Nederlander kookt steeds minder
door Annemiek Paping - ZOETERMEER, vrijdag
Nederlanders kunnen en willen steeds minder tijd
besteden aan hun maaltijden. Trokken we vroeger gemiddeld 2,5 uur
(inclusief stoof- en suddertijd) uit voor de bereiding van het
avondeten, tegenwoordig is dat nog slechts 45 minuten.
Hier liggen grote kansen voor de horeca, concludeert het
Bedrijfschap Horeca en Catering in de Branchemonitor 1998 'Kompas voor
beleid'. In deze rapportage wordt erop gewezen dat in een land als de
Verenigde Staten minder dan tien minuten wordt uitgetrokken om te
'koken'.
De opmars van diepvries- en koelversmaaltijden in ons
land is niet te stuiten. De consument heeft de keuze uit een steeds
groter aantal kant-en-klaar-maaltijden. Het Bedrijfschap verwacht dat
deze trend zich de komende jaren versterkt zal voortzetten.
Zowel de detailhandel als de horecabedrijven breiden hun
keuzemogelijkheden op het gebied van voedsel dat consumenten niet zelf
hoeven te bereiden, steeds meer uit. De verkoopcijfers van
koelversmaaltijden en diepvriesmaaltijden vertoonden de afgelopen jaren
een sterke groei: 40 procent per jaar.
Nederlanders eten ook steeds vaker buiten de deur. De
omzet van restaurants, bistro's, cafetaria's, fastfood-restaurants,
grill- en lunchrooms en party-cateringbedrijven nam hierdoor een enorme
vlucht van 6 miljard in 1985 tot 11,2 miljard in 1997.
"Onze eetcultuur is de afgelopen jaren enorm
veranderd", aldus woordvoerster L. Roest van het Bedrijfschap
Horeca en Catering. "Dit is een rechtstreeks gevolg van de
veranderende samenstelling van huishoudens in ons land. Het aantal
tweeverdieners, dat over een relatief grote koopkracht beschikt, is de
afgelopen jaren drastisch toegenomen. De combinatie van betaald werk en
zorgtaken maakt echter dat de vrije tijd afneemt."
Mede hierdoor zijn horeca en toerisme, met een totale
omzet van 12,3 miljard over 1996, van toenemende betekenis voor
de Nederlandse economie. Deze branches bieden werk aan ruim een kwart
miljoen landgenoten. Voor nieuwe arbeidskrachten zal de horeca zich de
komende jaren met name richten op herintredende vrouwen en allochtonen.
|