Oorlog om privacy
loterij-miljonairs
door Michiel Hoogers - AMSTERDAM, vrijdag
In de Nederlandse loterijwereld is een ware oorlog
uitgebroken om de gunst van het goklustige publiek.
De twee grootste loterijen, de Nederlandse Staatsloterij
(omzet: een miljard gulden) en de Nationale Postcode Loterij (omzet:
500 miljoen gulden), zijn in een ongemeen felle concurrentiestrijd
gewikkeld. Daarin heeft de Staatsloterij gisteren openlijk haar
afkeuring uitgesproken over de manier waarop de Postcode Loterij haar
hoofdprijzen uitreikt.
"Wij bedrijven geen commercie over de ruggen van de
prijswinnaars", stelde een woordvoerder van de Staatsloterij.
Daarmee doelde hij op het feit dat de Postcode Loterij haar
prijswinnaars laat optreden in televisie-shows.
Gedragscode
De Nederlandse Staatsloterij wil hier een einde aan
maken door een algemene gedragscode voor loterijen in te voeren.
Volgens de Staatsloterij dient in een dergelijk
reglement het belang van de consument voorop te staan. Zo pleit
Nederlands grootste loterij ervoor dat in de gedragscode wordt
opgenomen dat de anonimiteit van de prijswinnaars wordt gewaarborgd.
De Staatsloterij zal binnenkort haar voorstel voor
het instellen van een gedragscode schriftelijk doen bij het Nederlands
Kansspelplatform. Dit is een overlegorgaan waarin alle grote loterijen
en Holland Casino's zijn vertegenwoordigd.
Klacht
De Staatsloterij kwam met het voorstel voor het
ontwerpen van een gedragscode naar aanleiding van de klacht van een
vrouw uit het Brabantse Teteringen. Zij beklaagde zich erover door de
hel te gaan sinds zij op Nieuwjaarsdag in een rechtstreekse
televisie-uitzending 4,2 miljoen gulden won in de Nationale
Postcode Loterij.
"Wij bedrijven geen commercie over de ruggen van
de prijswinnaars", oordeelde De Lange. "Als je prijswinnaars
uitgebreid neerzet op televisie zijn zij in één klap
bekende Nederlanders. Of je dit wel kunt doen, wordt bijna een
maatschappelijk vraagstuk. Straks moet de Nederlandse overheid nog voor
politiebescherming van de prijswinnaars gaan zorgen, net als bij een
voetbalwedstrijd gebeurt."
De directeur van de Nationale Postcode Loterij, Ronald
van der Giessen, wuifde de kritiek weg. "Die mevrouw in Teteringen
was gewoon een beetje in de war", zei hij. "Zij is bij haar
volle bewustzijn in de televisie-uitzending gekomen. Wij dwingen geen
enkele winnaar in de publiciteit te treden."
De Nationale Postcode Loterij adviseert de winnaars
wel om niet geheimzinnig te doen over hun prijs. "Buurtbewoners
zien toch wel dat er opeens een nieuwe auto voor de deur staat. Je kunt
maar het best openhartig over je gewonnen geldbedrag praten",
aldus een begeleidster van winnaars.
In de loterijvergunningen die het ministerie van
Justitie afgeeft, is niets geregeld wat betreft de manier waarop
prijzen worden uitgereikt. De loterijen zijn daar vrij in. Kenmerkend
voor de Postcode Loterij is dat zij de prijswinnaars graag voor het oog
van de televisiecamera's te kijk zet. Van de showprogramma's met de
dolgelukkige winnaars gaat een wervende werking uit. De Staatsloterij
hecht daarentegen aan het waarborgen van de anonimiteit van de
deelnemers. Uit een onderzoek van de Staatsloterij blijkt dat 93
procent van haar prijswinnaars dit zeer op prijs stelt.
De Staatsloterij verkoopt iedere maand ongeveer drie
miljoen staatsloten. De Postcode Loterij telt 2,7 miljoen maandelijkse
deelnemers met in totaal vier miljoen loten. Op Nieuwjaarsdag reikte de
Postcode Loterij een straatprijs uit van 23,8 miljoen gulden bruto. Bij
de trekking van de Staatsloterij eind deze maand staat een jackpot van
17,5 miljoen gulden op het spel.
|