&referer=" WIDTH="0" HEIGHT="0" BORDER="0" ALIGN="LEFT" ALT=""> [Nederland]
[Buitenland]
[Telesport]
[Financiën]
[Nederland]
 

 


dinsdag
12 januari 1999

 


[Autosite]
[VSB]
[Beurstip]
[ABN AMRO]
[Ordina]
[ICT Challenge]

Tabaksreuzen doen gooi
naar wereldheerschappij

Van een onzer verslaggevers - LONDEN, dinsdag

Sigarettenproducenten British American Tobacco (BAT) en het kleinere Rothmans International gaan fuseren. Met een gezamenlijk marktaandeel van 16% zitten de huidige nummers twee (BAT) en vier op de wereldsigarettenmarkt 's werelds grootste, Philip Morris, zeer dicht op de hielen. Het doel van de nieuwe combinatie is dan ook het heroveren van de wereldhegemonie.

In 1997 werd de verzekeringspoot van BAT na een fusie met het Zwitserse Zürich verzelfstandigd. Als puur tabaksconcern heeft het resterende BAT nu een wereldmarktaandeel van 12,5%. Het concern is bekend van onder meer de merken Lucky Strike, Barclay, Players, Kent, Gladstone, Belinda en Mantano. Onder Rothmans (marktaandeel 3,5%) vallen onder meer Peter Stuyvesant, Rothmans, Dunhill, Winfield en Caballero. De rechten op Pall Mall zijn regionaal tussen beide merken verdeeld.

De nieuwe gigant die de naam BAT krijgt zal voor 35% in handen komen van de huidige Rothmans-grootaandeelhouders, de houdstermaatschappij Richemont en de Rembrandt-groep. Richemont is in handen van de schatrijke Zuid-Afrikaanse familie Rupert, en bestiert naast Rothmans de luxe artikelen-producent Vendome (o.m. bekend van Cartier). Ook de Rembrandt groep is eigendom van de Ruperts. De overige 65% van het nieuwe, grotere BAT komt in handen van de huidige BAT-aandeelhouders. De notering aan de Londense beurs blijft behouden. Met de transactie is ruim ƒ40 miljard gemoeid.

Met een gezamenlijke sigarettenproductie van 900 miljard sigaretten blijven BAT en Rothmans net achter het Amerikaanse Philip Morris, dat zich met een marktaandeel van 17% nog net wereldleider mag noemen. Aan het begin van de jaren negentig stond BAT nog bovenaan. Het ongeevenaarde succes van het vlaggenschip van Philip Morris, Marlboro, heeft BAT echter van de troon gestoten. De nieuwe combinatie is qua productie ruim twee keer zo groot als de nummer drie in de wereld, RJ Reynolds (onderdeel van RJR Nabisco), dat het succesvolle merk Camel exploiteert.

BAT-woordvoerster Denise Hart maakt er geen geheim van. "Onze strategie is al een paar jaar: de grootste worden. Nu zijn we in 33 landen de grootste, samen met Rothmans in 55 landen." Buiten de Verenigde Staten zal het nieuwe BAT al wereldmarktleider zijn.

Op geografisch gebied vullen de fusiepartners elkaar goed aan. BAT is sterk in Noord- en Latijns-Amerika (het marktaandeel in Brazilië is zelfs 90%), het Verre Oosten en Afrika. Vooral in Europa biedt Rothmans een welkome versterking. Daar komt bij dat dit concern een paar 'luxe' merken in huis heeft (zoals Dunhill), die een hogere winstmarge opleveren. Als geheel heeft Rothmans een brutomarge van ruim 25%, terwijl BAT de 18% niet haalt.

P. de Mare, BAT-directeur voor Noord-Europa, prijst vooral de efficiency-voordelen van de samensmelting. Door sigarettenfabrieken samen te voegen kan er goedkoper worden geproduceerd. Na drie jaar wordt een wereldwijde kostenbesparing van liefst 250 miljoen pond (circa ƒ780 miljoen) verwacht.

Het halen van de winstgroei uit een hogere productie van sigaretten (via een vergroting van het marktaandeel) wordt in Europa en de Verenigde Staten al lastiger, aldus De Mare. "Het voeren van een marketingstrategie wordt steeds meer door wettelijke restricties bemoeilijkt. Wij spreken in dat kader wel van 'donkere markten'. In Scandinavië bijvoorbeeld mag je geen stickers meer plakken, mag je bij wijze van spreken nauwelijks meer praten over sigaretten. Die kant gaan we hier ook op. Als het lastig is je marktaandeel te vergroten dan zit er weinig anders op dan de kosten te verlagen."

De fusie moet in het derde kwartaal van dit jaar haar beslag krijgen. Mogelijk kunnen de overheden in diverse landen roet in het eten gooien, omdat de combinatie in sommige markten een behoorlijk stevige positie krijgt. Zo zal het gezamenlijk marktaandeel in Nederland oplopen tot 46,5%. BAT-manager De Mare verwacht geen problemen: "Op de sigarettenmarkt gaat het nou eenmaal om grote spelers. En het marktaandeel blijft onder de 50%." In Zuid-Afrika krijgt BAT echter 90% van de markt in handen, terwijl de nieuwe marktposities in Canada (80%) en Australië (60%) ook niet misselijk zijn.

Rothmans heeft in Nederland een sigarettenfabriek in Zevenaar (duizend werknemers) en is eigenaar van de Groningse shag- en pijptabakfabrikant Niemeyer (o.m. Samson en Javaanse Jongens; 550 werknemers). Daarnaast werken er 400 mensen bij het Europese marketing- en verkoopkantoor in Amsterdam. In Wageningen produceert Rothmans de vermaarde Schimmelpenninck-sigaren. BAT heeft al enige jaren geen productie meer in Nederland. Wel werken er zo'n honderd mensen op een verkoop- en marketingkantoor in de hoofdstad.

Het feit dat zowel Rothmans als BAT vergelijkbare kantoren in de hoofdstad heeft, baart de vakbonden zorgen. "De fusie kwam voor ons als een donderslag bij heldere hemel", aldus Ronald Zwijnenburg, bestuurder bij CNV Voeding. "Er moet tenslotte een fors bedrag worden bezuinigd." Wereldwijd werken er bij de nieuwe combinatie 70.000 werknemers, waarvan 20.000 bij Rothmans.

Johann Rupert (l.), bestuursvoorzitter van Rothmans-grootaandeelhouder Richmont, geflankeerd door BAT-topman Martin Broughton.

FOTO: Reuters






[Voorpagina]

[Nederland]

[Buitenland]

[Telesport]

[De Financiële Telegraaf]

[Xtra]




Auteursrechten voorbehouden 1996-1999, © Dagblad De Telegraaf, Amsterdam
De Telegraaf-i wordt het best bekeken met Netscape Navigator, Netscape Communicator of Microsoft Internet Explorer.