Aegon-dochter Spaarbeleg
op matje bij ombudsman
door Maurice van Uden - NIEUWEGEIN, zaterdag
Spaarbeleg, een 100% dochter van Aegon, is op de
vingers getikt door de ombudsman. Het bedrijf vermeldt niet duidelijk
welk deel van de ingelegde gelden gebruikt wordt als
verzekeringspremie. Dat is in strijd met de wet. Het bedrijf moet die
premie nu terugbetalen aan een spaarder.
De uitspraak van de ombudsman is het gevolg van een
klacht van W. Rozeboom uit het Friese IJlst. Deze kwam er pas achteraf
achter dat de Aegon-dochter een fors deel van de door hem betaalde
bedragen had besteed aan een overlijdensrisicoverzekering. Van iedere
100 gulden die de spaarder overmaakte aan Spaarbeleg Kas, verdween
volgens hem bijna 30 gulden naar deze polis. Daarvan had de
Aegon-dochter geen melding gemaakt in de algemene voorwaarden.
De ombudsman achtte zijn klacht na uitgebreid onderzoek
terecht. In een brief aan directeur mr. J. Barge van Spaarbeleg raadt
hij de Aegon-dochter aan om de klager het geld dat is besteed aan de
overlijdensrisicopremie alsnog terug te geven.
Een woordvoerder van Aegon meldt desgevraagd dat per
1 januari het spaarplan van Spaarbeleg is aangepast. De klanten van
Spaarbeleg kunnen volgens de zegsman nu 'exact' zien wat er met hun
geld gebeurt. Vorig jaar heeft de hele branche afspraken gemaakt om de
voorwaarden transparanter te maken.
In de drieënhalf jaar dat Rozeboom deelnam aan het
spaarplan, betaalde hij in totaal ruim 1250 aan
verzekeringspremie. Ondanks het advies van de ombudsman wilde
Spaarbeleg slechts toezeggen dat hij krap 550 kreeg teruggestort.
Dat bedrag heeft de spaarder nog steeds niet ontvangen, ondanks
herhaalde telefoontjes. "Je wordt van het kastje naar de muur
gestuurd. Nu is de verantwoordelijke man weer drie weken op
vakantie", aldus de Fries, die zelf een administratiekantoor
voert. Volgens hem zijn er met hem duizenden Nederlanders de dupe van
deze onvermelde voorwaarde in de spaarovereenkomst.
De balans opmakend zegt Rozeboom in totaal 4200 te
hebben overgemaakt aan Spaarbeleg. Daarvan heeft hij tot op heden nog
geen 3500 terug ontvangen. Tezamen met de toegezegde 550
blijft er straks nog een gat over van zo'n 150. "Naar de
rente over de afgelopen drieënhalf jaar kan ik fluiten."
Spaarbeleg wijt dat aan de gemaakte kosten. De totale
kosten voor de contractuele spaartermijn van 15 jaar worden namelijk
direct in het begin doorberekend. Dat een groot deel van die kosten
voor spaarder Rozeboom nu niet meer hoeven te worden gemaakt, doet er
niets toe, aldus Spaarbeleg.
Voor Aegon kan de uitspraak van de ombudsman grote
gevolgen krijgen. Als meer spaarders het voorbeeld van Rozeboom volgen,
kan dit leiden tot een forse verplichting tot terugbetaling van de
onzichtbaar betaalde premies.
|