&referer=" WIDTH="0" HEIGHT="0" BORDER="0" ALIGN="LEFT" ALT=""> [Nederland]
[Buitenland]
[Telesport]
[Financiën]
[Nederland]
 

 


donderdag
14 januari 1999

 


[ABN AMRO]
[Autosite]
[Reaal]
[Beurstip]
[ICT Challenge]
[Ordina]
[VSB]

ECT wil besluit over
Tweede Maasvlakte

Van een onzer verslaggevers - ROTTERDAM, donderdag

Het Rotterdamse containeroverslagbedrijf Europe Combined Terminals (ECT) wil dat er haast wordt gemaakt bij de besluitvorming over de aanleg van een Tweede Maasvlakte. Volgens president-directeur W. den Dulk "moeten nu knopen worden doorgehakt om tijdig terreinen beschikbaar te hebben".

Den Dulk deed zijn uitspraak bij de presentatie van de voorlopige jaarcijfers, die er voor ECT rooskleurig uitzagen. De omzet van het bedrijf nam toe van ƒ643 tot ƒ729 miljoen. De winst steeg van ƒ40 tot ƒ43 miljoen. De hoeveelheid behandelde containers steeg met 10,5%. Er werden 4,3 miljoen stuks overgeslagen.

ECT is nog altijd het grootste containeroverslagbedrijf in Europa. Om die positie te behouden en uit te bouwen is volgens de ECT-topman de uitbreiding van de Tweede Maasvlakte dringend noodzakelijk. "Al in de periode 2004-2006 zullen wij op de huidige Maasvlakte geconfronteerd worden met serieuze ruimteproblemen. Als we dat willen voorkomen, zullen daarover op overheidsniveau dit jaar beslissingen moeten vallen", aldus Den Dulk.

ECT voelt de hete adem van Antwerpen in de nek. De Belgen hebben grote plannen voor de containersector. Men wil er investeringen gaan doen voor 20 ligplaatsen. ECT kan momenteel slechts groeien met vijf van zulke ligplaatsen.

De ECT-directie heeft overigens grote zorgen over de capaciteit van het Nederlandse spoorwegnet. Zo'n 13% van de enorme ECT-containerstroom wordt over land aan- en afgevoerd per trein. "Het spoor is echter vol. Er is bij de NS te weinig ruimte om meer containertreinen te laten rijden op het Nederlandse net. Totdat de Betuwelijn gereed is, is het daarom absoluut noodzakelijk dat goederentreinen vaker voorrang krijgen boven passagierstreinen", aldus Den Dulk.

ECT gaat door met het ontwikkelen van z.g. achterlandterminals. Aan spoor- en waterwegen worden daar 'voorposten' geopend, waar opdrachtgevers containers kunnen afleveren die dan in opdracht van ECT per spoor of per binnenvaartschip naar Rotterdam worden gebracht. Dat werkt ook in omgekeerde richting. Venlo is al operationeel, Duisburg (Duitsland) en Willebroek (België) volgen dit jaar. Moerdijk, Venlo-haven en Tsjechië zijn in voorbereiding.

De nieuwe ECT-terminal in Triëst, die halverwege vorig jaar van start is gegaan, is met verlies begonnen. Triëst, waar de omzet ƒ15 miljoen bedroeg, is zwaar getroffen door de Aziatische crisis. Naar verwachting zal de Italiaanse terminal pas in 2000 winstgevend zijn.

Den Dulk kon weinig nieuws vertellen over de aanstaande eigendomsveranderingen bij ECT. De huidige aandeelhouders Nedlloyd, Internatio Müller en Pakhoed (elk 30,5%) en NS (ruim 8%) willen van hun aandelen af. Het containerbedrijf gaat ervan uit, dat het Hongkongse conglomeraat Hutchison Whampoa 50% in handen krijgt en het Gemeentelijk Havenbedrijf Rotterdam 30%. De overige 20% is nog 'open'.






[Voorpagina]

[Nederland]

[Buitenland]

[Telesport]

[De Financiële Telegraaf]

[Xtra]




Auteursrechten voorbehouden 1996-1999, © Dagblad De Telegraaf, Amsterdam
De Telegraaf-i wordt het best bekeken met Netscape Navigator, Netscape Communicator of Microsoft Internet Explorer.