Scheepswerven willen
bescherming in de EU
ZOETERMEER, zaterdag
De Europese scheepsbouwers willen dat de Europese
Commissie maatregelen neemt om de markt deels af te sluiten voor
concurrenten uit Azië. Door de gedevalueerde munten, verlaagde
lonen en internationale steunmaatregelen zijn de Aziatische werven in
staat 30% goedkoper te werken dan hun collega's in West-Europa.
Maandag komen Europese scheepsbouwers in Frankfurt
bijeen. Directeur R. Schouten van de Vereniging Nederlandse Scheepsbouw
Industrie (VNSI) verwacht dat daar een gezamenlijke oproep tot
protectie uit zal komen. De bijeenkomst is een initiatief van de
eigenaar van de grote Duitse werf Meyer.
"Ik ben ten dele voor protectie omdat anderen dat
ook doen. De VS schermen hun markt af. Je zal ook geen enkele Koreaan
boten buiten zijn eigen land zien bestellen. Wij komen die markt niet
op", zegt Schouten.
De VVD-Kamerleden Blok en Voûte-Droste hebben
onlangs aan de ministers Jorritsma (Economische Zaken) en Zalm
(Financiën) vragen gesteld over de concurrentie van Zuidkoreaanse
scheepswerven. Ze willen weten of het waar is dat daar IMF-gelden voor
worden gebruikt. Volgens Jorritsma is daar tot nu nog niets van
gebleken, zo liet zij gisteren weten. De minister wil graag eerlijke
kansen voor alle scheepsbouwers. Daarover zijn in de Oeso afspraken
gemaakt.
VNSI-directeur Schouten stelt dat de Japanners en
Koreanen hun werven koste wat kost vol zetten met werk. Daarmee zitten
zij met name Duitse, Spaanse, Amerikaanse en Italiaanse werven in het
vaarwater. Schouten stelt dat de West-Europese werven ter compensatie
orders zullen zoeken op de markt voor specialistische schepen, waar de
Nederlanders sterk in zijn. Daarbij hebben de Nederlanders de extra
handicap dat zij minder subsidie op orders krijgen dan hun
West-Europese collega's.
Schouten noemt de prijsdruk 'gigantisch'. De orderboeken
van de Nederlandse werven zitten nog tot het eind van dit jaar vol. Hij
vreest dat er daarna leegloop ontstaat, omdat er gaten in de
orderportefeuille vallen.
Scheepswerf De Schelde liep al een vervolgorder van
de Rotterdamse reder GenChart mis omdat de Chinezen het 7 miljoen
goedkoper doen. GenChart laat in China nu twee schepen bouwen van de
twaalf die het in totaal wil hebben. De Schelde bouwde de eerste vier.
"Voor de prijzen die nu nog worden geboden, kunnen wij nog niet
eens het materiaal kopen", aldus Schouten.
|