'Yellow' mikt op 100.000
jongeren in eerste jaar
Van een onzer verslaggevers - BUSSUM, dinsdag
"Het eerste
loyaliteitsprogramma voor de jeugd." Zo omschrijft drs Kees van
Rossum, directeur van de divisie Particulieren van de Postbank, het
gisteren gelanceerdejongerenmerk 'Yellow', waarover deze krant zaterdag
al berichtte.
Yellow mikt het eerste jaar op ca. 100.000 jongeren in
de leeftijd van 12 tot 25 jaar die voor het lidmaatschap 25 gulden (een
'geeltje') betalen en daar allerlei kortingen, voorrangsbehandelingen
en tien gulden op hun Postbankrekening voor terugkrijgen. Over drie
jaar moet het aantal leden op 400.000 staan. "De nadruk ligt op 15
tot 18-jarigen" aldus Van Rossum, namens de Postbank lid van de
stuurgroep, naast medeparticipanten KPN Telecom, Radio 538 en
tv-station The Music Factory (TMF) die elk voor 25 procent in het
project deelnemen.
De directie van Yellow Card VOF wordt gevormd door Harry
Steenkamp, manager media en direct marketing van de Postbank, en Pietie
Jeelof van KPN Telecom. Gedurende een interimperiode wordt Steenkamp
bij de Postbank opgevolgd door Patrick Verzijden.
Met het loyaliteitsprogramma willen de vier oprichters
hun kennis op het gebied van jongerenmarketing bundelen en zo hun greep
op de lucratieve doelgroep van 1,2 miljoen potentiële afnemers
versterken. De Postbank neemt met de Pennierekening en het op 1
februari te lanceren Easy Blue Beleggersfonds de jonge en oudere jeugd
serieus, KPN Telecom is met het jongerenmerk Hi marktleider in mobiele
communicatie en de jeugdzenders Radio 538 en TMF willen met Yellow de
band met hun doelgroep nauwer aanhalen.
Ook voor deelnemende bedrijven en organisaties als
Philips, PTT Post, Bruna, Videoland, tijdschriftenuitgeverij VNU,
computer- en kledingmerken en Mojo Concerts zijn jongeren belangrijke
(potentiële) afnemers.
"Winstgevendheid is niet de eerste doelstelling van
Yellow" aldus initiatiefnemer Erik de Zwart, directeur van Radio
538. "Voor de participanten en deelnemende bedrijven zit de winst
in de op te bouwen merkentrouw van de jongeren die straks volwassen
consumenten zijn."
De ex-diskjockey omschrijft Yellow als een lifestyle
concept met een hoog 'fun'-gehalte. Het gele pasje geeft de leden
toegang, voorrang en inspraak bij muzikale activiteiten en evenementen
op het gebied van ontspanning en biedt via YellowNet met eigen E-mail
adres een virtuele ontmoetingsplaats.
Kortingen worden verleend voor producten en diensten van
participanten en deelnemende bedrijven, zoals cd's, film,
videospelletjes, kleding, boeken, discotheken,
telecommunicatie-apparatuur, internet en sport- en muziekevenementen.
Onder de slogan 'Sorry, Yellow First' wordt campagne
gevoerd via de eigen en andere media als de jongerenbeurs Megafestatie
en in verkooppunten als postkantoren, Primafoonvestigingen,
Brunawinkels en Videoland. Een driemaandelijks geactualiseerde
YellowMagenda (een combinatie van magazine en agenda) fungeert, behalve
als medium, ook als inspraakinstrument.
Evaluatie en aanpassing van het concept gebeuren aan
de hand van regelmatig onderzoek via Internet.
|