Jalabert tourfavoriet na opmerkelijke metamorfose
door Raymond Kerckhoffs
DEN BOSCH, vrijdag - In de immens grote Brabanthallen kijkt Laurent Jalabert
verdwaald om zich heen. De show bij de ploegenpresentatie is een verplicht
nummer dat de Fransman het liefst links laat liggen. De ietwat trieste blik
in zijn fluwelen ogen doet herinneren aan de angstaanjagende valpartij van
Jalabert in Armentières. Desondanks kent de veelvraat uit Mazamet sindsdien
alleen voorspoed. Vanuit het diepste dal klom hij naar de hoogste top. De
sprinter werd een alleskunner, die verleden jaar met een vierde plaats in
de Tour de France en de eindoverwinning in de Ronde van Spanje zijn kwaliteiten
als klassementsrenner bewees.
De verbazingwekkende metamorfose die hij als renner heeft ondergaan, heeft
de ONCE-renner zelf ook enigszins verbaasd. "Vorig jaar had ik nog geen
hoofdrol in de Tour verwacht", zegt de 27-jarige leider van het UCI-klassement.
"Een vierde plaats in Parijs had ik niet voor mogelijk gehouden. Pas nadat
ik in de eerste lange tijdrit als zesde eindigde, had ik het gevoel dat
een goed klassement mogelijk was. In de Alpen werd duidelijk dat ik in het
hooggebergte nog terrein verlies, maar dat verschil wordt met de jaren kleiner."
Het fenomeen Jalabert streed verleden jaar diverse aparte wedstrijden in
de ronde. "In de eerste week reed ik voor de gele trui", herinnert hij zich.
"De groene trui was daarnaast mijn grote doel. Daarvoor bemoeide ik me met
de tussensprints en probeerde ik in de daguitslag steeds bij de eerste tien
te eindigen. Die arbeid vergde krachten. Krachten die ik misschien in de
bergetappes te kort kwam. Dit jaar richt ik mij daarom alleen op het eindklassement.
Ik zal me niet mengen in de massasprints en ook de groene trui laat ik links
liggen. Ik loop misschien het risico dat ik nu met lege handen huiswaarts
keer, maar ik vind dat ik dat risico moet nemen. Voor de derde keer de groene
trui winnen geeft geen toegevoegde waarde aan mijn carrière. Alleen een
podiumplaats in Parijs kan mijn palmares verrijken."
Een lange, individuele trainingsperiode in mei lijkt de sleutel van het
Tour-succes van de ONCE-formatie van ploegleider Manolo Saiz. Zoals verleden
jaar verdween Jalabert eind april voor vijf weken uit het peloton. Er stonden
geen wedstrijden op het programma, zodat 'JaJa' geestelijk tot rust kon
komen. "Denk niet dat wij in die periode vakantie vierden", lacht hij. "In
die weken train ik voluit en in totaal heb ik ruim drieduizend kilometer
afgelegd. Grotendeels in de bergen. Zelden trainde ik meer dan honderd kilometer
per dag, maar in die uren ging ik wel voluit. Met een hartslagmeter werden
al mijn verrichten geanalyseerd en in de gaten gehouden. Het grootste voordeel
van zo'n trainingsperiode is dat je kunt herstellen van de inspanningen.
Je hoeft niet zoals in een etappe-wedstrijd dagelijks te forceren. Doordat
het publiek en de pers geen prestatiedruk op je schouders kunnen leggen,
had ik ook geestelijk rust. De batterijen werden opnieuw opgeladen."
Dat Jalabert op en top uit deze 'rustperiode' tevoorschijn kwam, bleek al
spoedig. De ene overwinning volgde op de andere. Na de winst in de Midi
Libre won Jalabert de Alpenklassieker en vervulde daarna een hoofdrol in
de Dauphiné Libéré. In de Alpenklassieker en de etappe naar de Mont-Ventoux
in de Dauphiné pakte hij twee maal ruim één minuut op Indurain. "Het was
slechts een minuut", relativeert Jalabert zijn prestatie. "Die resultaten
hebben mij eerlijk gezegd wel verbaasd. Het belangrijkste is dat ik bergop
enorme progressie heb geboekt. Het Franse publiek heeft uit die twee prestaties
de hoop geput dat ik ook de Tour kan winnen. Dat is schromelijk overdreven.
De Tour is een wedstrijd apart. In de Dauphiné werd ik in de zware Alpenetappe
naar Briançon gelost, maar ontevreden was ik niet over die prestatie. In
de voorgaande jaren verloor ik in het hooggebergte enkele minuten op Indurain,
nu heb ik het verschil binnen twee minuten gehouden."
Voor de Franse kandidaat-Tourwinnaar is de tijdrit nog steeds zijn zwakste
punt. De afgelopen maanden heeft hij menigmaal zijn positie op de fiets
veranderd, om zodoende de ideale zit voor de eenzame run te vinden. In de
tijdrit in de Dauphiné Libéré werd zijn progressie in tijd uitgedrukt. In
de 42,1 kilometer gaf hij slechts vijftig tellen prijs op Indurain. "Dat
resultaat heeft me vertrouwen gegeven voor de Tour. Temeer omdat dat parcours
op het lijf van de specialisten was geschreven. In de komende Tour zijn
geen tijdritten voor de ware rouleurs. Daar kan ik met goede benen de schade
beperkt houden."
Het parcours van de komende Tour de France speelt Jalabert in de kaart.
Voor de bergetappes staat geen grote tijdrit op het programma. "Dat kan
een voordeel zijn", zegt hij voorzichtig. "Andere jaren kon Indurain in
de bergetappes al de gele trui verdedigen. Dit seizoen heeft Indurain in
de Dauphiné bewezen dat hij in de bergetappes in de aanval kan gaan. Indurain
in vorm kan op alle parcoursen presteren. Of het een voordeel is dat er
verschillende etappes door het Centraal Massief zijn, betwijfel ik. Verleden
jaar verraste ik iedereen op weg naar Mende. Dat was toen een surprise,
maar dit jaar zal men beter op mij letten. Zo'n stunt kun je niet twee jaar
achter elkaar herhalen."
"Zülle is misschien mijn kans om de Tour te winnen. Maar het kan ook zo
zijn dat ik mijn kansen voor hem opoffer wanneer hij goed geklasseerd staat.
Met twee sterke kopmannen sta je altijd sterker. Als Zülle in de aanval
is, moeten de anderen ploegen achtervolgen. Wij zullen elkaar niet in de
weg staan. Ik vind het geen probleem om voor hem te werken en zo denkt Zülle
er ook over. De ploeg is in alle linies sterk en daar moeten wij ons voordeel
uit halen. In het hooggebergte zijn renners als Cuesta, Mauri en Jonker
luxe-knechten, terwijl we voor de vlakke ritten en het middelgebergte ook
klasbakken in huis hebben."
"Voor ons kan de Tour beginnen", besluit Jalabert. Voor Frankrijk ook. Twaalf
jaar na Laurent Fignon heeft 'La douce France' eindelijk weer een potentiële
Tour-winnaar in huis, die een einde moet maken aan de tirannie van Miguel
Indurain.
home | renners | ploegen | etappes | nieuws | spel
|