|
Hybrides
top 3 > € 1000,-
GAZELLE
LAUSANNE €1529,-
Knetemann
: 'Dit is voor mij de winnaar.'
Breukink: 'Zitten originele dingen op, zoals
verstelbaar stuur en apart schakelsysteem.'
Chantal en Ghita Beltman: 'Heerlijk lage instap
bij vrouwenmodel.' Algemeen oordeel: Uitstekende
fiets, makkelijk schakelen, stuur simpel verstelbaar,
waardoor snel een sportieve of comfortabele houding
kan worden aangenomen. Remt goed. Geschikt voor de iets
oudere fietser.
Conclusie van de vakmannen:
Solleveld: 'Schakelsysteem werkt superlicht,
de verlichting werkt vol-automatisch, de dynamo is in
de naaf verwerkt, de afwerking is uitstekend. Simpele
afstelling van zadel en stuur; geen sleutels voor nodig.'
Van
Dalen: 'Kleur en eigen materiaal van Gazelle geven
uitstraling.'
BATAVUS
SHOSONE €1299,-
Ghita
Beltman: 'Super-geometrie;
gaaf design; twee pedaal-mogelijkheden, want click-systeem
van race- en mountainbikes in verwerkt.
Chantal Beltman: 'Sportief,
trendy uiterlijk.'
Rooks: 'Uitstekende fiets; kleur, framebouw en onderdelen
goed gekozen; schijfremmen met kabels zijn oké.'
Algemeen oordeel: Mooie
fiets die heerlijk zit. Vering is persoonlijke zaak,
maar veel testers vinden dat je de weg niet voelt. Zithouding
perfect en voldoende naar achteren gebouwd.
Conclusie van de vakmannen:
Solleveld: 'Sportief
model met goede afmontage. Schijfremmen zijn fraai pluspunt,
al is het jammer dat ze niet op oliedruk werken.'
Van Dalen: 'Ook
vrouwenuitvoering heeft goed stijf frame. Een sportievere
fiets dan Gazelle.'
GIANT
EXPEDITION €1149,-
Rooks:
'Voor mij persoonlijk de nummer 1. Prachtig afgewerkt.
Is alleen niet te vergelijken met andere hybrides. Renners
kiezen deze fiets'.
Chris Tates: 'Heerlijk zadel, zeer geschikt voor
lange afstanden.' Breukink: 'Minpunten: geen
kettingkast, geen handverstelbaar stuur en zadel; niet
geschikt voor de stad.'
Algemeen oordeel: Perfecte fiets, die eigenlijk
niet in deze categorie van hybrides thuishoort. Ideaal
voor de fanatiekere gebruiker op het gebied van trekking/expedition.
Conclusie van de vakmannen:
Solleveld: 'Een complete trekking-fiets. Puur
qua rij-eigenschappen de beste fiets.' Van
Dalen: 'Ontbreken van voorvering is goed. Iedereen
wil dat onderdeel uit concurrentie-overwegingen monteren
in deze groep, maar ze werken niet goed en gaan in de
lengterichting zwabberen.'
Hybrides
top 3 < € 1000,-
BATAVUS
ALABAMA €829,-
Rooks:
'Klassefiets voor breed publiek, rijdt soepel.'
Breukink: 'Zeer comfortabel op lange afstanden,
maar ook in de stad; goede, effectieve versnellingen.'
Algemeen oordeel: Mooi strak frame. Handige,
innovatieve stuurpen, die makkelijk te verstellen is.
Mooiste uitstraling en mooiste kleurstelling, wat bij
veel klanten in de winkel de doorslag geeft. Perfecte
rij-eigenschappen, uitstekende afwerking en afmontage.
Heerlijk zadel.
Conclusie van de vakmannen:
Van Dalen: 'Afwerking en gebruikte materialen zijn
top. Degelijk.'
Solleveld: 'Prachtige details: verstelbare handvatten,
bescherming voor derailleur, innovatieve stuurpen, standaard
die ook naar voren klapt (makkelijk als fiets direct
achteruit moet worden gehaald zoals in de schuur).'
GAZELLE
MEDEO €849,-
Knetemann: 'Goed schakelsysteem. Prima afwerking.
Eenvoudig verstelbaar stuur. Tates : 'Solide fiets die
heerlijk loopt.'
Breukink: 'Geschikt voor afwisselend terrein.'
Algemeen oordeel: Kwalitatief uitstekend product,
maar wat saai in kleurstelling. Goede afwerking. Detail:
bidonhouder ontbreekt bij damesfiets, bel zwak.
Conclusie van de vakman:
Van Dalen: 'De fiets is kwalitatief vergelijkbaar
met de Batavus. De Batavus is iets mooier, maar de geometrie
van de Gazelle is perfect. Daar zie je aan dat Gazelle
al 100 jaar fietsen bouwt. Het is een geheel, terwijl
je nog altijd vaak fietsen ziet waarbij verschillende
merken onderdelen zijn gebruikt om de prijs te drukken.'
Solleveld: 'Evenals de Gazelle Lausanne ook in
een goedkopere uitvoering verkrijgbaar.'
UNION
GOLDRUN €869,-
Rooks:
'Perfect van kleur; styling gericht op jonger publiek.
Uitermate geschikt voor langere afstanden; prima fiets
met strak frame.'
Knetemann: ' Goede uitstraling, maar net als
bijna alle fietsen in de groep te hoge bracket.'
Breukink: ' Iets te hoge bracket. Comfortabel
schakelen door gripshift, maar voorversnelling in de
naaf is wat minder.'
Algemeen oordeel: Met één voorblad
minder slijtage aan ketting. Opmerkelijk genoeg zit
de voorrem in tegenstelling tot het algemeen gebruik
rechts, wat de fiets in het begin wat gevaarlijk maakt.
Heeft te maken met nieuwe Europese regelgeving. Fijn
stuur.
Conclusie van de vakman:
Van Dalen: 'Fiets rijdt als een trein. Maar kleinere
mensen hebben problemen met opstappen wegens hoge bracket.
Zitpositie is eveneens hoog. Afmontage en uitstraling
dik in orde.'
|
|