Van Melle/Red Band voeren
gevecht om nieuwe chewmints
BREDA, vrijdag
De kauwbare pepermuntjes zijn inzet geworden van een
juridische strijd. Snoepfabriek Van Melle (Mentos) eist dat CSM-dochter
Red Band Venco (King) stopt met de introductie van chewmints. Het gaat
niet om het snoepje zelf, maar om de opdruk op de verpakking. De
fabrieken kwamen onderling niet tot een vergelijk en hebben het nu aan
de rechter voorgelegd.
De opdruk op de doosjes van het nieuwe King-snoepje
lijkt teveel op die van de oude vertrouwde rollen Mentos. "De
consument kan daardoor in verwarring raken. Er zijn te veel
overeenkomsten, zodat het niet langer toevallig kan zijn. Red Band
maakt inbreuk op onze rechten. Daar zijn we kien op. Als we het niet
meteen aanpakken, is de kans groot dat anderen het ook gaan doen",
zegt Van Melles marketing directeur R. Korenhof. Zijn Mentos is al
sinds de jaren twintig op de markt en met 1,2 miljard rollen per jaar
een bestseller.
Red Band noemt de klachten van Mentos onzin. "Van
Melle probeert gewoon de introductie van een concurrerend snoepje te
vertragen", werpt algemeen directeur J. Berkenbosch tegen.
De King-chewmints liggen al bij de groothandel en
zouden oorspronkelijk vanaf 1 jaunari in de winkel te koop zijn. Red
Band heeft nu de introductie tot na de gerechtelijke uitspraak
uitgesteld. "Die zien we met vertrouwen tegemoet", aldus de
King-man.
Van Melle stelt dat het Mentos al jaren als "the
chewy mint" op de markt brengt. Nu King een vergelijkbaar snoepje
als "chewmints" op de verpakking aanprijst, voelt Van Melle
zich in haar rechten aangetast. Het gebruikte lettertype, het kadertje
er omheen en de kleuren waarin de snoepjes staan afgebeeld, lijken te
veel op de Mentosrollen.
Red Band heeft nog aangeboden de verpakking bij de
eerstvolgende partij die in productie komt, te veranderen. Van Melle
wijst dat af. "Dan lopen we het risico dat de verwarring er al is.
Wij weten niet hoelang het duurt voor er een nieuwe partij komt."
Als Red Band verliest, zal het de huidige voorraad
bij de groothandel moeten vernietigen. Dat levert een schadepost van
minimaal 2,5 ton op. Daar zijn de omzet en winst die het met de
snoepjes denkt te maken, nog niet bijgerekend.
|