Kaasmeisje Frau Antje
maakt zware tijd door
Een negatieve trendbreuk in de kaas. Voor het eerst
sinds jaren daalt de export van 'onze nationale trots'. In 1998 zelfs
met 10%. Maar ook in eigen land daalt de kaasconsumptie. Sommige
experts voorspellen een prijzenslag op de Europese markt, anderen
spreken van een tijdelijke dip. Over de toekomst van Neerlands meest
smakelijke exportproduct.
door EMILE BODE - AMSTERDAM, zaterdag
Het gaat slecht met het inmiddels 45-jarige
Nederlandse kaasmeisje met haar witte kapje, rode rok, blauwe schort en
ongeverfde klompen. Het Nederlands Zuivelbureau dat de collectieve
reclame voor de zuivel verzorgt, bedacht in 1954 dit symbool van
Käse aus Holland, genaamd Frau Antje.
Inmiddels leidt het bureau een kwijnend bestaan. Het
personeelsbestand is ingekrompen van 120 tot slechts twaalf. Het Duitse
kantoor is zelfs gesloten en dat terwijl 45% van al onze kaas naar de
Oosterburen wordt uitgevoerd.
"Zeg maar gerust dat Frau Antje aan de
beademingsapparatuur ligt," aldus Theun Zwart, secretaris van de
Bond van Boerderij Zuivelbereiders. Daar zijn zo'n 500 zelf-kaasmakende
boeren bij aangesloten. Hun boerenkaas is vooral in de speciaalzaken
verkrijgbaar. Met een marktaandeel van minder dan 2% zijn zij overigens
de kleinste spelers op de kaasmarkt.
"Ik zal niet ontkennen dat er voor het
Nederlands Zuivelbureau minder ruimte is om voor de gezamenlijke
industrie te werken," zegt woordvoerder Aad Vernooij. "Na de
fusiegolf in 1997 beheersen Friesland Coberco Dairy Foods met Frico
Cheese en Campina Melkunie de markt. Frico Cheese is zelfs goed voor
meer dan de helft van de kaasproduktie. Het is logisch dat deze
ondernemingen meer het accent leggen op eigen producten en merken."
Frico Cheese kan de hele markt naar haar hand zetten.
Vorig jaar stapte zij uit de Leeuwarder kaasnotering. Deze notering
vormde de basis voor de prijsvorming in de markt. Nadat de grootste
deelnemer wegviel, moest de notering zichzelf wel opheffen. Een door de
concurrentie alom betreurde ontwikkeling, omdat sedertdien slechts een
globale indicatie van de kaasprijzen kan worden gegeven en omdat er
geen podium meer is waar de zuivelsector elkaar ontmoet. De
concurrentie is sedertdien harder geworden. Van enige collectiviteit is
geen sprake meer.
"Wij vonden het niet meer nodig dat de kaasnotering
publiekelijk werd vastgesteld. Wij maken vanwege ons uitgebreide
assortiment liever afspraken met individuele afnemers", vertelt
woordvoerder Rob van Dongen van Friesland Coberco.
In 1997 kwam er al een einde aan de groei van de
kaasexport. Mede daardoor besloot de zuivelsector, Friesland Coberco
voorop, de productie met uiteindelijk 9% te verlagen. De verkoopprijs
ging echter niet naar beneden.
Of dat ook dit jaar het geval zal zijn, is zeer de
vraag. Door de economische malaise in Rusland is er in Europa een
flinke kaasberg ontstaan. Maar liefst 30% van de kaas in de Europese
Unie werd naar Rusland uitgevoerd. Die uitvoer kwam in
één klap stil te liggen. Dat is vooral in Duitsland
voelbaar. Dat land importeert weliswaar enorme hoeveelheden Nederlandse
kaas, maar exporteert evenzeer grote hoeveelheden, vooral naar het
voormalige Oostblok.
Deskundigen bevestigen dat de Duitsers een deel van hun
kaas in Nederland tegen lage prijzen proberen te slijten. De
officiële winkelprijs voor een kilo jonge goudse kaas bedraagt
12,02. Deze maand werd in sommige supermarkten de kaas al voor
6,98 per kilo aangeboden. Veel grootgrutters kunnen de Goudse
kaas veel goedkoper uit Duitsland betrekken, en de consument proeft
amper het verschil.
Een prijzenoorlog wordt overigens niet verwacht, maar
wellicht is hier de wens de vader van de gedachte: niemand zit te
wachten op goedkope kaas uit andere EU-landen.
Nederland is een van de grootste zuivelexporteurs ter
wereld. Van de productie van 1997 (692.676.000 kilo kaas) werd circa
80% uitgevoerd. "Hollanders verkopen liever kaas dan er zelf van
te genieten", schrijft Aad Vernooij in zijn boek 'Hard van binnen,
rond van fatsoen' ofwel de geschiedenis van de Nederlandse kaascultuur.
Zo wordt onze wereldberoemde, lang houdbare Edammer kaas amper in eigen
land geconsumeerd.
Desondanks is onze eigen kaasconsumptie in dertig jaar
tijd bijna verdubbeld. Tegelijkertijd trad een flinke smaakverandering
op. Aten we in 1990 nog in 71,5% van de gevallen Goudse kaas, nu
bedraagt dit percentage zo'n 55%.
Overigens heeft de commercie zelf voor deze
smaakverandering gezorgd. Aan mooie merkkaasjes zoals Maaslander,
Kollumer, Kernhem, Leerdammer en Millner wordt nou eenmaal veel meer
verdiend dan aan een kaal stuk kaas.
|