&referer=" WIDTH="0" HEIGHT="0" BORDER="0" ALIGN="LEFT" ALT=""> [Nederland]
[Buitenland]
[Telesport]
[Financiën]
[Nederland]
 

 


dinsdag
12 januari 1999

 


[Beurstip]
[Ordina]
[Autosite]
[ABN AMRO]
[ICT Challenge]
[VSB]

'Yellow' mikt op 100.000
jongeren in eerste jaar

Van een onzer verslaggevers - BUSSUM, dinsdag

"Het eerste loyaliteitsprogramma voor de jeugd." Zo omschrijft drs Kees van Rossum, directeur van de divisie Particulieren van de Postbank, het gisteren gelanceerdejongerenmerk 'Yellow', waarover deze krant zaterdag al berichtte.

Yellow mikt het eerste jaar op ca. 100.000 jongeren in de leeftijd van 12 tot 25 jaar die voor het lidmaatschap 25 gulden (een 'geeltje') betalen en daar allerlei kortingen, voorrangsbehandelingen en tien gulden op hun Postbankrekening voor terugkrijgen. Over drie jaar moet het aantal leden op 400.000 staan. "De nadruk ligt op 15 tot 18-jarigen" aldus Van Rossum, namens de Postbank lid van de stuurgroep, naast medeparticipanten KPN Telecom, Radio 538 en tv-station The Music Factory (TMF) die elk voor 25 procent in het project deelnemen.

De directie van Yellow Card VOF wordt gevormd door Harry Steenkamp, manager media en direct marketing van de Postbank, en Pietie Jeelof van KPN Telecom. Gedurende een interimperiode wordt Steenkamp bij de Postbank opgevolgd door Patrick Verzijden.

Met het loyaliteitsprogramma willen de vier oprichters hun kennis op het gebied van jongerenmarketing bundelen en zo hun greep op de lucratieve doelgroep van 1,2 miljoen potentiële afnemers versterken. De Postbank neemt met de Pennierekening en het op 1 februari te lanceren Easy Blue Beleggersfonds de jonge en oudere jeugd serieus, KPN Telecom is met het jongerenmerk Hi marktleider in mobiele communicatie en de jeugdzenders Radio 538 en TMF willen met Yellow de band met hun doelgroep nauwer aanhalen.

Ook voor deelnemende bedrijven en organisaties als Philips, PTT Post, Bruna, Videoland, tijdschriftenuitgeverij VNU, computer- en kledingmerken en Mojo Concerts zijn jongeren belangrijke (potentiële) afnemers.

"Winstgevendheid is niet de eerste doelstelling van Yellow" aldus initiatiefnemer Erik de Zwart, directeur van Radio 538. "Voor de participanten en deelnemende bedrijven zit de winst in de op te bouwen merkentrouw van de jongeren die straks volwassen consumenten zijn."

De ex-diskjockey omschrijft Yellow als een lifestyle concept met een hoog 'fun'-gehalte. Het gele pasje geeft de leden toegang, voorrang en inspraak bij muzikale activiteiten en evenementen op het gebied van ontspanning en biedt via YellowNet met eigen E-mail adres een virtuele ontmoetingsplaats.

Kortingen worden verleend voor producten en diensten van participanten en deelnemende bedrijven, zoals cd's, film, videospelletjes, kleding, boeken, discotheken, telecommunicatie-apparatuur, internet en sport- en muziekevenementen.

Onder de slogan 'Sorry, Yellow First' wordt campagne gevoerd via de eigen en andere media als de jongerenbeurs Megafestatie en in verkooppunten als postkantoren, Primafoonvestigingen, Brunawinkels en Videoland. Een driemaandelijks geactualiseerde YellowMagenda (een combinatie van magazine en agenda) fungeert, behalve als medium, ook als inspraakinstrument.

Evaluatie en aanpassing van het concept gebeuren aan de hand van regelmatig onderzoek via Internet.






[Voorpagina]

[Nederland]

[Buitenland]

[Telesport]

[De Financiële Telegraaf]

[Xtra]




Auteursrechten voorbehouden 1996-1999, © Dagblad De Telegraaf, Amsterdam
De Telegraaf-i wordt het best bekeken met Netscape Navigator, Netscape Communicator of Microsoft Internet Explorer.