&referer=" WIDTH="0" HEIGHT="0" BORDER="0" ALIGN="RIGHT" ALT=""> [Nederland]
[Buitenland]
[Telesport]
[Financiën]
[Nederland]
 

 


vrijdag
4 december 1998

 


[Autosite]
[Reaal Hypotheken]
[World OnLine]
[Kras en win de krant]
[Staatsloterij]
[CMG]

NET5 wordt nieuwe
zender van SBS6

door Marcel Frost - AMSTERDAM, vrijdag

NET 5 is de naam van de nieuwe zender die SBS 6 per 1 maart op de Nederlandse televisiemarkt lanceert. Het nieuwe station gaat de concurrentie aan met zowel de publieke omroep als met andere commerciële zenders.

Op programma-gebied brengt NET 5 hoogstaande drama's en documentaires, voor een belangrijk deel ingekocht bij de Engelse BBC en Channel 4. Later op de avond is ruimte voor kennisquizzen, satirische programma's en vraaggesprekken. Belangrijke series worden Ally McBeal, Felicity en Vanity Fair. Vaste prik is 'Morgen gebeurt het' rond 23.00 uur, waarin journalisten met een ruime staat van dienst het nieuws van de dag en de dag erna belichten. De vooravond richt zich vooral op de jeugd.

Presentatoren

Namen van presentatoren zijn nog niet bekend, maar SBS 6-directeur Fons van Westerloo bevestigt te willen winkelen bij de zenders van de Holland Media Groep (RTL 4, 5 en Veronica) en de publieke omroepen. Wat de naam betreft strijkt Van Westerloo RTL 5 tegen de haren in. "We gaan inderdaad keihard de strijd met ze aan. Wel grappig als je bedenkt dat RTL 5 indertijd de slag moest aangaan met SBS 6."

Een woordvoerder van HMG stelt dat in Nederland de nummers één tot en met zeven wel een vaste indeling hebben op de afstandsbediening en verwacht dan ook niet de nieuwkomer het plekje van RTL 5 zal innemen.

Oorspronkelijk had het nu ruim drie jaar bestaande SBS 6 de naam Nederland 4 in gedachten. "Maar tegen RTL 4 kunnen we niet op met een nieuwe zender", aldus Van Westerloo. "4 werd 5, Nederland werd NED en uiteindelijk NET", legt hij uit. "We hebben niet voor SBS 5 gekozen, omdat we duidelijk een onderscheid willen maken tussen onze twee zenders."

Wat doelgroep betreft richt NET 5 zich op dezelfde leeftijdsgroep als SBS, de 20 tot 49-jarigen. De verhouding man/vrouw dient wel anders te komen liggen. Bij SBS 6 is dat nu 60-40, bij het nieuwe station moet dat 40-60 worden.

SBS 6 gaat NET 5 de komende maanden op de reeds bestaande zender flink promoten, naast advertenties in kranten en tijdschriften en een uitgebreide radio-campagne. NET 5 komt in hetzelfde gebouw te zitten als SBS 6 in Amsterdam en de aandelen zijn eveneens verdeeld tussen SBS Broadcasting S.A. (70 procent) en N.V. Holdingmaatschappij De Telegraaf (30 procent).

Naar verwachting is NET 5 bij de start op 1 maart in 80 procent van de Nederlandse huishoudens te ontvangen. Onderhandelingen met diverse kabelmaatschappijen zijn nog gaande.






[Voorpagina]

[Nederland]

[Buitenland]

[Telesport]

[Financiën]

[Xtra]




Auteursrechten voorbehouden 1996-1998, © Dagblad De Telegraaf, Amsterdam
De Telegraaf-i wordt het best bekeken met Netscape Navigator, Netscape Communicator of Microsoft Internet Explorer.