&referer=" WIDTH="0" HEIGHT="0" BORDER="0" ALIGN="LEFT" ALT=""> [Nederland]
[Buitenland]
[Telesport]
[Financiën]
[Nederland]
 

 


donderdag
14 januari 1999

 


[Reaal]
[Beurstip]
[ICT Challenge]
[Ordina]
[VSB]
[ABN AMRO]
[Autosite]

Nieuwe tegenvallers
Duitse HBG-dochter

Van een onze verslaggevers - RIJSWIJK, donderdag

Neerlands grootste aannemer HBG moest gisteren toch weer nieuwe tegenvallers boven water bij de Duitse dochter Wayss & Freytag melden. Op de projectontwikkelingsportefeuille moet nog eens 150 miljoen mark worden afgeschreven. Omdat HBG dat bedrag afschrijft als goodwill op het eigen vermogen heeft dit geen gevolg op de resultaten over 1998. HBG houdt dan ook vast aan een winst die tenminste gelijk zal zijn aan de ƒ120 miljoen die over 1977 werd verdiend.

HBG-topman Jan Veraart moest gisteren erkennen dat HBG behoorlijk bij de neus is genomen. Op de vraag of HBG is belazerd, antwoordde Veraart diplomatiek: "We voelen ons niet op alle fronten goed voorgelicht." Verder zei hij: "Ik heb eerder al gezegd dat we W&F niet goedkoop is geweest, maar dat we dat er voor over hadden. Nu komt daar nog eens 150 miljoen bij en dat is natuurlijk niet leuk. Wayss is te duur gekocht. We hebben destijds 205 miljoen mark betaald en wat mij betreft was dat teveel."

De oorzaak van de nieuwe tegenvallers zijn lijken die uit de kast zijn komen vallen bij het vertrek van de Duitse top. Nadat HBG het Duitse concern had overgenomen bleken de resultaten later toch tegen te vallen. De zittende directieleden werden een voor een de laan uitgestuurd en vervangen door HBG-ers uit Rijswijk. "Toen we de kasten open deden vielen daar dossiers uit waarin allerlei afspraken bleken te zitten, waardoor de inschattingen van het oude management fundamenteel moesten worden bijgesteld."

HBG gaat proberen een flink deel van de schade te verhalen op de vorige eigenaar, Agiv. Zo bleek bijvoorbeeld dat veertig procent van de projecten die W&F in handen had waren gekocht met partners. "Van lieverlee werd duidelijk dat die partners wel mochten delen in eventuele winsten, maar dat de verliezen voor W&F alleen waren. Vervolgens ontstond de merkwaardige situatie dat als W&F niets met die projecten konden doen omdat de partners verkoop blokkeerden. Tenzij je betaalt. Betalen om je verlies te mogen verdubbelen", legde Jan Veraart zuur uit. "Dat had ons verteld moeten worden indertijd en dus proberen we de schade te verhalen."

HBG onderneemt niets tegen de oud-bestuurders. "Wat schiet je ermee op, het moet wel zinvol zijn", aldus Veraart. Ook voor de betrokken HBG-bestuurders heeft de affaire geen gevolgen. "Als ik het gevoel zou hebben dat ik geen vertrouwen meer zou hebben zou dat het einde van het verhaal zijn geweest", stelde Veraart. "Het is een dure fout geweest." Volgens Veraart heeft W&F HBG inmiddels in totaal 250 tot 260 miljoen mark gekost.

HBG kocht in 1994 74% van de aandelen Wayss en heeft inmiddels ruim 95% van de stukken in handen. De kleine aandeelhouders krijgen nu het aanbod deze stukken aan HBG te verkopen tegen een koers van EUR17, gelijk aan de beurskoers. Volgens HBG-bestuurder Sinnighe Damsté is het een "zeer redelijk bod". Volgens hem weerspiegelt de koers de reële waarde niet. "De aandeelhouders kunnen dus hun koerswinst nemen, maar dwingen kunnen we ze niet." Als het bod wordt geaccepteerd kost dat HBG nog eens 24 miljoen mark.

De Duitse bouwmarkt is volgens bestuursvoorzitter nog steeds een "behoorlijk slagveld". Tegen de verwachting in is W&F dit jaar niet uit de rode cijfers gekomen. Over 1997 werd een dramatisch verlies van ruim 400 miljoen mark.

"Er wordt hier en daar gesproken over een voorzichtig herstel dit jaar, maar ik vind het maar de vraag. Bovendien zijn er nogal wat bedrijven die vechten voor hun voortbestaan en dat geeft en extra druk op het prijspeil. En ook de Duitse regering komt wat ons betreft nog niet erg uit de startblokken, dus de Duitse markt blijft in '99 moeilijk. Ik hoop dat het in 2000 wel wat beter zal gaan." Veraart repte in dit verband ook van opdrachtgevers die het onder de huidige omstandigheden niet nodig vinden om op tijd te betalen, of zelfs achteraf minder willen betalen. Verder gaat er nogal eens een onderaannemer failliet.

Maar HBG blijft geloven in de Duitse markt en in W&F. "We willen een Europees concern zijn dat over de hele wereld werkt. Daarom moeten we buiten Nederland en engeland ook in Duitsland zitten."

Inmiddels heeft HBG W&F geherstructureerd, waardoor de onderneming nu beter past in de HBG-structuur. Het aantal werknemers is fors geslonken, met een kwart tot 2.900. Als W&F dit jaar niet genoeg opdrachten in de wacht kan slepen - HBG wil alleen opdrachten aannemen tegen een reële prijs - zou er later mogelijk nog verder in het personeelsbestand moeten worden gesneden.






[Voorpagina]

[Nederland]

[Buitenland]

[Telesport]

[De Financiële Telegraaf]

[Xtra]




Auteursrechten voorbehouden 1996-1999, © Dagblad De Telegraaf, Amsterdam
De Telegraaf-i wordt het best bekeken met Netscape Navigator, Netscape Communicator of Microsoft Internet Explorer.