&referer=" WIDTH="0" HEIGHT="0" BORDER="0" ALIGN="LEFT" ALT=""> [Nederland]
[Buitenland]
[Telesport]
[Financiën]
[Nederland]
 

 


dinsdag
12 januari 1999

 


[Autosite]
[Beurstip]
[ABN AMRO]
[Ordina]
[ICT Challenge]
[VSB]

Expediteur Ebus nieuwe
havenman van het jaar

door Theo Jongedijk - ROTTERDAM, dinsdag

De nieuwe 'Havenman van het Jaar', de gisteravond in Rotterdam benoemde Jan Ebus (48), zorgt ervoor dat Europa in deze donkere wintermaanden de broodnodige vitamine C op tafel krijgt.

Ebus is directeur-eigenaar (100%) van het Expeditiebedrijf Ebrex en directeur-aandeelhouder (30%) van het in groente en fruit gespecialiseerde stuwadoors- en expeditiebedrijf Seabrex. Het aan de Amsterdamse beurs genoteerde HIM Furness heeft 70 procent van de aandelen van laatstgenoemde onderneming in handen.

Het succesverhaal van Jan Ebus illustreert dat Rotterdamse havenbaronnen niet worden geboren en ook niet vanzelf in een gespreid bedje terechtkomen. Ze moeten jarenlang keihard werken eer ze recht kunnen doen gelden op hun 'adellijke' titel.

Ieder jaar smaakt één havenbaron het genoegen zich twaalf maanden lang 'Havenman van het Jaar' te mogen noemen. De onderscheiding wordt al bijna twee decennia verleend door de leden van de Rotterdamse havenpersclub Kyoto, de oudste vereniging van journalisten van het land. Kyoto-voorzitter Jan Gerritsen reikte gisteravond de versierselen uit.

Jan Ebus is het vak van expediteur bij wijze van spreken met de paplepel ingegoten. Hij begon in 1974 als loopjongen bij Frans Maas en nam elf jaar later in de functie van directeur afscheid. Zijn leven draait sindsdien om Ebrex, het tegenwoordig 150 man sterke Rotterdamse bedrijf, dat expeditiewerkzaamheden uitvoert in de ruimste zin van het woord. Om een voorbeeldje te noemen: half Nederland loopt op schoenen die door 'de handen' van Jan Ebus zijn gegaan.

Tot de jaren '70 was de Rotterdamse haven in de aanvoer van fruit zeer vooraanstaand. Die positie werd destijds kort samengevat voor een belangrijk deel verspeeld, omdat de stuwadoors niet wilden investeren in transportbanden. De uittocht van de bananen naar Antwerpen leidde tot een golf van negatieve publiciteit voor de Rotterdamse haven.

Om de opgelopen achterstand in de groente- en fruitoverslag goed te maken, is twee jaar geleden Seabrex opgericht, waarin het stuwadoorsbedrijf Seaport Terminals Merwehaven (van HIM Furness) en het fruitexpeditiebedrijf Seabrex Expediteurs (van Ebrex) opgingen. Het nieuwe bedrijf heeft een overslag van ruim één miljoen ton en een jaarlijkse omzet van meer dan honderd miljoen gulden. Er zijn 300 mensen werkzaam, het dubbele aantal van Ebrex.

Ebus heeft een ambitieus investeringsprogramma van tientallen miljoenen guldens om de fruitoverslag in Rotterdam de komende jaren aanzienlijk te laten groeien. Er moet in het bijzonder koel- en overslagruimte worden bijgebouwd.

Zuid-Amerika was voor citrusvruchten altijd al een belangrijke toeleverancier en de Canarische eilanden zijn dat voor tomaten. Daar is vorig jaar Zuid-Afrika bijgekomen met lading die voorheen naar Belgische en Duitse havens ging. Door 'individualisering', het goed en snel af handelen van relatief kleine pakketten, wil Seabrex nog meer in de gunst komen van Europese fruitimporteurs.

Het terugwinnen van de bananen staat ook nog altijd hoog op het verlanglijstje van Jan Ebus. Het overslagconcept van dit fruit is de laatste jaren zodanig veranderd dat Seabrex in staat moet worden geacht op deze markt met succes haar diensten aan te bieden. Een uitdaging waar de nieuwe 'Havenman van het Jaar' zich met hart en ziel op zal storten.

FOTO: SEABREX






[Voorpagina]

[Nederland]

[Buitenland]

[Telesport]

[De Financiële Telegraaf]

[Xtra]




Auteursrechten voorbehouden 1996-1999, © Dagblad De Telegraaf, Amsterdam
De Telegraaf-i wordt het best bekeken met Netscape Navigator, Netscape Communicator of Microsoft Internet Explorer.