&referer=" WIDTH="0" HEIGHT="0" BORDER="0" ALIGN="LEFT" ALT=""> [Nederland]
[Buitenland]
[Telesport]
[Financiën]
[Nederland]
 

 


zaterdag
16 januari 1999

 


[Reaal]
[Ordina]
[ABN AMRO]
[ICT Challenge]
[Autosite]
[Beurstip]

Aegon-dochter Spaarbeleg
op matje bij ombudsman

door Maurice van Uden - NIEUWEGEIN, zaterdag

Spaarbeleg, een 100% dochter van Aegon, is op de vingers getikt door de ombudsman. Het bedrijf vermeldt niet duidelijk welk deel van de ingelegde gelden gebruikt wordt als verzekeringspremie. Dat is in strijd met de wet. Het bedrijf moet die premie nu terugbetalen aan een spaarder.

De uitspraak van de ombudsman is het gevolg van een klacht van W. Rozeboom uit het Friese IJlst. Deze kwam er pas achteraf achter dat de Aegon-dochter een fors deel van de door hem betaalde bedragen had besteed aan een overlijdensrisicoverzekering. Van iedere 100 gulden die de spaarder overmaakte aan Spaarbeleg Kas, verdween volgens hem bijna 30 gulden naar deze polis. Daarvan had de Aegon-dochter geen melding gemaakt in de algemene voorwaarden.

De ombudsman achtte zijn klacht na uitgebreid onderzoek terecht. In een brief aan directeur mr. J. Barge van Spaarbeleg raadt hij de Aegon-dochter aan om de klager het geld dat is besteed aan de overlijdensrisicopremie alsnog terug te geven.

Een woordvoerder van Aegon meldt desgevraagd dat per 1 januari het spaarplan van Spaarbeleg is aangepast. De klanten van Spaarbeleg kunnen volgens de zegsman nu 'exact' zien wat er met hun geld gebeurt. Vorig jaar heeft de hele branche afspraken gemaakt om de voorwaarden transparanter te maken.

In de drieënhalf jaar dat Rozeboom deelnam aan het spaarplan, betaalde hij in totaal ruim ƒ1250 aan verzekeringspremie. Ondanks het advies van de ombudsman wilde Spaarbeleg slechts toezeggen dat hij krap ƒ550 kreeg teruggestort. Dat bedrag heeft de spaarder nog steeds niet ontvangen, ondanks herhaalde telefoontjes. "Je wordt van het kastje naar de muur gestuurd. Nu is de verantwoordelijke man weer drie weken op vakantie", aldus de Fries, die zelf een administratiekantoor voert. Volgens hem zijn er met hem duizenden Nederlanders de dupe van deze onvermelde voorwaarde in de spaarovereenkomst.

De balans opmakend zegt Rozeboom in totaal ƒ4200 te hebben overgemaakt aan Spaarbeleg. Daarvan heeft hij tot op heden nog geen ƒ3500 terug ontvangen. Tezamen met de toegezegde ƒ550 blijft er straks nog een gat over van zo'n ƒ150. "Naar de rente over de afgelopen drieënhalf jaar kan ik fluiten."

Spaarbeleg wijt dat aan de gemaakte kosten. De totale kosten voor de contractuele spaartermijn van 15 jaar worden namelijk direct in het begin doorberekend. Dat een groot deel van die kosten voor spaarder Rozeboom nu niet meer hoeven te worden gemaakt, doet er niets toe, aldus Spaarbeleg.

Voor Aegon kan de uitspraak van de ombudsman grote gevolgen krijgen. Als meer spaarders het voorbeeld van Rozeboom volgen, kan dit leiden tot een forse verplichting tot terugbetaling van de onzichtbaar betaalde premies.






[Voorpagina]

[Nederland]

[Buitenland]

[Telesport]

[De Financiële Telegraaf]

[Xtra]




Auteursrechten voorbehouden 1996-1999, © Dagblad De Telegraaf, Amsterdam
De Telegraaf-i wordt het best bekeken met Netscape Navigator, Netscape Communicator of Microsoft Internet Explorer.