Volvo wil fuseren met
truckproducent Scania
Van een onzer redacteuren - BRUSSEL, zaterdag
Het Zweedse autoconcern Volvo wil fuseren met
vrachtwagenproducent en landgenoot Scania. Volvo heeft daartoe alvast
voor omgerekend 1,25 miljard een belang van bijna 13% verworven
in Scania, zo bleek gisteren. Scania-topman Leif Östling voelt
zich overvallen door die melding en noemde de aanpak van Volvo tijdens
een persconferentie in Brussel "grenzend aan vijandig".
Bij een samengaan van Volvo en Scania zou de grootste
producent van zware vrachtwagens en bussen in Europa ontstaan. Op de
wereldranglijst zou de combinatie de tweede plaats innemen na Mercedes.
Scania had in 1997 een omzet van 39,7 miljard kroon (9,5
miljard). Het Zweedse concern heeft ook een fabriek in Meppel. Volvo
kwam, inclusief de activiteiten op o.m. autogebied, uit op 156 miljard
kroon (37,5 miljard).
Volvo zal nog geen bod uitbrengen op de resterende
aandelen Scania. Het concern wil een 'constructieve dialoog voeren' met
de aandeelhouders.
De koers van Scania explodeerde gisteren op de beurs
van Stockholm nu er mogelijk een bod van Volvo aankomt; het aandeel
steeg 37 Zweedse kronen tot 210 kroon. Volvo verloor 8,50 kroon op
219,50 kroon.
Scania is voor ruim 45% in handen van Investor, de
investeringsfirma van de gefortuneerde Zweedse familie Wallenberg.
Volgens Investor-president Claes Dahlback is Scania in gesprek met
andere potentiële partners en worden die onderhandelingen niet
afgebroken. Dahlback ziet duidelijke synergie-voordelen in een fusie
met Volvo, maar hij denkt dat sommige alternatieven "nog
interessanter" kunnen zijn.
De uiteindelijke keuze zal vooral om de prijs draaien.
Dahlback zei gisteren nadrukkelijk dat de huidige beurskoers van Scania
veel te laag is.
Ook Volvo meldde gisteren nog andere mogelijkheden te
zien buiten een fusie met Scania. Recent werd duidelijk dat het concern
een verkoop van de autodivisie onderzoekt om zich te concentreren op
bedrijfswagens. Ford, Fiat en Volkswagen zijn genoemd als mogelijke
kopers.
Scania-topman Östling hoorde pas gisterochtend over
de plannen van Volvo. Volgens hem zijn er geen fusiebesprekingen
geweest. Hij wilde verder geen commentaar geven op een mogelijke fusie
maar bleek niet erg gecharmeerd van de tactiek van van Volvo.
De plotselinge toenadering van Volvo kan zijn
ingegeven uit angst dat een andere partij een bod doet op Scania. In de
auto- en vrachtwagenwereld draait het fusiecircus op volle toeren. Zo
fuseerde Mercedes-Benz met Chrysler en is het concern nu in gesprek met
het Japanse Nissan Diesel over bedrijfswagens. "Deze bewegingen
hebben ons tot actie aangezet", erkende Volvo-topman Lennart
Johansson gisteren. "Wij noch Scania kunnen aan de zijlijn blijven
staan en toekijken."
|