Duitsers in maag met Betuwelijn
door Emile Bode - AMSTERDAM, vrijdag
De meest vooraanstaande Duitse ingenieursbureaus
menen dat delen van het Duitse spoorwegennet volkomen overbelast raken
als de Betuwelijn in 2005 gereed komt.
Daarom zal het noodzakelijk zijn vanaf de Duitse grens
bij Emmerich tot Duisburg een nieuwe, verdiepte spoorlijn aan te
leggen. Deze kost minstens 1,5 miljard.
Maar ook als deze lijn is voltooid, zal de capaciteit
onvoldoende zijn om het Nederlandse treinverkeer te kunnen verwerken.
Bovendien zijn de milieugevolgen voor omwonenden enorm, in sommige
gevallen zelfs onverantwoord groot.
In dat geval dient er desnoods een nieuwe spoorlijn te
worden aangelegd. Een andere mogelijkheid is dat Nederland meer
goederen via de noord- en zuidtak van de Betuwelijn naar Duitsland gaat
vervoeren, waardoor het Ruhrgebied wordt ontzien.
Rapport
Dit staat in een omvangrijk rapport van de
Duitse ingenieursbureaus Spiekermann, Prognos en andere bureaus waar
deze krant de hand op heeft gelegd. De bijna 1 miljoen kostende
studie wordt pas in januari openbaar gemaakt. Het onderzoek is
opgesteld in opdracht van de Duitse spoorwegen, de deelstaat
Noordrijn-Westfalen en de betrokken regio's.
De Betuwelijn moet in 2005 bij de Duitse grens
aansluiten op de bestaande spoorlijn Arnhem-Emmerich-Duisburg. De
huidige twee sporen zijn echter volstrekt onvoldoende om de goederen en
passagiersstromen op te vangen.
Reeds in 1992 kwamen de Duitse en Nederlandse regering
in Warnemünde overeen dat om die reden het spoorvak
Emmerich-Duisburg moet worden verbreed.
Volgens de opstellers is een uitbreiding tot drie en op
bepaalde baanvakken tot vijf sporen nodig.
Bovendien zijn op tal van plaatsen ingrijpende
milieumaatregelen vereist, omdat de spoorlijn door dichtbevolkte
wooncentra loopt. Zelfs na plaatsing van vier meter hoge
geluidsschermen worden de geluidsnormen op diverse locaties
overschreden en zijn extra maatregelen onafwendbaar. De ingenieurs
waarschuwen dat de schermen de omgeving ernstig zullen ontsieren.
Zij stellen dan ook dat deze, in Warnemünde
overeengekomen spoorverbreding, in feite weinig nut heeft. Na 2010, als
ook de hogesnelheidslijn-oost is voltooid, zullen de goederen en
passagiersstromen zo snel toenemen dat er geen capaciteit is om het
treinverkeer af te wikkelen.
Autoriteiten in de deelstaat Noordrijn-Westfalen
hebben geschokt gereageerd op de uitkomsten van dit eerste grote Duitse
onderzoek naar de gevolgen van de Betuwelijn. De actiegroep
'Betuwelijn, So Nicht' vindt dat onmiddellijk moet worden gekozen voor
een nieuwe spoorverbinding die geen hinder voor de bevolking
veroorzaakt.
|