&referer=" WIDTH="0" HEIGHT="0" BORDER="0" ALIGN="LEFT" ALT=""> [Nederland]
[Buitenland]
[Telesport]
[Financiën]
[Nederland]
 

 


zaterdag
16 januari 1999

 


[Ordina]
[Autosite]
[Beurstip]
[ABN AMRO]
[Reaal]
[ICT Challenge]

Volvo wil fuseren met
truckproducent Scania

Van een onzer redacteuren - BRUSSEL, zaterdag

Het Zweedse autoconcern Volvo wil fuseren met vrachtwagenproducent en landgenoot Scania. Volvo heeft daartoe alvast voor omgerekend ƒ1,25 miljard een belang van bijna 13% verworven in Scania, zo bleek gisteren. Scania-topman Leif Östling voelt zich overvallen door die melding en noemde de aanpak van Volvo tijdens een persconferentie in Brussel "grenzend aan vijandig".

Bij een samengaan van Volvo en Scania zou de grootste producent van zware vrachtwagens en bussen in Europa ontstaan. Op de wereldranglijst zou de combinatie de tweede plaats innemen na Mercedes. Scania had in 1997 een omzet van 39,7 miljard kroon (ƒ9,5 miljard). Het Zweedse concern heeft ook een fabriek in Meppel. Volvo kwam, inclusief de activiteiten op o.m. autogebied, uit op 156 miljard kroon (ƒ37,5 miljard).

Volvo zal nog geen bod uitbrengen op de resterende aandelen Scania. Het concern wil een 'constructieve dialoog voeren' met de aandeelhouders.

De koers van Scania explodeerde gisteren op de beurs van Stockholm nu er mogelijk een bod van Volvo aankomt; het aandeel steeg 37 Zweedse kronen tot 210 kroon. Volvo verloor 8,50 kroon op 219,50 kroon.

Scania is voor ruim 45% in handen van Investor, de investeringsfirma van de gefortuneerde Zweedse familie Wallenberg. Volgens Investor-president Claes Dahlback is Scania in gesprek met andere potentiële partners en worden die onderhandelingen niet afgebroken. Dahlback ziet duidelijke synergie-voordelen in een fusie met Volvo, maar hij denkt dat sommige alternatieven "nog interessanter" kunnen zijn.

De uiteindelijke keuze zal vooral om de prijs draaien. Dahlback zei gisteren nadrukkelijk dat de huidige beurskoers van Scania veel te laag is.

Ook Volvo meldde gisteren nog andere mogelijkheden te zien buiten een fusie met Scania. Recent werd duidelijk dat het concern een verkoop van de autodivisie onderzoekt om zich te concentreren op bedrijfswagens. Ford, Fiat en Volkswagen zijn genoemd als mogelijke kopers.

Scania-topman Östling hoorde pas gisterochtend over de plannen van Volvo. Volgens hem zijn er geen fusiebesprekingen geweest. Hij wilde verder geen commentaar geven op een mogelijke fusie maar bleek niet erg gecharmeerd van de tactiek van van Volvo.

De plotselinge toenadering van Volvo kan zijn ingegeven uit angst dat een andere partij een bod doet op Scania. In de auto- en vrachtwagenwereld draait het fusiecircus op volle toeren. Zo fuseerde Mercedes-Benz met Chrysler en is het concern nu in gesprek met het Japanse Nissan Diesel over bedrijfswagens. "Deze bewegingen hebben ons tot actie aangezet", erkende Volvo-topman Lennart Johansson gisteren. "Wij noch Scania kunnen aan de zijlijn blijven staan en toekijken."






[Voorpagina]

[Nederland]

[Buitenland]

[Telesport]

[De Financiële Telegraaf]

[Xtra]




Auteursrechten voorbehouden 1996-1999, © Dagblad De Telegraaf, Amsterdam
De Telegraaf-i wordt het best bekeken met Netscape Navigator, Netscape Communicator of Microsoft Internet Explorer.