met de fiere leider Richard Sainct kwam Thierry Magnaldi ten val. De Fransman haalde wel de finish, maar kampt met inwendig letsel. Ook zijn ploeggenoot Meoni kwam gehavend in in Nouakchott aan de kust van Mauretanië aan, want bij een val had de Italiaan zijn voet zwaar gekneusd. Hij gaat overigens vandaag wel van start. Alfie Cox maakte het blessureleed bij KTM compleet door zijn zoveelste huilverhaal over zijn zwaar gekneusde rechterarm af te steken. Voor de derde dag in successie vroeg de Zuid-Afrikaan zich af of hij met zijn pijnlijke arm Dakar zou kunnen halen.

De eindzege bij de motoren en auto's lijkt vast te staan. Sainct breidde zijn voorsprong verder uit. Sala mocht de rit winnen. Jean-Louis Schlesser maakte met zijn buggy wederom geen fout. Dakar kan zich gaan opmaken voor een Frans volksfeest.

Granada-Dakar. Veertiende etappe Atar-Nouakchott (Mau), totaal 504 km (433 km special).

Auto's: 1. Servia-Delli Zotti (Spa/Fra) Buggy Schlesser-Renault 4.37.29, 2. Fontenay-Picard (Fra) Mitsubishi 4.14, 3. Schlesser-Monnet (Fra) Buggy Schlesser-Renault 5.10, 4. De Lavergne-Dubois (Fra) Nissan 5.45, 5. Prieto-Serieys ((Spa/Fra) Mitsubishi 6.24.

Algemeen: 1. Schlesser 68.55.31, 2. Prieto 27.46, 3. Kleinschmidt-Thorner (Dui) Mitsubishi 1.38.58, 4. Shinozuka-Magne (Jap/Fra) Mitsubishi 2.21.32, 5. Servia 3.35.35.

Motoren: 1. Sala (Ita) KTM 4.33.16, 2. Meoni (Ita) KTM 0.22, 3. Cox (Z-Af) KTM 1.46, 4. Sainct (Fra) BMW 2.48, 5. Arcarons (Spa) KTM 3.25.

Nederlanders, allen KTM: 11. Henk Knuiman 28.28, 15. Wim Hutten 36.26, 21. Eric Verhoef 57.34, 32. Henk Vercoelen 1.43.43.

Algemeen: 1. Sainct 57.39.01, 2. Magnaldi (Fra) KTM 3.38, 3. Meoni 25.37, 4. Cox 30.09, 5. Arcarons 1.18.31.

Nederlanders: 11. Hutten 8.15.38, 14. Verhoef 9.26.20, 18. Knuiman 10.24.40, 34. Vercoelen 21.41.37.






[Voorpagina]

[Nederland]

[Buitenland]

[Telesport]

[De Financiële Telegraaf]

[Xtra]




Auteursrechten voorbehouden 1996-1999, © Dagblad De Telegraaf, Amsterdam
De Telegraaf-i wordt het best bekeken met Netscape Navigator, Netscape Communicator of Microsoft Internet Explorer.