Vijfde mobiele telecom-
aanbieder verder als Ben
Van een onzer verslaggevers - DEN HAAG, zaterdag
De vijfde aanbieder van mobiele telefonie, een joint
venture van het Belgische Belgacom (70,6 procent) en het Deense Tele
Danmark 29,4 procent), start onder de naam Ben zijn activiteiten op 4
februari volgend jaar. Dat is ruim een week na zijn concurrent
Dutchtone, een samenwerkingsverband tussen Rabobank, ABN Amro, France
Télécom en Telinfo. Deze kondigde eerder deze week aan op
26 januari te starten.
Net als de concurrentie start Ben eerst in de Randstad
(in dit geval een gebied dat reikt van Dordrecht via Utrecht tot
Zaandam). Eind volgend jaar moet vrijwel heel Nederland door de nieuwe
aanbieder kunnen worden bereikt. Alleen in het noorden zou dan nog een
aantal 'witte plekken' zijn, zo bleek gisteren uit een toelichting van
de directie van Ben. "We moeten eind komend jaar meer dan 92
procent van de bevolking via ons net kunnen bereiken", zei
commercieel directeur Werner Schrijver.
De topman kon gisteren niet duidelijk maken waarin zijn
bedrijf zich onderscheidt van zijn vier collega's KPN, Libertel,
Telfort en Dutchtone. Verder dan de verzekering dat er 'kwaliteit' zou
worden geboden en dat er een 'helder aanbod' aan de klanten zal worden
gedaan kwam hij eigenlijk niet. Over tarieven wenste hij zich niet uit
te laten, noch over de kanalen waarlangs de klanten benaderd zullen
worden.
Over het aantal te verwachten klanten was men ook
weinig concreet. Van de nieuwe mobiele bellers (of bellers die naar een
andere aanbieder willen overstappen) wil Ben een 'meer dan evenredig
deel' naar zich toe trekken, dus meer dan 20 procent. Dutchtone denkt
komend jaar 10 tot 15 procent van de nieuwe gebruikers van mobiele
telefoon (dat wil zeggen 150.000 à 200.000) binnen te kunnen
halen.
In tegenstelling tot Dutchtone, die zo snel mogelijk een
breed pakket wil aanbieden (spraak, data en beeld), wil Ben pas nieuwe
technieken introduceren 'als die zich bewezen hebben'. Daarmee nog eens
duidelijk de voorzichtige marktbenadering van het bedrijf
onderstrepend: terwijl Tlefort het er alles aan gelegen was om zo snel
mogelijk in de lucht te komen (met alle negatieve publiciteit over
slechte ontvangst en storingen van dien) koos Ben voor een veel
voorzichtiger aanpak: eerst gedegen testen, dan pas aan de klanten
aanbieden. Eenzelfde marktbenadering die overigens ook Dutchfone aan de
dag legt. Deze besloot zelfs de start maar met zes weken uit te stellen
omdat men er nog niet voor klaar was.
De Belgisch/Deense Ben (gestart onder de naam Brucop,
later verder gegaan onder de naam Proximus) kreeg zijn vergunning begin
dit jaar tijdens een veiling van de radiofrequenties door het
ministerie van Verkeer & Waterstaat. In eerste instantie wist de
onderneming vier regionale frequenties in de wacht te slepen. Door
koppeling van die netten en het bijkopen van nog een tweetal
frequenties van Orange wist het samenwerkingsverband echter een
landelijk dekkend net te vormen.
Maar wel veel goedkoper dan de concurrenten Telfort
(Britisch Telecom en NS) en Dutchtone. Deze moesten rond 600
miljoen voor hun frequenties neertellen, Ben kon volstaan met een
investering van 'slechts' 296 miljoen.
Daarbovenop komen nog eens de investeringen in het
door de Finse Nokia aan te leggen mobiele net en de kosten voor een
call centrum e.d. In totaal denkt Ben de komende jaren daarin zo'n
1,5 miljard te investeren. De directie verwacht dan ook niet dat
de onderneming al in de komende vier jaar uit de rode cijfers zal komen.
|