&referer=" WIDTH="0" HEIGHT="0" BORDER="0" ALIGN="RIGHT" ALT=""> [Nederland]
[Buitenland]
[Telesport]
[Financiën]
[Nederland]

 

 


vrijdag
4 december 1998

 


[World OnLine]
[Kras en win de krant]
[Reaal Hypotheken]
[Staatsloterij]
[Autosite]
[CMG]

Duitsers in maag met Betuwelijn

door Emile Bode - AMSTERDAM, vrijdag

De meest vooraanstaande Duitse ingenieursbureaus menen dat delen van het Duitse spoorwegennet volkomen overbelast raken als de Betuwelijn in 2005 gereed komt.

Daarom zal het noodzakelijk zijn vanaf de Duitse grens bij Emmerich tot Duisburg een nieuwe, verdiepte spoorlijn aan te leggen. Deze kost minstens ƒ1,5 miljard.

Maar ook als deze lijn is voltooid, zal de capaciteit onvoldoende zijn om het Nederlandse treinverkeer te kunnen verwerken. Bovendien zijn de milieugevolgen voor omwonenden enorm, in sommige gevallen zelfs onverantwoord groot.

In dat geval dient er desnoods een nieuwe spoorlijn te worden aangelegd. Een andere mogelijkheid is dat Nederland meer goederen via de noord- en zuidtak van de Betuwelijn naar Duitsland gaat vervoeren, waardoor het Ruhrgebied wordt ontzien.

Rapport
Dit staat in een omvangrijk rapport van de Duitse ingenieursbureaus Spiekermann, Prognos en andere bureaus waar deze krant de hand op heeft gelegd. De bijna ƒ1 miljoen kostende studie wordt pas in januari openbaar gemaakt. Het onderzoek is opgesteld in opdracht van de Duitse spoorwegen, de deelstaat Noordrijn-Westfalen en de betrokken regio's.

De Betuwelijn moet in 2005 bij de Duitse grens aansluiten op de bestaande spoorlijn Arnhem-Emmerich-Duisburg. De huidige twee sporen zijn echter volstrekt onvoldoende om de goederen en passagiersstromen op te vangen.

Reeds in 1992 kwamen de Duitse en Nederlandse regering in Warnemünde overeen dat om die reden het spoorvak Emmerich-Duisburg moet worden verbreed.

Volgens de opstellers is een uitbreiding tot drie en op bepaalde baanvakken tot vijf sporen nodig.

Bovendien zijn op tal van plaatsen ingrijpende milieumaatregelen vereist, omdat de spoorlijn door dichtbevolkte wooncentra loopt. Zelfs na plaatsing van vier meter hoge geluidsschermen worden de geluidsnormen op diverse locaties overschreden en zijn extra maatregelen onafwendbaar. De ingenieurs waarschuwen dat de schermen de omgeving ernstig zullen ontsieren.

Zij stellen dan ook dat deze, in Warnemünde overeengekomen spoorverbreding, in feite weinig nut heeft. Na 2010, als ook de hogesnelheidslijn-oost is voltooid, zullen de goederen en passagiersstromen zo snel toenemen dat er geen capaciteit is om het treinverkeer af te wikkelen.

Autoriteiten in de deelstaat Noordrijn-Westfalen hebben geschokt gereageerd op de uitkomsten van dit eerste grote Duitse onderzoek naar de gevolgen van de Betuwelijn. De actiegroep 'Betuwelijn, So Nicht' vindt dat onmiddellijk moet worden gekozen voor een nieuwe spoorverbinding die geen hinder voor de bevolking veroorzaakt.