[Interchange]&referer=" WIDTH="0" HEIGHT="0" BORDER="0" ALIGN="RIGHT" ALT=""> [Nederland]
[Buitenland]
[Telesport]
[Financiën]
[Nederland]
[I-mail]

 


zaterdag
12 december 1998

 


[Autosite]
[Reaal]
[ABN AMRO]
[KLM]
[ICT Challenge]
[Matchbank]

Frisdranken van Cadbury
gaan naar Coca-cola

LONDEN, zaterdag

Het Britse concern Cadbury Schweppes verkoopt zijn frisdrankmerken buiten de Verenigde Staten voor 1,85 miljard dollar (ƒ3,45 miljard) aan Coca-Cola. Het gaat om Schweppes, Dr Pepper, Canada Dry, Crush en een aantal regionale merken.

Volgens Cadbury hebben de frisdranken een betere toekomst onder Coca-Cola. "Het zijn beroemde en winstgevende merken. Maar we zijn tot de slotsom gekomen dat ze buiten de VS met meer succes kunnen groeien binnen de internationale infrastructuur die Coca-Cola over vele jaren heeft opgebouwd", verklaarde topman John Sunderland gisteren bij de bekendmaking van de transactie.

Topman Doug Ivester van Coca-Cola sprak van "een schitterende aanvulling op onze belangrijkste merken". Tot de stal van de Amerikaanse frisdrankengigant behoren behalve cola ook merken als Fanta en Sprite.

De te verkopen belangen waren vorig jaar goed voor een bedrijfsresultaat van 56 miljoen pond (ƒ175 miljoen). Dat was 9 procent van de totale bedrijfswinst van Cadbury. Het Britse concern produceert naast frisdranken vooral snoepgoed, zoals chocola. De omzet van Cadbury bedroeg vorig jaar 4,22 miljoen pond (ruim ƒ13 miljard).

Behalve de VS zijn alleen Frankrijk en Zuid-Afrika uitgezonderd van de transactie met Coca-Cola. Cadbury zal zijn positie in die twee landen echter ook herzien. Verder liet het concern weten zijn bottelactiviteiten buiten de VS eveneens te willen verkopen. Dat moet 500 miljoen pond (ƒ1,55 miljard) opleveren.

Frankrijk is uitgesloten omdat Coca-Cola daar prioriteit geeft aan de overneming van de sinasproducent Orangina. De Franse autoriteiten hebben bezwaren tegen deze transactie van omgerekend ƒ1,7 miljard, omdat er een te sterk machtsblok op de frisdrankenmarkt zou ontstaan. Als Coca-Cola ook nog de merken van Cadbury zou krijgen, kan het goedkeuring vergeten.






[Voorpagina]

[Nederland]

[Buitenland]

[Telesport]

[De Financiële Telegraaf]

[Xtra]




Auteursrechten voorbehouden 1996-1998, © Dagblad De Telegraaf, Amsterdam
De Telegraaf-i wordt het best bekeken met Netscape Navigator, Netscape Communicator of Microsoft Internet Explorer.