Bedrijven nog lang
niet millenniumproof
Sommige sectoren van de industrie vervullen zo'n
vitale rol in de maatschappij dat het van essentieel belang is dat zij
het millenniumprobleem onder controle zouden moeten krijgen. Zonder
elektriciteit, water of gas ontstaat een sneeuwbaleffect, waardoor de
hele maatschappij wordt ontregeld. Het oplossen van het
millenniumprobleem had in eerste instantie bij alle bedrijven en
instellingen de prioriteit. Maar nu veel bedrijven dat niet voor elkaar
krijgen, concentreren zij zich op het ontwikkelen van rampenplannen en
noodscenario's.
door Margreet van Beem en Marjan van Beuningen -
AMSTERDAM, zaterdag
Het is inmiddels duidelijk dat een aantal
instellingen en bedrijven niet op tijd klaar zal zijn met het
millenniumprobleem. Zo bleek in november uit cijfers van het CBS dat
2500 bedrijven op 1 januari 2000 niet 'millenniumproof' zullen zijn.
Van nog eens 4000 bedrijven is dat nog onzeker.
In het Energie Millennium Platform (EMP) zijn alle
takken van de energiesector vertegenwoordigd. "Wij verwachten
halverwege volgend jaar klaar te zijn met het oplossen van de
knelpunten", aldus S. Marbus, woordvoerder van EMP. Maar hij sluit
niet uit dat er iets over het hoofd wordt gezien, waardoor er toch een
verhoogd risico op het uitvallen van de stroom bestaat.
Daarom hebben de energiebedrijven de noodscenario's al
klaar liggen. Alle productiebedrijven worden opgestart zodat er
overcapaciteit beschikbaar is om uitvallende bedrijven op te kunnen
vangen. En als de techniek het af laat weten is het bij veel machines
nog mogelijk om over te schakelen op handmatige bediening. "Ik
schat dat er op vitale plaatsen enkele honderden mensen extra worden
ingezet", aldus Marbus.
Het uitvallen van de stroom is ook de grootste angst
van de waterleidingbedrijven. Om te voorkomen dat pompstations dan
stilvallen, worden ze uitgerust met extra noodaggregaten. Deze kunnen
de machines tien dagen lang van elektriciteit voorzien, zo stelt E.
Cals, directeur van de Vewin, de overkoepelende organisatie van
waterleidingbedrijven. Volgens Cals moet zo'n 20% van alle
waterleidingbedrijven nog aan het oplossen van het millenniumprobleem
beginnen. Zijn grootste zorg is echter dat externe voorzieningen waar
de waterleidingbedrijven van afhankelijk zijn, het laten afweten.
Voor het geval de telecommunicatie uitvalt zijn de
bedrijven uitgerust met radiografische systemen. Ook wordt er een extra
voorraad aangelegd van de chemicaliën en hulpstoffen die nodig
zijn om het water te zuiveren. "Daarbij gaan we waarschijnlijk
ploegendiensten inzetten bij de normaal gesproken onbemande
pompstations", aldus Cals.
Ook de Gasunie gaat enkele honderden extra medewerkers
inzetten. Het bedrijf zegt zelf de zaakjes goed op orde te hebben, maar
houdt in haar noodplan rekening met het uitvallen van elektriciteit en
telecommunicatie. "De Gasunie is in januari klaar met het
aanpassen van de systemen. Dan zijn wij millenniumproof", aldus A.
Draijer, projectleider millenniumprobleem. "Mocht er toch nog iets
mis gaan, dan hebben we op essentiële plekken noodaggregaten
geplaatst, waarmee we de Gasunie 72 uur lang draaiende kunnen
houden."
KPN-Telecom vindt het niet nodig om een noodscenario te
maken. "Dat doe je alleen als je iets niet goed hebt
voorbereid", vindt de woordvoerder. "Wij hebben 300
miljoen in de aanpak van het probleem gestoken en garanderen dat
iedereen na de jaarwisseling kan bellen en faxen."
Een geruststelling voor supermarktketen Dirk van den
Broek. Deze maakt zich het meeste zorgen over de informatievoorziening.
"Wij zijn erg afhankelijk van telefoon en fax. De kassa's worden
via een centrale geprogrammeerd", zegt de woordvoerder. "Voor
het geval dat het mis gaat, leert het personeel zelf de prijzen in te
voeren."
De winkels kunnen daarbij problemen krijgen met deuren
die niet opengaan en koelkasten die uitvallen. Elke winkel maakt een
noodscenario. "Noodaggregaten moeten voorkomen dat producten
bederven." De supermarktketen is druk bezig toeleveranciers aan te
schrijven. "We maken ons veel zorgen over andere bedrijven. Of de
versproducten straks wel op tijd zijn, of de bestelboeken wel worden
gedrukt. Wat zij doen hebben we tenslotte niet zelf in de hand."
De sociale dienst in Groningen zegt millenniumproof te
zijn. Al voor de zomervakantie werden alle computers door de
leverancier nagekeken. "Ondanks alle voorzorg kan er natuurlijk
wel iets buiten ons om gebeuren, de stroom kan bijvoorbeeld
uitvallen," aldus een woordvoerder.
Ook de liftenbranche maakt zich het meest zorgen over
de elektriciteit. Volgens de Vereniging voor lift en roltraptechniek
zijn alle liften van de aangesloten fabrikanten millenniumproof.
"Maar als de stroom uitvalt, houdt het op", aldus G. de Coo
van de branchevereniging.
|