Campagne tegen vuurwerk op Internet
door Eric de Brouwer - ROTTERDAM, vrijdag
De Stichting Ideële Reclame (SIRE) werpt dit
jaar Internet in de strijd om tijdens de grootschalige landelijke
vuurwerkcampagne jongeren op de gevaren van het afsteken van
zwerfvuurwerk te wijzen.
Uit nog niet gepubliceerde informatie waarover deze
krant beschikt, blijkt dat SIRE dit jaar voor het eerst enkele
reclamebureaus opdracht heeft gegeven een speciale internetpagina te
maken om de doelgroep van voornamelijk 12- tot 18-jarigen met die
boodschap te benaderen.
Deze bijzondere internetsite is dan ook een van de
speerpunten van de nieuwe vuurwerkcampagne, die op 10 december
officieel in Amsterdam wordt gelanceerd.
Geschikt
"Als je een campagne moet maken voor een veelal
jeugdige doelgroep is Internet een geschikt instrument", zegt
Michiel de Vries van het Amsterdamse reclamebureau PMSvW. "Lange
tijd was televisie hèt middel bij uitstek om een boodschap over
te brengen. Inmiddels echter zijn er nieuwe media voorhanden en dan kom
je haast vanzelfsprekend bij internet uit."
SIRE heeft al jaren een internetpagina. "Die is
echter meer informatief van karakter", aldus De Vries. "Nu
hebben wij een aparte site ontwikkeld, waarop jongeren spelenderwijs
ervaren wat de gevaren zijn van het afsteken van vuurwerk dat in de
oudejaarsnacht niet is afgegaan."
Het spel op internetadres www.limbman.nl heet 'Adventure
Game' en is vanaf 10 december te bezoeken. "Jongeren kunnen punten
verzamelen en aan het eind komt de SIRE-boodschap 'Je bent een rund als
je met vuurwerk stunt' om de hoek kijken. Ook is er een verbinding met
de internetpagina's van SIRE gemaakt", aldus de zegsman.
De internetpagina moet op zoveel mogelijk Nederlandse
scholen de aandacht krijgen, omdat tijdens de afgelopen jaarwisselingen
is gebleken dat er steeds meer jonge vuurwerkslachtoffers zijn te
betreuren. Ruim een derde van de ongevallen met vuurwerk valt overdag
op nieuwjaarsdag als gevolg van het afsteken van zwerfvuurwerk, zo
blijkt uit cijfers van SIRE.
Nieuwsgierige jongeren kunnen nu al een blik op de
speciaal ontworpen internetpagina werpen. Dezer dagen is een
aankondiging van 'Adventure Game' te zien. Bezoekers van deze pagina
zien hoe, kijkend door een venster, donkere wolken zich samenpakken.
'Kom naar buiten als je durft' is de boodschap die verschijnt wanneer
bliksemschichten door het beeld schieten.
Wel waarschuwen de makers de jonge bezoekers van de
pagina alvast op gepaste toon. "Dit spel bevat schokkende beelden
en is niet geschikt voor hartpatiënten, watjes en mensen met een
gezond stel hersenen", aldus de makers.
|