&referer=" WIDTH="0" HEIGHT="0" BORDER="0" ALIGN="LEFT" ALT=""> [Nederland]
[Buitenland]
[Telesport]
[Financiën]
[Nederland]
 

 


vrijdag
8 januari 1999

 


[Ordina]
[Matchbank]
[Autosite]
[Hypotheek-angst?]
[Beurstip]

Van Melle/Red Band voeren
gevecht om nieuwe chewmints

BREDA, vrijdag

De kauwbare pepermuntjes zijn inzet geworden van een juridische strijd. Snoepfabriek Van Melle (Mentos) eist dat CSM-dochter Red Band Venco (King) stopt met de introductie van chewmints. Het gaat niet om het snoepje zelf, maar om de opdruk op de verpakking. De fabrieken kwamen onderling niet tot een vergelijk en hebben het nu aan de rechter voorgelegd.

De opdruk op de doosjes van het nieuwe King-snoepje lijkt teveel op die van de oude vertrouwde rollen Mentos. "De consument kan daardoor in verwarring raken. Er zijn te veel overeenkomsten, zodat het niet langer toevallig kan zijn. Red Band maakt inbreuk op onze rechten. Daar zijn we kien op. Als we het niet meteen aanpakken, is de kans groot dat anderen het ook gaan doen", zegt Van Melles marketing directeur R. Korenhof. Zijn Mentos is al sinds de jaren twintig op de markt en met 1,2 miljard rollen per jaar een bestseller.

Red Band noemt de klachten van Mentos onzin. "Van Melle probeert gewoon de introductie van een concurrerend snoepje te vertragen", werpt algemeen directeur J. Berkenbosch tegen.

De King-chewmints liggen al bij de groothandel en zouden oorspronkelijk vanaf 1 jaunari in de winkel te koop zijn. Red Band heeft nu de introductie tot na de gerechtelijke uitspraak uitgesteld. "Die zien we met vertrouwen tegemoet", aldus de King-man.

Van Melle stelt dat het Mentos al jaren als "the chewy mint" op de markt brengt. Nu King een vergelijkbaar snoepje als "chewmints" op de verpakking aanprijst, voelt Van Melle zich in haar rechten aangetast. Het gebruikte lettertype, het kadertje er omheen en de kleuren waarin de snoepjes staan afgebeeld, lijken te veel op de Mentosrollen.

Red Band heeft nog aangeboden de verpakking bij de eerstvolgende partij die in productie komt, te veranderen. Van Melle wijst dat af. "Dan lopen we het risico dat de verwarring er al is. Wij weten niet hoelang het duurt voor er een nieuwe partij komt."

Als Red Band verliest, zal het de huidige voorraad bij de groothandel moeten vernietigen. Dat levert een schadepost van minimaal 2,5 ton op. Daar zijn de omzet en winst die het met de snoepjes denkt te maken, nog niet bijgerekend.






[Voorpagina]

[Nederland]

[Buitenland]

[Telesport]

[De Financiële Telegraaf]

[Xtra]




Auteursrechten voorbehouden 1996-1999, © Dagblad De Telegraaf, Amsterdam
De Telegraaf-i wordt het best bekeken met Netscape Navigator, Netscape Communicator of Microsoft Internet Explorer.