De bijzondere missie van
Dakar-rijder Henk Vercoelen
door Bert Schaap - TOMBOUCTOU, dinsdag
Met karabijnen bewapende Malinese militaire bewaken het bivak in
Tombouctou tegen de opdringerige bevolking. Allemaal rallyfans. Twee
eeuwen geleden was René Caillié de eerste westerling die
het zwaar geïsoleerde dorpje bezocht. Deze schrijver en
ontdekkingsreiziger schetste in zijn dagboeken een fraai beeld van het
leven in de woestijn aan het begin van de 19de eeuw. Sindsdien lijkt de
tijd te hebben stilgestaan in het mysterieuze Tombouctou, midden in de
Sahara. Totdat gistermiddag de luchtvloot van Granada-Dakar op het
lokale vliegveld neerstreek en de middenstand gouden zaken deed. Tien
Franse francs voor een colaatje is bijna hetzelfde als een week salaris
in een van de armste landen van Afrika. In zijn tent leverde Henk
Vercoelen geen bijdrage aan de plaatselijke economie. De ondernemer uit
Luyksgestel probeerde iets van zijn slaaptekort weg te werken nadat hij
zondagnacht wederom geen oog had dichtgedaan. Vercoelen: "Het
spookt dikwijls door mijn hoofd: ik kijk hier de dood elke dag in de
ogen terwijl mijn schoonvader voor zijn leven vecht."
Zijn passie en zijn schoonvader vormen een belangrijk deel van zijn
leven. "Hij is mijn grootste supporter. Ik ben al jaren met rally
rijden bezig, mijn schoonvader was er altijd bij. Hij zou mijn motor
naar de start in Granada brengen. Dat was gezien zijn gezondheid
onmogelijk. Na overleg met mijn familie ben ik toch gegaan. Ik moest
van hem. Nu zit ik hier en ligt hij thuis. Voor mijn schoonvader moet
ik Dakar halen. Dat voel ik."
Daarna wil hij zo snel mogelijk terug naar Nederland om de familie bij
te staan. Dan begint het lijden opnieuw voor deze bijzondere man met
deze zo bijzondere passie. Rally rijden in het westen van Afrika is
afzien, doet elke dag meer pijn en sloopt langzamerhand de geest en het
lichaam. In deze meedogenloze ambiance handhaafde Henk Vercoelen zich
onder de vier Nederlanders die nog in de race zijn. Soms met de tranen
in zijn ogen. "Als ik op mijn motor zit, denk ik nooit aan thuis.
Totdat ik eraf stap, want de namen van mijn drie kinderen staan op mijn
kuip geschreven. Dat is nu even anders. Toch ben ik gegaan. Het is
moeilijk in woorden uit te drukken wat de Dakar-rally inhoudt, zelfs
met twee rustdagen zo dicht achter elkaar. Hier gaat iedereen terug
naar nul. Of je nu Koen Wouters of Henk Vercoelen heet; na drie dagen
is iedereen vies en smerig. In de woestijn zijn er geen rangen en
standen, we liggen met zijn allen in het zand te eten en iedereen
stinkt."
In deze primitieve omstandigheden reageert de directeur van een
lakspuiterij zich af. Even weg uit de mallemolen van het gejaagde
zakenleven, tijd voor de zoveelste confrontatie met de natuur en
zichzelf. Alweer voor de vijfde keer rijdt Vercoelen de Dakar-rally en
opnieuw heeft hij zich de afgelopen dagen verbaasd over de Afrikaanse
samenleving. "Ongelooflijk, wat een ellende is er hier. Onderweg
rijden wij door kleine dorpjes en als je dan ziet hoe de mensen leven
en toch gelukkig zijn, dan ga je nadenken en het leven in Nederland
weer waarderen. Het enige probleem dat wij thuis hebben is de kleur van
de nieuwe auto: rood of zwart? Toch zie je bij ons op straat hele
volksstammen met ontevreden gezichten. Hier staan mensen op blote
voeten te zwaaien en feest te vieren als wij langs komen."
Zijn advies: "Zet alle niet werkwillige Nederlanders op het
vliegtuig en breng ze hier naartoe. Na twee weken zijn ze dolblij dat
ze weer aan het werk kunnen."
Met zijn 12 man personeel werkt hij zichzelf het gehele jaar een slag
in de rondte. Dat is hard nodig om zijn dure hobby te financieren. Met
zijn vriend Pierre Karsmakers wil hij volgend jaar nog
één keer aan de Dakar-rally deelnemen. Vercoelen kan het
avontuur nog niet missen. En de zelfkastijding ook niet.
Onverstoorbaar, maar met zachte stem vertelt hij her tragische verhaal
van een vriend die vorige week zondag in Nederland bij een motorongeluk
over de kop vloog en zijn rug brak. Dat kon Henk Vercoelen er nog wel
bij hebben. "Eigenlijk had dat mij hier moeten overkomen".
Elfde etappe, van Mopti
naar Tombouctou. Auto's: 1. Fontenay (Fra) Mitsubishi 430 km in
4.17.11, 2. Prieto (Spa) Mitsubishi 4.15, 3. Schlesser (Fra) Schlesser
5.15, 4. Shinozuka (Jap) Mitsubishi 7.16, 5. Masuoka (Jap) Mitsubishi
21.01. Klassement: 1. Schlesser 42.04.33, 2. Prieto 8.25, 3.
Kleinschmidt (Dui) Mitsubishi 45.17, 4. Shinozuka 2.11.20, 5. Masuoka
2.49.46. Etappe voor motoren geneutraliseerd door opgelopen achterstand
achterblijvers tijdens eerdere etappes.
10e etappe:
Vrachtwagens: 1. Kabirov-Beliaev-Goloub (Rus) Kamaz
5.34.47, 2. Biasion-Siveiro-Diamante (Ita) Iveco 17.35, 3.
Moskovskich-Jakoubov-Tschaguine (Rus) Kamaz 38.56.
Algemeen: 1. Moskovskich 54.15.28, 2.
Loprais-Stachura-Kalina (Tsj) Tatra 14.11, 3. De
Azevedo-Tomecek-Neubarth (Braz/Tsj/Braz) Tatra 58.52.
|