Frisdranken van Cadbury
gaan naar Coca-cola
LONDEN, zaterdag
Het Britse concern Cadbury Schweppes verkoopt zijn
frisdrankmerken buiten de Verenigde Staten voor 1,85 miljard dollar
(3,45 miljard) aan Coca-Cola. Het gaat om Schweppes, Dr Pepper,
Canada Dry, Crush en een aantal regionale merken.
Volgens Cadbury hebben de frisdranken een betere
toekomst onder Coca-Cola. "Het zijn beroemde en winstgevende
merken. Maar we zijn tot de slotsom gekomen dat ze buiten de VS met
meer succes kunnen groeien binnen de internationale infrastructuur die
Coca-Cola over vele jaren heeft opgebouwd", verklaarde topman John
Sunderland gisteren bij de bekendmaking van de transactie.
Topman Doug Ivester van Coca-Cola sprak van "een
schitterende aanvulling op onze belangrijkste merken". Tot de stal
van de Amerikaanse frisdrankengigant behoren behalve cola ook merken
als Fanta en Sprite.
De te verkopen belangen waren vorig jaar goed voor een
bedrijfsresultaat van 56 miljoen pond (175 miljoen). Dat was 9
procent van de totale bedrijfswinst van Cadbury. Het Britse concern
produceert naast frisdranken vooral snoepgoed, zoals chocola. De omzet
van Cadbury bedroeg vorig jaar 4,22 miljoen pond (ruim 13
miljard).
Behalve de VS zijn alleen Frankrijk en Zuid-Afrika
uitgezonderd van de transactie met Coca-Cola. Cadbury zal zijn positie
in die twee landen echter ook herzien. Verder liet het concern weten
zijn bottelactiviteiten buiten de VS eveneens te willen verkopen. Dat
moet 500 miljoen pond (1,55 miljard) opleveren.
Frankrijk is uitgesloten omdat Coca-Cola daar
prioriteit geeft aan de overneming van de sinasproducent Orangina. De
Franse autoriteiten hebben bezwaren tegen deze transactie van
omgerekend 1,7 miljard, omdat er een te sterk machtsblok op de
frisdrankenmarkt zou ontstaan. Als Coca-Cola ook nog de merken van
Cadbury zou krijgen, kan het goedkeuring vergeten.
|