&referer=" WIDTH="0" HEIGHT="0" BORDER="0" ALIGN="LEFT" ALT=""> | |
Lokale PC-merken blijven in trek | |
De grote merken voor thuiscomputers zijn Packard Bell, Compaq, Vobis en IBM. Sterk in opkomst is Dell die gespecialiseerd is in de directe verkoop zonder dat er tussenhandel aan te pas komt. Een niet onbelangrijk deel van de Dell-omzet gaat al via Internet. De Amerikaanse Gateway heeft een soortgelijke formule, maar breekt niet echt door in Nederland. Overigens zijn er in Nederland zeker 600 bedrijven die eigen merk pc's aanbieden, variërend van achterkamer-bedrijfjes tot Tulip uit Den Bosch. De assemblage van pc's is betrekkelijk eenvoudig. Moederborden, geheugens, toetsenborden: het is allemaal op de wereldmarkt te koop. Hoewel de grote merkfabrikanten graag anders doen geloven, blijft er een plaats voor de 'winkelier op de hoek' en lokale aanbieders die hun eigen systemen in elkaar zetten. Hun marktaandeel blijft vrij stabiel. Sommige bedrijven zetten jaarlijks enkele honderden pc's in elkaar, anderen zelfs tienduizenden. In vergelijkende tests zit een aantal 'integrators' regelmatig bovenaan qua prijs en kwaliteit. Relatief minder bekende bedrijven als Dyme en Planhold scoren vaak heel aardig in deze overzichten. Ook commercieel kunnen deze lokale aanbieders aardig meedraaien.
Aangepast De winkelier verdient betrekkelijk weinig aan pc's. De echte winstmakers zijn producten die consumenten kopen als ze al een computer bezitten. Aardige marges zijn haalbaar met apparaten en onderdelen die de functie van de pc kunnen verbreden zoals een digitale camera, joystick en dergelijke. Het zelfde geldt voor spullen die de pc opwaarderen. Voorbeelden zijn een modem of een tweede harde schijf. Voor de pc's en randapparatuur liggen de brutomarges tussen tien en vijftien procent. Dat is zeer laag, zo stelt het Hoofdbedrijfschap Detailhandel in een recente studie.
| |
|
©1998 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden. De Telegraaf-i wordt het best bekeken met Netscape Navigator of Microsoft Internet Explorer |