&referer=" WIDTH="0" HEIGHT="0" BORDER="0" ALIGN="LEFT" ALT=""> [Nederland]
[Buitenland]
[Telesport]
[Financiën]
[Nederland]
 

 


vrijdag
8 januari 1999

 


[ABN AMRO en Ajax]

Nieuw Formule 1-team BAR
in alle opzichten ambitieus

Van onze autosportmedewerker - BRACKLEY, vrijdag

Bij het nieuwe BAR Formule 1-team ligt de lat hoog. Adrian Reynard, hoofd van de gelijknamige racewagenfabrikant, zei dat zijn nieuwe auto meteen de eerste Grand Prix gaat winnen. Bij de officiële presentatie kwam hij daar op terug. "Grote ambitie is geen slechte zaak", nuanceerde de man die bij de Indycars grossierde in successen.

BAR-directeur Craig Pollock vond dat zijn technisch-directeur beter zijn tong had kunnen afbijten. Pollock, de 42-jarige Schot met de helderblauwe ogen waarmee tegenstanders een ijskoud onthaal krijgen, weet dat hij als een olifant door de porceleinkast stiert in de besloten wereld van de Formule 1. Met British American Racing is hij de nieuwe eend in de bijt. De voormalig sportleraar van Jacques Villeneuve op een Zwitserse kostschool is manager van de Canadees, die in 1997 wereldkampioen werd. Pollock kocht met steun van sigarettenfabrikant British American Tobacco het kwijnende Tyrrell-team, waarmee hij zich een plek verwierf in de eredivisie van de autosport. Alles moest anders.

Jacques Villeneuve, Craig Pollock en Ricardo Zonta (vlnr) hebben de lat hoog gelegd. Met British American Racing willen zij meteen tot de top van de Formule 1 gaan behoren.

Foto: Peter van Egmond

De door Malcolm Oastler getekende auto en de ateliers zijn splinternieuw. Pollock zette een smetteloze fabriek neer in het Britse Brackley. "De modernste Formule 1-faciliteit ter wereld", zegt hij zelf. Topman Villeneuve krijgt gezelschap van de 22-jarige Braziliaanse debutant Ricardo Zonta. Een onbeschreven blad in de F1, maar een veelbelovend coureur, die verleden jaar met Mercedes wereldkampioen in de GT-klasse werd en alvast testte met McLaren.

De tomeloze ambitie van Pollock zorgde voor een aanvaring met de FIA, de Internationale Automobielfederatie. Bij de presentatie werd duidelijk wat Pollock wil. De ene auto (voor Villeneuve) in het wit van Lucky Strike, die van Zonta in het blauw van 555. BAT beheert beide merken rookwaar. Dubbele kansen voor de sponsor. Die verhoogde aandacht pikte de F 1-wereld niet en dwarsboomde die creatieve aanpak. Een arbitragecommissie zal binnenkort over de reactie van BAR beslissen. Voor Pollock staat de uitslag vast. Hij denkt dat hij alles kan en mag met zijn van Supertec V10-motoren (lees Renault Sport) voorziene auto's. De schokdempers zijn trouwens van Koni, Nederlands fabrikaat.

De eerste test in Barcelona was hoopvol, behalve dan de afgebroken achtervleugel met een vaartje van 300 km/u. Iedereen in paniek, behalve de coureur. Het commentaar van Jacques was conform zijn stijl. "Well, she's fast. Deze auto is net een jongedame die het gelijk met je eens is en alles afgooit." Pollock: "Ik dacht, die gaat slaan, maar hij straalde." Humor op hoog niveau. Voortekenen dat het goed komt met het nieuwe ambitieuze team.






[Voorpagina]

[Nederland]

[Buitenland]

[Telesport]

[De Financiële Telegraaf]

[Xtra]




Auteursrechten voorbehouden 1996-1999, © Dagblad De Telegraaf, Amsterdam
De Telegraaf-i wordt het best bekeken met Netscape Navigator, Netscape Communicator of Microsoft Internet Explorer.