Plan rekent zakenrijder
op kilometer af
door Rob Sebes - CULEMBORG, zaterdag
De 400.000 werknemers met een leasewagen lopen enorme
financiële klappen op door het plan van staatssecretaris Vermeend
(Financiën) om de belasting op zakenauto's te veranderen.
Dat staat in een nota die het College Belastingadviseurs
(CB) binnenkort naar de Tweede Kamer stuurt.
In het nieuwe systeem verdwijnt de bijtelling van 20
procent. Voortaan worden werknemers afgerekend op het werkelijke aantal
gereden privé-kilometers. Die worden bijgehouden door een
speciaal apparaat dat in de auto wordt geplaatst.
De netto achteruitgang varieert, afhankelijk van het
aantal gereden kilometers, van 700 tot maar liefst 3000 gulden per jaar.
Tot nu toe moeten rijders in een leaseauto 20 procent
van de cataloguswaarde bij hun jaarlijkse inkomen optellen. Bij een
gemiddelde prijs van 40.000 gulden is de bijtelling 8000 gulden.
Aangezien de meeste werknemers 50 procent inkomstenbelasting betalen,
komt dit netto neer op een heffing van 4000 gulden.
Ongelijk
Volgens CB-adjunct-directeur drs. B. Bongers
verkijkt de politiek zich lelijk op de gevolgen van het nieuwe systeem.
"Het is onvermijdelijk dat niet alleen de privé-kilometers,
maar ook het woon-werkverkeer moet worden meegeteld om de hoogte van de
bijtelling te berekenen."
Dit komt, aldus Bongers, doordat de vaste
belastingaftrek woon-werkverkeer voor werknemers die met de eigen auto
naar de zaak reizen, de komende jaren wordt verminderd of zelfs
afgeschaft. Het kabinet doet dit uit oogpunt van milieubeleid.
"Dan kan het niet anders dat ook voor
leaseautorijders de woon-werkkilometers niet meer als zakelijk worden
beschouwd. Anders zou er sprake zijn van ongelijke behandeling tussen
werknemers met en zonder leaseauto."
In de berekeningen is CB uitgegaan van de
ANWB-kilometerprijzen. Een werknemer met een auto van 40.000 gulden en
jaarlijks 10.000 kilometer woon-werkverkeer, 10.000 privé en
20.000 zakelijk, moet in het nieuwe systeem 9400 gulden bij zijn
inkomen optellen, 1400 meer dan nu. Netto is dat een strop van 700
gulden. Rijdt een werknemer 20.000 kilometer privé, 10.000
zakelijk en 10.000 woon-werkverkeer, dan is de bijtelling 14.100
gulden, ofwel 6100 gulden meer dan nu. De klap is dan netto 3050 gulden.
Het ministerie van Financiën noemt de
berekeningen "veel te voorbarig". Volgens het departement is
nog helemaal niet zeker hoe het nieuwe systeem er uitziet. Op het
ministerie worden diverse mogelijkheden tegen het licht gehouden. Ook
is CB uitgegaan van een veel te hoge kilometerprijs, aldus
Financiën.
|