Verhoef klimt naar dertiende
plaats in Dakar-rally
door Bert Schaap - TICHIT, donderdag
Wie het zandpad volgt van Hassi Fouini richting Tichit komt vanzelf
bij het tankstation. Airmiles, spaarkaarten en handdoeken zijn er niet
te verkrijgen. Omdat ook de mooie momenten in de woestijn van
Mauretanië dienen te worden gekoesterd, nam Eric Verhoef
ruimschoots de tijd om bij de vrachtwagen van de organisatie zijn
brandstoftanks te laten bijvullen. "Deacon, Sotelo en Bernard
waren voor mij gestart. Zij stonden er nog. Even later verdwaalde ik in
het kameelgras. Eenmaal terug in het zand vloog Wim Hutten mij voorbij.
Tot de finish heb ik zijn stofwolk gezien."
In Tichit koesterde de Brabander niet alleen het oponthoud bij het
tankstation, maar het totale wedstrijdverloop van de elfde etappe.
Verhoef schoof weer twee plaatsen op in het algemeen klassement.
"Daar geniet ik nu even van, want de komende dagen moeten wij weer
het zand in. Dat is het terrein van Hutten, ik ben op de stenen
sneller. Toch ben ik optimistisch, want Dakar komt nu snel dichterbij.
Bovendien heb ik waar voor mijn geld gekregen. Wij betalen 2400 gulden
voor het brandstofpakket. Als je dan al na een dag uitvalt, is dat
jammer en zonde van je poen.
De Fransman Richard Sainct racet op zijn BMW door de woestijn
en heeft de zege voor het grijpen. Eric Verhoef (onder) verdwaalde
tijdens de etappe in het kameelgras...
FOTO's: AP/Fred Krijgsman
In Tichit, een achter goudkleurige duinen verstopte oase, leek er even
een einde te komen aan het avontuur van Henk Knuiman. De Wijchenaar
worstelde bijna 500 kilometer lang met een pijnlijke lies en een gat in
zijn motorblok. Geen moment had Knuiman oog voor de onheilspellende
schoonheid van de Enji-pas: een slopend maanlandschap waar het naar
vanille ruikt. Ook de grilligheid van het gigantische rotsmassief dat
op een olifant lijkt, ontging aan zijn aandacht. Knuiman: "Ik
bleef al snel met mijn voet in het zand haken en had de hele dag last
van een opgerekte lies. Onderweg ben ik ook nog eens gevallen. Daarbij
sloeg de steun van mijn watertank door het koppelingsdeksel. De olie
spoot eruit. Door de reparatie heb ik een dik uur verloren. Aan de
andere kant ben ik dolgelukkig dat ik de finish kon halen."
Op dat moment was Richard Sainct al een dikke twee uur binnen. Op zijn
BMW bleef de Fransman de hele dag in het kielzog van vier concurrenten
op KTM. Nadat alleen Magnaldi was overgebleven, profiteerde Sainct van
zijn oververmogen. "Die mannen rijden allemaal voor zichzelf. Zij
hebben nog geen stalorders ontvangen om mij het leven zuur te
maken", analyseert Sainct. "Ik kon moeiteloos in hun spoor
blijven en het op het laatste stuk profiteren."
In het wrede decor van de Afrikaanse zandvlakte kan Sainct nog niet
achterover gaan liggen. "Er komen nog een paar dagen", blikte
Thierry Magnaldi vooruit. "Zondag weet Sainct pas of hij heeft
gewonnen."
Ook bij de auto's zijn er nog twee kanshebber over: Jean-Louis
Schiesser en Miguel Prieto. In de uitgestrekte woestijn presteerden zij
het onmogelijke door met elkaar in botsing te komen. "We reden
naast elkaar. Ik lag iets voor", vertelde Schiesser. "Opeens
bleef er nog een piste over en ramde Prieto ons van achter. De schade
viel mee, wij konden gewoon verder. Van opzet was geen sprake."
In Tichit liep de Franse showman verder uit op Prieto, die in het
kameelgras negen minuten vast kwam te zitten. Jutta Kleinschmidt, tot
dinsdag derde in het algemeen klassement, heeft zich bij haar noodlot
neergelegd. "Een gebroken veld en een Belg die 200 kilometer lang
niet opzij wilde gaan, hebben mij opgebroken", verklaarde de
razend populaire Duitse. In 'Der Heimat' wordt haar website dagelijks
door 70.000 fans bezocht. "Maar zelfs mijn supporters kunnen mij
niet helpen. Alleen als mijn concurrenten pech krijgen, kan ik deze
rally nog winnen."
Voor Wim Hutten staat de komende dagen de eretitel 'Beste
Nederlander' op het veld. De oersterke fabrieksdirecteur uit
Beerzerveld verlangt nog lang niet naar een warm bad of drinkbaar
kraanwater. Hutten wil nog een paar dagen vlammen en het uiterste
vergen van man en materiaal. In motorjargon worden dergelijke ambities
samengevat met de kreet: 'Aan de nok met dat ding.'
Twaalfde etappe, Nema -
Tichit. Auto's: 1. Schlesser (Fra) Buggy 490 km in 7.09.23, 2. Servia
(Spa) Buggy 3.56, 3. Shinozuka (Jap) Mitsubishi 7.29, 4. Prieto (Spa)
Mitsubishi 11.30, 5. De Lavergne (Fra) 15.59.
Klassement: 1. Schlesser
55.27.34, 2. Prieto 20.27, 3. Kleinschmidt (Dui) Mitsubishi 1.31.40, 4.
Shinozuka 2.10.42, 5. Servia 3.28.39.
Motoren: 1. Sainct (Fra)
BMW 490 km in 6.36.11, 2. Meoni (Ita) KTM 1.44, 3. Magnaldi (Fra) KTM
2.40, 4. Sala (Ita) KTM 4.28, 5. Tiainen (Fin) KTM 1.08.01, 14. Hutten
37.32, 15. Verhoef 39.55, 36. Knuiman 2.11.57, 44. Vercoelen 3.02.21.
Klassement: 1. Sainct
45.04.17, 2. Magnaldi 4.41, 3. Meoni 17.51, 4. Cox (ZAf) KTM 24.46, 5.
Tianinen (Fin) KTM 1.08.01, 13. Verhoef 6.47.20, 14. Hutten 6.50.10,
20. Knuiman 8.18.26, 39. Vercoelen 16.41.36.
Vrachtwagens: 1. Y.
Sugawara-T. Sugawara-Matsumoto (Jap) Hino 9.07.32, 2.
Moskovskich-Jakoubov-Tschaguine (Rus) Kamaz 1.09. 3.
Loprais-Stachura-Kalina (Tsj) Tatra 8.27.
Algemeen: 1. Moskovskich
70.54.29, 2. Loprais 43.24, 3. De Azevedo-Tomecek-Neubarth
(Braz/Tsj/Braz) Tatra 2.53.36.
|