Diana, Prinses van Wales (1961 - 1997)
|
Paparazzi verdacht van
dood door schuld
door Pieter Nijdam - PARIJS, woensdag
Zes fotografen en een motorrijder, die prinses Diana en haar vriend Dodi
al-Fayed in de nacht van zaterdag op zondag achtervolgden tijdens hun fatale
autorit door Parijs, worden officieel verdacht van dood door schuld en het
verzuimen van hulp aan iemand in doodsnood.
Rechter Hervé Stéphan heeft tegen hen een formeel onderzoek gelast, wat
in het Franse rechtssysteem slechts nog een kleine stap is naar een berechting.
Op beide misdrijven staat een maximumstraf van vijf jaar gevangenis en een
boete van bijna 170.000 gulden.
De Franse fotografen Nicolas Arsov van het persbureau Sipa, Jacques Langevin
van Sygma, Serge Arnal van Stills, freelancer Laslo Veres en motorrijder
Stephan Darmon van Gamma, zijn in afwachting van hun eventuele berechting
op vrije voeten gesteld. Zij staan zolang ter beschikking van justitie.
De fotografen Romuald Rat van fotopersbureau Gamma en Christian Martinez
van het Angeli Agentschap moesten voor hun vrijlating ieder een borgsom
van 35.000 gulden betalen. De politie heeft hen ervan beschuldigd dat zij
hulpverleners en twee agenten opzettelijk hinderden, terwijl zij foto's
maakten van de beklemde inzittenden. Zij zouden zelfs reddingswerkers hebben
weggedrukt om betere opnamen te kunnen maken.
De advocaat van Romuald Rat verklaarde dat zijn cliënt tijdens het fotograferen
ook nog de pols van Diana had genomen. De raadsman van Nicolas Arsov sprak
in een eerste reactie van "theater-rechtspraak". Hij omschreef de fotografen
als "zondebokken".
1,87 promille
Inmiddels bleek gisteren uit een tweede laboratoriumonderzoek dat de chauffeur
van Diana en Dodi een promillage van liefst 1,87 alcohol in zijn bloed had
op de avond van het fatale ongeluk. Een eerste onderzoek wees nog een promillage
aan van 1,75 gram alcohol per liter bloed, terwijl 0,5 de wettelijke limiet
is om een auto te besturen.
De zichtbaar aangeschoten chauffeur Henri Paul van prinses Diana en haar
vriend Dodi al-Fayed zou vlak voor hun dodenrit, de bij de ingang van het
Ritz Hotel postende fotografen hebben uitgedaagd.
Een van de zeven aangehouden fotografen verklaarde gisteren voor de onderzoeksrechter
dat de chauffeur had gezegd: "Jullie halen me toch niet in."
De zeven journalisten sprongen daarop op hun motoren en scooters om Diana
en Dodi in hun overigens ongepantserde zwarte Mercedes 280 S te volgen naar
de villa van de familie Al-Fayed in het chique 16e arrondissement in West-Parijs.
Enkele minuten later verongelukten het stel en de chauffeur in een smalle tunnel bij de Pont de l'Alma, vlakbij
de Eiffeltoren. Alleen de lijfwacht van Diana, Trevor Rees-Jones, overleefde
de klap, zij het met zware verwondingen. Hoewel hij buiten levensgevaar
is, kan hij volgens zijn artsen voorlopig niet worden gehoord.
Over de snelheid waarmee Henri Paul de tunnel inreed is nog grote onduidelijkheid.
Terwijl de politie dinsdag nog bevestigde dat de snelheidsmeter van de verongelukte
Mercedes op 196 km/uur stond, verklaarde het openbaar ministerie gisteren
dat de meter op nul stond. Wel hebben experts berekend dat de auto op het
moment dat het een betonnen paal in de tunnel frontaal raakte, in ieder
geval tussen de 140 en 190 km/uur moet hebben gereden.
Henri Paul, die 41 is geworden, was een oud-piloot van de Franse luchtmacht.
Op 30-jarige leeftijd kwam hij in dienst van het Ritz, dat eigendom is van
de schatrijke Fayed-familie. In de afgelopen elf jaar had hij zich opgewerkt
tot tweede man van de beveiliging.
Thuis in jetset
In die hoedanigheid trok hij regelmatig op met Dodi al-Fayed met wie hij bevriend raakte. Henri Paul voelde zich duidelijk thuis in de wereld
van de jetset en hield wel van een slok. In de bars in de omgeving van het
Ritz was hij een graag geziene gast.
Toch stond hij ook bekend als zeer plichtsgetrouw. Hij had altijd een mobiele
telefoon op zak en wanneer hij wist dat er nog een opdracht voor hem in
het verschiet lag, dronk hij uitsluitend mineraalwater.
Op de avond voor het fatale ongeluk was hij echter vrij en had in een bar
vlakbij het hotel stevig gedronken. Volgens de barman, een zekere Bernard,
zei Henri Paul rond elf uur dat hij naar huis zou gaan.
Op dat moment besloten prinses Diana en Dodi al-Fayed een intiem diner in
het twee-sterrenrestaurant l'Espadon van het Ritz, waar zij hadden genoten
van onder meer zeetong, tarbot en Bollinger champagne.
Toen Diana en Dodi rond middernacht naar de villa van de Fayeds in het chique
zestiende arrondissement wilden gaan, werd een beroep gedaan op Henri Paul
om hun te rijden. De vaste chauffeur van Dodi zou proberen met een andere
auto de voor de deur wachtende fotografen te misleiden.
Henri Paul, die geen beroepschauffeur was maar wel rijcursussen had gevolgd
bij Mercedes-Benz in Stuttgart, zou geen moment hebben geaarzeld om het
stel naar huis te brengen. Met bravoure zou hij tegen enkele fotografen,
die zich niet hadden laten misleiden en bij de ingang van het hotel wachtten,
hebben gezegd dat hij ze toch wel zou afschudden. Enkele minuten later voltrok
zich het drama.
Terug naar Diana, Prinses van Wales (1961 - 1997)
|