Telegraaf-concern koopt
uitgeverij in Stockholm
Van een onzer verslaggevers - AMSTERDAM, donderdag
Holdingmaatschappij De Telegraaf investeert voor het
eerst in de geschiedenis van het uitgeverijconcern buiten de eigen
landsgrenzen. Gisteren maakte het beursfonds bekend dat de Zweedse
uitgeverij Svensk Special Press (SSP), gevestigd in Stockholm, is
overgenomen.
De koopprijs zal uit eigen middelen worden voldaan. SSP,
dat met circa twintig werknemers een jaaromzet van 9 miljoen
behaalt, geeft twee gespecialiseerde bladen uit op het gebied van zeil-
en motorboten. Daarnaast wordt in licentie het golfblad van de New York
Times uitgegeven.
"Het gaat om een kleine, goed renderende
uitgeverij", aldus J.E. van Ketel, directeur van de Telegraaf
Tijdschriften Groep (TTG), waar SSP deel van uit zal maken. "Op
zichzelf niet zo spannend, maar we willen het bedrijf als uitvalsbasis
gebruiken om onze eigen titels op de Zweedse markt te brengen. Denk aan
TTG-bladen als Elegance, Man, Residence, Oor en Autovisie."
Het contact met de Zweden is zeker niet toevallig. De
SSP-bladen, waarvan het vaakst verschijnende een maandblad is, worden
gedrukt bij het Nederlands Drukkerij Bedrijf (NDB), sinds vorig jaar
onderdeel van Telegraafpoot de Biegelaar Groep.
Onderzoek zal moeten uitwijzen welke TTG-formule bij
wijze van eerste proef het spits mag afbijten in het hoge noorden. Ook
de mogelijkheid om een Zweedse titel in Nederland uit te brengen wordt
nader bekeken. Volgens de holdingdirectie vertoont de Zweedse markt
sterke overeenkomsten met de Nederlandse, onder andere qua politieke
stabiliteit en welstand.
"Wel hebben de Zweden door de korte dagen in de
winterperiode een intensiever leesgedrag dan wij", benadrukt Van
Ketel. "Daardoor zitten er ook meer gaten in de markt." Een
TTG-manager zal in de komende twee à drie jaar in het land zelf
gaan wonen om de markt nader te verkennen.
|