Philips werkt met Tivo
aan 'persoonlijke' tv
LAS VEGAS, vrijdag
Philips ziet kansen in een nieuwe manier van tv
kijken. De kern van het idee is dat elke consument, onafhankelijk van
het aanbod van de omroepen, zijn eigen tv-programma kan samenstellen en
zelf bepaalt wanneer hij dat bekijkt.
Gisteren maakte het concern een samenwerking bekend met
twee Amerikaanse bedrijven waarmee het de mogelijkheden verder gaat
uitdiepen. "We hebben ons verbonden aan dit concept", zegt
een woordvoerder in een toelichting op de intentieverklaring die
Philips tekende met Tivo en Directv. Philips noemt het persoonlijke tv
en presenteerde het concept op de beurs voor consumentenelektronica in
Las Vegas.
Via een apparaat laat de individuele tv-kijker zijn of
haar persoonlijke voorkeur registreren. Dat kunnen spelshows zijn, een
bepaalde acteur of alle basketball-wedstrijden die in Europa op tv
komen. De kijker bepaalt dan zelf wanneer hij het aanbod consumeert en
is niet meer afhankelijk van de programmering van de omroepen. De
nieuwe tv is hiertoe voorzien van een harde schijf, die uitgezonden
programma's desgewenst opslaat. Die kunnen dan op een later tijdstip
worden bekeken.
Met de techniek, ontwikkeld door Tivo, kan ook aan
het zogenoemde "time shifting" gedaan worden. Een
live-uitzending kan worden stopgezet, langzaam worden afgespeeld of
zelfs worden terug gespoeld, om daarna gewoon op het punt verder te
gaan waar de kijker was gestopt. Het is dan weliswaar niet meer echt
live, maar de kijker hoeft geen seconde meer te missen.
Directv is een aanbieder van 185 tv- en radiokanalen,
onder andere via de satelliet. De tweede helft van dit jaar moet de
eerste persoonlijke tv-ontvanger op de Amerikaanse markt te koop zijn.
Via het kastje, dat Philips gaat maken, kan met de Tivo-techniek een
keus gemaakt worden uit het Directv aanbod.
Roel Pieper, de tweede man van Philips, noemt het een
revolutionaire ontwikkeling op het gebied van televisiekijken. "De
consument heeft de vrije keuze in het tijdstip van bekijken van zijn
favoriete programma's."
Wat de kastjes en een abonnement gaan kosten, kon de
woordvoerder nog niet vertellen. Ook is nog niet duidelijk wanneer het
op de Europese markt komt. Philips wil verder geen indruk geven van de
investering die zal worden gedaan om dit product op de markt te brengen.
Het concern maakte verder bekend de techniek onder de
knie te hebben waarmee tv-programma's direct op de digitale video disc
(dvd) kunnen worden opgenomen. Deze discs kunnen op de bestaande
dvd-spelers worden afgespeeld. In het jaar 2000 komen de eerste
apparaten op de markt. Volgens A. Baan, directievoorzitter van de
divisie consumentenelektronica, kan de dvd hiermee de standaard worden
en zal het de bestaande videoband vervangen.
|