Nieuw Formule 1-team BAR
in alle opzichten ambitieus
Van onze autosportmedewerker - BRACKLEY, vrijdag
Bij het nieuwe BAR Formule 1-team ligt de lat hoog. Adrian Reynard,
hoofd van de gelijknamige racewagenfabrikant, zei dat zijn nieuwe auto
meteen de eerste Grand Prix gaat winnen. Bij de officiële
presentatie kwam hij daar op terug. "Grote ambitie is geen slechte
zaak", nuanceerde de man die bij de Indycars grossierde in
successen.
BAR-directeur Craig Pollock vond dat zijn technisch-directeur beter
zijn tong had kunnen afbijten. Pollock, de 42-jarige Schot met de
helderblauwe ogen waarmee tegenstanders een ijskoud onthaal krijgen,
weet dat hij als een olifant door de porceleinkast stiert in de
besloten wereld van de Formule 1. Met British American Racing is hij de
nieuwe eend in de bijt. De voormalig sportleraar van Jacques Villeneuve
op een Zwitserse kostschool is manager van de Canadees, die in 1997
wereldkampioen werd. Pollock kocht met steun van sigarettenfabrikant
British American Tobacco het kwijnende Tyrrell-team, waarmee hij zich
een plek verwierf in de eredivisie van de autosport. Alles moest anders.
Jacques Villeneuve, Craig Pollock en Ricardo Zonta (vlnr) hebben de
lat hoog gelegd. Met British American Racing willen zij meteen tot de
top van de Formule 1 gaan behoren.
Foto: Peter van Egmond
De door Malcolm Oastler getekende auto en de ateliers zijn
splinternieuw. Pollock zette een smetteloze fabriek neer in het Britse
Brackley. "De modernste Formule 1-faciliteit ter wereld",
zegt hij zelf. Topman Villeneuve krijgt gezelschap van de 22-jarige
Braziliaanse debutant Ricardo Zonta. Een onbeschreven blad in de F1,
maar een veelbelovend coureur, die verleden jaar met Mercedes
wereldkampioen in de GT-klasse werd en alvast testte met McLaren.
De tomeloze ambitie van Pollock zorgde voor een aanvaring met de FIA,
de Internationale Automobielfederatie. Bij de presentatie werd
duidelijk wat Pollock wil. De ene auto (voor Villeneuve) in het wit van
Lucky Strike, die van Zonta in het blauw van 555. BAT beheert beide
merken rookwaar. Dubbele kansen voor de sponsor. Die verhoogde aandacht
pikte de F 1-wereld niet en dwarsboomde die creatieve aanpak. Een
arbitragecommissie zal binnenkort over de reactie van BAR beslissen.
Voor Pollock staat de uitslag vast. Hij denkt dat hij alles kan en mag
met zijn van Supertec V10-motoren (lees Renault Sport) voorziene
auto's. De schokdempers zijn trouwens van Koni, Nederlands fabrikaat.
De eerste test in Barcelona was hoopvol, behalve dan de afgebroken
achtervleugel met een vaartje van 300 km/u. Iedereen in paniek, behalve
de coureur. Het commentaar van Jacques was conform zijn stijl.
"Well, she's fast. Deze auto is net een jongedame die het gelijk
met je eens is en alles afgooit." Pollock: "Ik dacht, die
gaat slaan, maar hij straalde." Humor op hoog niveau. Voortekenen
dat het goed komt met het nieuwe ambitieuze team.
|