&referer=" WIDTH="0" HEIGHT="0" BORDER="0" ALIGN="RIGHT" ALT=""> [Nederland]
[Buitenland]
[Telesport]
[Financiën]
[Nederland]
 

 


vrijdag
4 december 1998

 


[World OnLine]
[Reaal Hypotheken]
[Autosite]
[Staatsloterij]
[Kras en win de krant]
[CMG]

Campagne tegen vuurwerk op Internet

door Eric de Brouwer - ROTTERDAM, vrijdag

De Stichting Ideële Reclame (SIRE) werpt dit jaar Internet in de strijd om tijdens de grootschalige landelijke vuurwerkcampagne jongeren op de gevaren van het afsteken van zwerfvuurwerk te wijzen.

Uit nog niet gepubliceerde informatie waarover deze krant beschikt, blijkt dat SIRE dit jaar voor het eerst enkele reclamebureaus opdracht heeft gegeven een speciale internetpagina te maken om de doelgroep van voornamelijk 12- tot 18-jarigen met die boodschap te benaderen.

Deze bijzondere internetsite is dan ook een van de speerpunten van de nieuwe vuurwerkcampagne, die op 10 december officieel in Amsterdam wordt gelanceerd.

Geschikt

"Als je een campagne moet maken voor een veelal jeugdige doelgroep is Internet een geschikt instrument", zegt Michiel de Vries van het Amsterdamse reclamebureau PMSvW. "Lange tijd was televisie hèt middel bij uitstek om een boodschap over te brengen. Inmiddels echter zijn er nieuwe media voorhanden en dan kom je haast vanzelfsprekend bij internet uit."

SIRE heeft al jaren een internetpagina. "Die is echter meer informatief van karakter", aldus De Vries. "Nu hebben wij een aparte site ontwikkeld, waarop jongeren spelenderwijs ervaren wat de gevaren zijn van het afsteken van vuurwerk dat in de oudejaarsnacht niet is afgegaan."

Het spel op internetadres www.limbman.nl heet 'Adventure Game' en is vanaf 10 december te bezoeken. "Jongeren kunnen punten verzamelen en aan het eind komt de SIRE-boodschap 'Je bent een rund als je met vuurwerk stunt' om de hoek kijken. Ook is er een verbinding met de internetpagina's van SIRE gemaakt", aldus de zegsman.

De internetpagina moet op zoveel mogelijk Nederlandse scholen de aandacht krijgen, omdat tijdens de afgelopen jaarwisselingen is gebleken dat er steeds meer jonge vuurwerkslachtoffers zijn te betreuren. Ruim een derde van de ongevallen met vuurwerk valt overdag op nieuwjaarsdag als gevolg van het afsteken van zwerfvuurwerk, zo blijkt uit cijfers van SIRE.

Nieuwsgierige jongeren kunnen nu al een blik op de speciaal ontworpen internetpagina werpen. Dezer dagen is een aankondiging van 'Adventure Game' te zien. Bezoekers van deze pagina zien hoe, kijkend door een venster, donkere wolken zich samenpakken. 'Kom naar buiten als je durft' is de boodschap die verschijnt wanneer bliksemschichten door het beeld schieten.

Wel waarschuwen de makers de jonge bezoekers van de pagina alvast op gepaste toon. "Dit spel bevat schokkende beelden en is niet geschikt voor hartpatiënten, watjes en mensen met een gezond stel hersenen", aldus de makers.






[Voorpagina]

[Nederland]

[Buitenland]

[Telesport]

[Financiën]

[Xtra]




Auteursrechten voorbehouden 1996-1998, © Dagblad De Telegraaf, Amsterdam
De Telegraaf-i wordt het best bekeken met Netscape Navigator, Netscape Communicator of Microsoft Internet Explorer.