André Rieu kocht nep-viool
door Henk van der Meyden
MAASTRICHT/AKEN, zaterdag
André Rieu krijgt zijn Stradivarius, die hij
kortgeleden voor 2,2 miljoen gulden kocht op een veiling in Keulen,
niet geleverd. Er zijn inmiddels twijfels gerezen over de echtheid van
de viool.
André Rieu zei me gistermiddag: "Ik ben heel
triest en teleurgesteld. Dit was de viool waarop ik wilde spelen en
waar ik me zo op had verheugd. Maar al kort na de veiling kreeg ik een
telefoontje van de veilingmeester uit Aken, de heer Bongartz, die me
zei dat hij de viool 'niet kon leveren' op het ogenblik. Hij zei me dat
de naam van zijn veilinghuis belangrijk was en hij me niet een viool
wilde laten kopen waar hij niet helemaal zeker van was. Hij twijfelde
onder meer aan de echtheid van de bovenkant van de viool. Het kwam
allemaal hard aan", aldus Rieu. "Ik had vlak voor de veiling
al proefgespeeld op de viool en ik was er weg van. Hij past heel goed
bij mij."
André maakte ook direct geld vrij voor de
viool en vanuit zijn hotelkamer in Parijs, waar hij een concert gaf,
bood hij telefonisch op het instrument. "Ik sprong een gat in de
lucht toen ik hem had", aldus André. Rieu zelf is er in
zijn hart nog altijd van overtuigd dat de viool wel echt is en vindt
het een merkwaardige zaak dat hij na de veiling geconfronteerd is met
deze nieuwe ontwikkeling.
De heer Bongartz uit Aken, die zijn veiling hield bij
het veilinghuis Lempertz in Keulen, zei me gistermiddag: "Het
klopt dat we op het ogenblik er niet zeker van zijn of de viool echt
is. Er zijn twijfels. Wij zijn daar na de veiling attent op gemaakt en
het is vind ik dan onze plicht een onderzoek in te stellen naar de
herkomst van deze viool. Dat doen we nu dan ook. We willen niet het
risico lopen dat de heer Rieu misschien over een jaar zou ontdekken dat
de viool niet in orde is. Zo'n schandaal zou slecht zijn voor Rieu en
ons veilinghuis. Rieu is een vriend van mij en ik heb hem dat gezegd.
Ik begrijp dat hij nu teleurgesteld is maar wij handelen ook in zijn
belang."
Bongartz vervolgt: "We onderzoeken nu de
authenticiteit van de lak en of deze geretoucheerd is. Bij zo'n dure
aankoop mag je geen risico nemen." De viool is afkomstig zegt hij
van de vroegere beroemde vioolverzamelaar en handelaar Vidoudez in
Genève, die inmiddels is overleden.
"Daar is de viool ook door onderzocht en daar
kregen wij een gunstige expertise van en dat zegt veel in dit
vak", aldus Bongartz. "Maar nu zijn er toch vraagtekens
gerezen. Het kan ook zijn, dat er in de muziekwereld waarin zoveel
jaloezie is, bepaalde mensen Rieu deze prachtige viool niet gunnen.
Maar ik wil geen enkel risico nemen."
Bongartz onthult nu voor het eerst dat de viool op de
veiling werd aangeboden door een Zweedse zakenman, die hem te goeder
trouw via Vidoudez heeft aangeschaft. "Maar juist in deze tijd
moet men heel nauwkeurig te werk gaan met de stamboom van zo'n
viool", zegt hij. "Wij willen weten wat de herkomst precies
is. Zeker nu met alle verwikkelingen rond bezit uit de Tweede
Wereldoorlog. U begrijpt dat we voorzichtig moeten zijn." Bongartz
sluit echter niet uit dat Rieu alsnog zijn viool zal krijgen.
"Maar ik weet ook niet hoelang dit onderzoek zal duren."
André Rieu zelf lijkt, hoeveel pijn hem dat ook
doet, echter al afstand te hebben genomen van de viool. Een
Stradivarius die met zoveel vragen en twijfels omringd wordt, lijkt ook
geen goede investering.
Het gaat bij deze Stradivarius om de ex-Vidoudez
Cremona 1703. Volgens de boeken is het instrument gemaakt in de gouden
periode van de vioolbouwer in 1703. De laatste die erop gespeeld heeft,
was de violist Micha Elman. Hij speelde erop in de dertiger jaren.
"Rieu is niet over een nacht ijs gegaan",
aldus Bongartz. "Hij heeft bij mij in Aken op de viool gespeeld en
wij hebben opnamen van Elman beluisterd om de klank te vergelijken met
dit instrument." Ook was er natuurlijk een taxatierapport, aldus
Bongartz. "Maar men weet zelf wat er op dit gebied met kunstwerken
in de wereld soms gebeurt. Men moet alles tot en met checken en zeker
voor een klant als André Rieu wil ik zekerheid."
|