ECT wil besluit over
Tweede Maasvlakte
Van een onzer verslaggevers - ROTTERDAM, donderdag
Het Rotterdamse containeroverslagbedrijf Europe
Combined Terminals (ECT) wil dat er haast wordt gemaakt bij de
besluitvorming over de aanleg van een Tweede Maasvlakte. Volgens
president-directeur W. den Dulk "moeten nu knopen worden
doorgehakt om tijdig terreinen beschikbaar te hebben".
Den Dulk deed zijn uitspraak bij de presentatie van de
voorlopige jaarcijfers, die er voor ECT rooskleurig uitzagen. De omzet
van het bedrijf nam toe van 643 tot 729 miljoen. De winst
steeg van 40 tot 43 miljoen. De hoeveelheid behandelde
containers steeg met 10,5%. Er werden 4,3 miljoen stuks overgeslagen.
ECT is nog altijd het grootste containeroverslagbedrijf
in Europa. Om die positie te behouden en uit te bouwen is volgens de
ECT-topman de uitbreiding van de Tweede Maasvlakte dringend
noodzakelijk. "Al in de periode 2004-2006 zullen wij op de huidige
Maasvlakte geconfronteerd worden met serieuze ruimteproblemen. Als we
dat willen voorkomen, zullen daarover op overheidsniveau dit jaar
beslissingen moeten vallen", aldus Den Dulk.
ECT voelt de hete adem van Antwerpen in de nek. De
Belgen hebben grote plannen voor de containersector. Men wil er
investeringen gaan doen voor 20 ligplaatsen. ECT kan momenteel slechts
groeien met vijf van zulke ligplaatsen.
De ECT-directie heeft overigens grote zorgen over de
capaciteit van het Nederlandse spoorwegnet. Zo'n 13% van de enorme
ECT-containerstroom wordt over land aan- en afgevoerd per trein.
"Het spoor is echter vol. Er is bij de NS te weinig ruimte om meer
containertreinen te laten rijden op het Nederlandse net. Totdat de
Betuwelijn gereed is, is het daarom absoluut noodzakelijk dat
goederentreinen vaker voorrang krijgen boven passagierstreinen",
aldus Den Dulk.
ECT gaat door met het ontwikkelen van z.g.
achterlandterminals. Aan spoor- en waterwegen worden daar 'voorposten'
geopend, waar opdrachtgevers containers kunnen afleveren die dan in
opdracht van ECT per spoor of per binnenvaartschip naar Rotterdam
worden gebracht. Dat werkt ook in omgekeerde richting. Venlo is al
operationeel, Duisburg (Duitsland) en Willebroek (België) volgen
dit jaar. Moerdijk, Venlo-haven en Tsjechië zijn in voorbereiding.
De nieuwe ECT-terminal in Triëst, die halverwege
vorig jaar van start is gegaan, is met verlies begonnen. Triëst,
waar de omzet 15 miljoen bedroeg, is zwaar getroffen door de
Aziatische crisis. Naar verwachting zal de Italiaanse terminal pas in
2000 winstgevend zijn.
Den Dulk kon weinig nieuws vertellen over de
aanstaande eigendomsveranderingen bij ECT. De huidige aandeelhouders
Nedlloyd, Internatio Müller en Pakhoed (elk 30,5%) en NS (ruim 8%)
willen van hun aandelen af. Het containerbedrijf gaat ervan uit, dat
het Hongkongse conglomeraat Hutchison Whampoa 50% in handen krijgt en
het Gemeentelijk Havenbedrijf Rotterdam 30%. De overige 20% is nog
'open'.
|