&referer=" WIDTH="0" HEIGHT="0" BORDER="0" ALIGN="LEFT" ALT=""> [Nederland]
[Buitenland]
[Telesport]
[Financiën]
[Nederland]
 

 


zaterdag
16 januari 1999

 


[Autosite]
[Ordina]
[Beurstip]
[ABN AMRO]
[ICT Challenge]
[Reaal]

Scheepswerven willen
bescherming in de EU

ZOETERMEER, zaterdag

De Europese scheepsbouwers willen dat de Europese Commissie maatregelen neemt om de markt deels af te sluiten voor concurrenten uit Azië. Door de gedevalueerde munten, verlaagde lonen en internationale steunmaatregelen zijn de Aziatische werven in staat 30% goedkoper te werken dan hun collega's in West-Europa.

Maandag komen Europese scheepsbouwers in Frankfurt bijeen. Directeur R. Schouten van de Vereniging Nederlandse Scheepsbouw Industrie (VNSI) verwacht dat daar een gezamenlijke oproep tot protectie uit zal komen. De bijeenkomst is een initiatief van de eigenaar van de grote Duitse werf Meyer.

"Ik ben ten dele voor protectie omdat anderen dat ook doen. De VS schermen hun markt af. Je zal ook geen enkele Koreaan boten buiten zijn eigen land zien bestellen. Wij komen die markt niet op", zegt Schouten.

De VVD-Kamerleden Blok en Voûte-Droste hebben onlangs aan de ministers Jorritsma (Economische Zaken) en Zalm (Financiën) vragen gesteld over de concurrentie van Zuidkoreaanse scheepswerven. Ze willen weten of het waar is dat daar IMF-gelden voor worden gebruikt. Volgens Jorritsma is daar tot nu nog niets van gebleken, zo liet zij gisteren weten. De minister wil graag eerlijke kansen voor alle scheepsbouwers. Daarover zijn in de Oeso afspraken gemaakt.

VNSI-directeur Schouten stelt dat de Japanners en Koreanen hun werven koste wat kost vol zetten met werk. Daarmee zitten zij met name Duitse, Spaanse, Amerikaanse en Italiaanse werven in het vaarwater. Schouten stelt dat de West-Europese werven ter compensatie orders zullen zoeken op de markt voor specialistische schepen, waar de Nederlanders sterk in zijn. Daarbij hebben de Nederlanders de extra handicap dat zij minder subsidie op orders krijgen dan hun West-Europese collega's.

Schouten noemt de prijsdruk 'gigantisch'. De orderboeken van de Nederlandse werven zitten nog tot het eind van dit jaar vol. Hij vreest dat er daarna leegloop ontstaat, omdat er gaten in de orderportefeuille vallen.

Scheepswerf De Schelde liep al een vervolgorder van de Rotterdamse reder GenChart mis omdat de Chinezen het ƒ7 miljoen goedkoper doen. GenChart laat in China nu twee schepen bouwen van de twaalf die het in totaal wil hebben. De Schelde bouwde de eerste vier. "Voor de prijzen die nu nog worden geboden, kunnen wij nog niet eens het materiaal kopen", aldus Schouten.






[Voorpagina]

[Nederland]

[Buitenland]

[Telesport]

[De Financiële Telegraaf]

[Xtra]




Auteursrechten voorbehouden 1996-1999, © Dagblad De Telegraaf, Amsterdam
De Telegraaf-i wordt het best bekeken met Netscape Navigator, Netscape Communicator of Microsoft Internet Explorer.