&referer=" WIDTH="0" HEIGHT="0" BORDER="0" ALIGN="RIGHT" ALT=""> [Nederland]
[Buitenland]
[Telesport]
[Financiën]
[Nederland]
 

 


zaterdag
12 december 1998

 


[ING - Bank Interactive Banking]
[Autosite]
[Hypotheek-angst?]
[Reaal Hypotheken]
[CMG]
[World OnLine]

André Rieu kocht nep-viool

door Henk van der Meyden

MAASTRICHT/AKEN, zaterdag

André Rieu krijgt zijn Stradivarius, die hij kortgeleden voor 2,2 miljoen gulden kocht op een veiling in Keulen, niet geleverd. Er zijn inmiddels twijfels gerezen over de echtheid van de viool.

André Rieu zei me gistermiddag: "Ik ben heel triest en teleurgesteld. Dit was de viool waarop ik wilde spelen en waar ik me zo op had verheugd. Maar al kort na de veiling kreeg ik een telefoontje van de veilingmeester uit Aken, de heer Bongartz, die me zei dat hij de viool 'niet kon leveren' op het ogenblik. Hij zei me dat de naam van zijn veilinghuis belangrijk was en hij me niet een viool wilde laten kopen waar hij niet helemaal zeker van was. Hij twijfelde onder meer aan de echtheid van de bovenkant van de viool. Het kwam allemaal hard aan", aldus Rieu. "Ik had vlak voor de veiling al proefgespeeld op de viool en ik was er weg van. Hij past heel goed bij mij."

André maakte ook direct geld vrij voor de viool en vanuit zijn hotelkamer in Parijs, waar hij een concert gaf, bood hij telefonisch op het instrument. "Ik sprong een gat in de lucht toen ik hem had", aldus André. Rieu zelf is er in zijn hart nog altijd van overtuigd dat de viool wel echt is en vindt het een merkwaardige zaak dat hij na de veiling geconfronteerd is met deze nieuwe ontwikkeling.

De heer Bongartz uit Aken, die zijn veiling hield bij het veilinghuis Lempertz in Keulen, zei me gistermiddag: "Het klopt dat we op het ogenblik er niet zeker van zijn of de viool echt is. Er zijn twijfels. Wij zijn daar na de veiling attent op gemaakt en het is vind ik dan onze plicht een onderzoek in te stellen naar de herkomst van deze viool. Dat doen we nu dan ook. We willen niet het risico lopen dat de heer Rieu misschien over een jaar zou ontdekken dat de viool niet in orde is. Zo'n schandaal zou slecht zijn voor Rieu en ons veilinghuis. Rieu is een vriend van mij en ik heb hem dat gezegd. Ik begrijp dat hij nu teleurgesteld is maar wij handelen ook in zijn belang."

Bongartz vervolgt: "We onderzoeken nu de authenticiteit van de lak en of deze geretoucheerd is. Bij zo'n dure aankoop mag je geen risico nemen." De viool is afkomstig zegt hij van de vroegere beroemde vioolverzamelaar en handelaar Vidoudez in Genève, die inmiddels is overleden.

"Daar is de viool ook door onderzocht en daar kregen wij een gunstige expertise van en dat zegt veel in dit vak", aldus Bongartz. "Maar nu zijn er toch vraagtekens gerezen. Het kan ook zijn, dat er in de muziekwereld waarin zoveel jaloezie is, bepaalde mensen Rieu deze prachtige viool niet gunnen. Maar ik wil geen enkel risico nemen."

Bongartz onthult nu voor het eerst dat de viool op de veiling werd aangeboden door een Zweedse zakenman, die hem te goeder trouw via Vidoudez heeft aangeschaft. "Maar juist in deze tijd moet men heel nauwkeurig te werk gaan met de stamboom van zo'n viool", zegt hij. "Wij willen weten wat de herkomst precies is. Zeker nu met alle verwikkelingen rond bezit uit de Tweede Wereldoorlog. U begrijpt dat we voorzichtig moeten zijn." Bongartz sluit echter niet uit dat Rieu alsnog zijn viool zal krijgen. "Maar ik weet ook niet hoelang dit onderzoek zal duren."

André Rieu zelf lijkt, hoeveel pijn hem dat ook doet, echter al afstand te hebben genomen van de viool. Een Stradivarius die met zoveel vragen en twijfels omringd wordt, lijkt ook geen goede investering.

Het gaat bij deze Stradivarius om de ex-Vidoudez Cremona 1703. Volgens de boeken is het instrument gemaakt in de gouden periode van de vioolbouwer in 1703. De laatste die erop gespeeld heeft, was de violist Micha Elman. Hij speelde erop in de dertiger jaren.

"Rieu is niet over een nacht ijs gegaan", aldus Bongartz. "Hij heeft bij mij in Aken op de viool gespeeld en wij hebben opnamen van Elman beluisterd om de klank te vergelijken met dit instrument." Ook was er natuurlijk een taxatierapport, aldus Bongartz. "Maar men weet zelf wat er op dit gebied met kunstwerken in de wereld soms gebeurt. Men moet alles tot en met checken en zeker voor een klant als André Rieu wil ik zekerheid."






[Voorpagina]

[Nederland]

[Buitenland]

[Telesport]

[De Financiële Telegraaf]

[Xtra]




Auteursrechten voorbehouden 1996-1998, © Dagblad De Telegraaf, Amsterdam
De Telegraaf-i wordt het best bekeken met Netscape Navigator, Netscape Communicator of Microsoft Internet Explorer.