&referer=" WIDTH="0" HEIGHT="0" BORDER="0" ALIGN="LEFT" ALT=""> [Nederland]
[Buitenland]
[Telesport]
[Financiën]
[Nederland]
 

 


zaterdag
16 januari 1999

 


[Matchbank]
[World OnLine]
[Primafoon]
[Hypotheek-angst?]
[FBTO verzekeringen]
[CMG]
[Autosite]

Plan rekent zakenrijder
op kilometer af

door Rob Sebes - CULEMBORG, zaterdag

De 400.000 werknemers met een leasewagen lopen enorme financiële klappen op door het plan van staatssecretaris Vermeend (Financiën) om de belasting op zakenauto's te veranderen.

Dat staat in een nota die het College Belastingadviseurs (CB) binnenkort naar de Tweede Kamer stuurt.

In het nieuwe systeem verdwijnt de bijtelling van 20 procent. Voortaan worden werknemers afgerekend op het werkelijke aantal gereden privé-kilometers. Die worden bijgehouden door een speciaal apparaat dat in de auto wordt geplaatst.

De netto achteruitgang varieert, afhankelijk van het aantal gereden kilometers, van 700 tot maar liefst 3000 gulden per jaar.

Tot nu toe moeten rijders in een leaseauto 20 procent van de cataloguswaarde bij hun jaarlijkse inkomen optellen. Bij een gemiddelde prijs van 40.000 gulden is de bijtelling 8000 gulden. Aangezien de meeste werknemers 50 procent inkomstenbelasting betalen, komt dit netto neer op een heffing van 4000 gulden.

Ongelijk
Volgens CB-adjunct-directeur drs. B. Bongers verkijkt de politiek zich lelijk op de gevolgen van het nieuwe systeem. "Het is onvermijdelijk dat niet alleen de privé-kilometers, maar ook het woon-werkverkeer moet worden meegeteld om de hoogte van de bijtelling te berekenen."

Dit komt, aldus Bongers, doordat de vaste belastingaftrek woon-werkverkeer voor werknemers die met de eigen auto naar de zaak reizen, de komende jaren wordt verminderd of zelfs afgeschaft. Het kabinet doet dit uit oogpunt van milieubeleid.

"Dan kan het niet anders dat ook voor leaseautorijders de woon-werkkilometers niet meer als zakelijk worden beschouwd. Anders zou er sprake zijn van ongelijke behandeling tussen werknemers met en zonder leaseauto."

In de berekeningen is CB uitgegaan van de ANWB-kilometerprijzen. Een werknemer met een auto van 40.000 gulden en jaarlijks 10.000 kilometer woon-werkverkeer, 10.000 privé en 20.000 zakelijk, moet in het nieuwe systeem 9400 gulden bij zijn inkomen optellen, 1400 meer dan nu. Netto is dat een strop van 700 gulden. Rijdt een werknemer 20.000 kilometer privé, 10.000 zakelijk en 10.000 woon-werkverkeer, dan is de bijtelling 14.100 gulden, ofwel 6100 gulden meer dan nu. De klap is dan netto 3050 gulden.

Het ministerie van Financiën noemt de berekeningen "veel te voorbarig". Volgens het departement is nog helemaal niet zeker hoe het nieuwe systeem er uitziet. Op het ministerie worden diverse mogelijkheden tegen het licht gehouden. Ook is CB uitgegaan van een veel te hoge kilometerprijs, aldus Financiën.






[Voorpagina]

[Nederland]

[Buitenland]

[Telesport]

[De Financiële Telegraaf]

[Xtra]




Auteursrechten voorbehouden 1996-1999, © Dagblad De Telegraaf, Amsterdam
De Telegraaf-i wordt het best bekeken met Netscape Navigator, Netscape Communicator of Microsoft Internet Explorer.