Wegener koopt Brits
bedrijf direct marketing
Van een onzer redacteuren - AMSTERDAM, donderdag
Wegener Arcade neemt het Britse
directmarketingbedrijf Dudley Jenkins over. De uitgever heeft een bod
uitgebracht op alle aandelen en wil daarvoor 80,6 miljoen Britse pond
(circa 250,7 miljoen) betalen. De raad van bestuur van Dudley
Jenkins adviseert de aandeelhouders het bod te accepteren en heeft zijn
eigen pakket (21%) al verkocht.
Ook andere aandeelhouders hebben toegezegd hun stukken
te verkopen; het gaat hierbij om eenderde van de geplaatste aandelen
Dudley Jenkins, waardoor Wegener al verzekerd is van de meerderheid van
de aandelen. Per aandeel betaalt de Nederlandse uitgever 580 pence in
contanten. Dat is 18% boven de slotkoers van maandag, de dag waarop de
interesse van Wegener bekend werd gemaakt.
Door de overname groeit het aandeel van direct marketing
in de omzet van Wegener tot 20%. De uitgever denkt dat de acquisitie in
het eerste jaar een negatief effect heeft op de winst per aandeel van
Wegeners Arcade na afschrijving van goodwill. Voor afschrijving valt de
aankoop juist positief uit.
Wegener Arcade wil een "toonaangevende partij"
worden op de Europese markt voor direct marketing, zo luidt de
motivering van de overname. Groot-Brittannië is geen onbekend
terrein. Onlangs kocht de uitgever nog de resterende aandelen in het
directmarketingbedrijf Barchester. De twee Britse dochters moeten
Wegener belangrijke synergievoordelen opleveren.
De Dudley Jenkins Groep levert adressenbestanden,
databases en dataverwerking- en polytheenproducten aan voornamelijk
directmailgebruikers in Groot-Brittannië. De groep behaalde in het
vorige boekjaar, dat eindigde op 30 april 1998, een winst voor
belasting van 3,6 miljoen pond op een omzet van 25,1 miljoen pond.
|