&referer=" WIDTH="0" HEIGHT="0" BORDER="0" ALIGN="LEFT" ALT=""> [Nederland]
[Buitenland]
[Telesport]
[Financiën]
[Nederland]
 

 


vrijdag
8 januari 1999

 


[Ordina]
[Autosite]
[Beurstip]
[Hypotheek-angst?]
[Matchbank]

Philips werkt met Tivo
aan 'persoonlijke' tv

LAS VEGAS, vrijdag

Philips ziet kansen in een nieuwe manier van tv kijken. De kern van het idee is dat elke consument, onafhankelijk van het aanbod van de omroepen, zijn eigen tv-programma kan samenstellen en zelf bepaalt wanneer hij dat bekijkt.

Gisteren maakte het concern een samenwerking bekend met twee Amerikaanse bedrijven waarmee het de mogelijkheden verder gaat uitdiepen. "We hebben ons verbonden aan dit concept", zegt een woordvoerder in een toelichting op de intentieverklaring die Philips tekende met Tivo en Directv. Philips noemt het persoonlijke tv en presenteerde het concept op de beurs voor consumentenelektronica in Las Vegas.

Via een apparaat laat de individuele tv-kijker zijn of haar persoonlijke voorkeur registreren. Dat kunnen spelshows zijn, een bepaalde acteur of alle basketball-wedstrijden die in Europa op tv komen. De kijker bepaalt dan zelf wanneer hij het aanbod consumeert en is niet meer afhankelijk van de programmering van de omroepen. De nieuwe tv is hiertoe voorzien van een harde schijf, die uitgezonden programma's desgewenst opslaat. Die kunnen dan op een later tijdstip worden bekeken.

Met de techniek, ontwikkeld door Tivo, kan ook aan het zogenoemde "time shifting" gedaan worden. Een live-uitzending kan worden stopgezet, langzaam worden afgespeeld of zelfs worden terug gespoeld, om daarna gewoon op het punt verder te gaan waar de kijker was gestopt. Het is dan weliswaar niet meer echt live, maar de kijker hoeft geen seconde meer te missen.

Directv is een aanbieder van 185 tv- en radiokanalen, onder andere via de satelliet. De tweede helft van dit jaar moet de eerste persoonlijke tv-ontvanger op de Amerikaanse markt te koop zijn. Via het kastje, dat Philips gaat maken, kan met de Tivo-techniek een keus gemaakt worden uit het Directv aanbod.

Roel Pieper, de tweede man van Philips, noemt het een revolutionaire ontwikkeling op het gebied van televisiekijken. "De consument heeft de vrije keuze in het tijdstip van bekijken van zijn favoriete programma's."

Wat de kastjes en een abonnement gaan kosten, kon de woordvoerder nog niet vertellen. Ook is nog niet duidelijk wanneer het op de Europese markt komt. Philips wil verder geen indruk geven van de investering die zal worden gedaan om dit product op de markt te brengen.

Het concern maakte verder bekend de techniek onder de knie te hebben waarmee tv-programma's direct op de digitale video disc (dvd) kunnen worden opgenomen. Deze discs kunnen op de bestaande dvd-spelers worden afgespeeld. In het jaar 2000 komen de eerste apparaten op de markt. Volgens A. Baan, directievoorzitter van de divisie consumentenelektronica, kan de dvd hiermee de standaard worden en zal het de bestaande videoband vervangen.






[Voorpagina]

[Nederland]

[Buitenland]

[Telesport]

[De Financiële Telegraaf]

[Xtra]




Auteursrechten voorbehouden 1996-1999, © Dagblad De Telegraaf, Amsterdam
De Telegraaf-i wordt het best bekeken met Netscape Navigator, Netscape Communicator of Microsoft Internet Explorer.