NET5 wordt nieuwe
zender van SBS6
door Marcel Frost - AMSTERDAM, vrijdag
NET 5 is de naam van de nieuwe zender die SBS 6 per 1
maart op de Nederlandse televisiemarkt lanceert. Het nieuwe station
gaat de concurrentie aan met zowel de publieke omroep als met andere
commerciële zenders.
Op programma-gebied brengt NET 5 hoogstaande drama's en
documentaires, voor een belangrijk deel ingekocht bij de Engelse BBC en
Channel 4. Later op de avond is ruimte voor kennisquizzen, satirische
programma's en vraaggesprekken. Belangrijke series worden Ally McBeal,
Felicity en Vanity Fair. Vaste prik is 'Morgen gebeurt het' rond 23.00
uur, waarin journalisten met een ruime staat van dienst het nieuws van
de dag en de dag erna belichten. De vooravond richt zich vooral op de
jeugd.
Presentatoren
Namen van presentatoren zijn nog niet bekend, maar
SBS 6-directeur Fons van Westerloo bevestigt te willen winkelen bij de
zenders van de Holland Media Groep (RTL 4, 5 en Veronica) en de
publieke omroepen. Wat de naam betreft strijkt Van Westerloo RTL 5
tegen de haren in. "We gaan inderdaad keihard de strijd met ze
aan. Wel grappig als je bedenkt dat RTL 5 indertijd de slag moest
aangaan met SBS 6."
Een woordvoerder van HMG stelt dat in Nederland de
nummers één tot en met zeven wel een vaste indeling
hebben op de afstandsbediening en verwacht dan ook niet de nieuwkomer
het plekje van RTL 5 zal innemen.
Oorspronkelijk had het nu ruim drie jaar bestaande SBS 6
de naam Nederland 4 in gedachten. "Maar tegen RTL 4 kunnen we niet
op met een nieuwe zender", aldus Van Westerloo. "4 werd 5,
Nederland werd NED en uiteindelijk NET", legt hij uit. "We
hebben niet voor SBS 5 gekozen, omdat we duidelijk een onderscheid
willen maken tussen onze twee zenders."
Wat doelgroep betreft richt NET 5 zich op dezelfde
leeftijdsgroep als SBS, de 20 tot 49-jarigen. De verhouding man/vrouw
dient wel anders te komen liggen. Bij SBS 6 is dat nu 60-40, bij het
nieuwe station moet dat 40-60 worden.
SBS 6 gaat NET 5 de komende maanden op de reeds
bestaande zender flink promoten, naast advertenties in kranten en
tijdschriften en een uitgebreide radio-campagne. NET 5 komt in
hetzelfde gebouw te zitten als SBS 6 in Amsterdam en de aandelen zijn
eveneens verdeeld tussen SBS Broadcasting S.A. (70 procent) en N.V.
Holdingmaatschappij De Telegraaf (30 procent).
Naar verwachting is NET 5 bij de start op 1 maart in
80 procent van de Nederlandse huishoudens te ontvangen.
Onderhandelingen met diverse kabelmaatschappijen zijn nog gaande.
|