De krantLaatste nieuwsSportPriveDFTDigi

[terug]
F I E T S R A I  2 0 0 3
 
 

Hybrides top 3 > € 1000,-

GAZELLE LAUSANNE €1529,-

Knetemann : 'Dit is voor mij de winnaar.'
Breukink: 'Zitten originele dingen op, zoals verstelbaar stuur en apart schakelsysteem.'
Chantal en Ghita Beltman: 'Heerlijk lage instap bij vrouwenmodel.' Algemeen oordeel: Uitstekende fiets, makkelijk schakelen, stuur simpel verstelbaar, waardoor snel een sportieve of comfortabele houding kan worden aangenomen. Remt goed. Geschikt voor de iets oudere fietser.
Conclusie van de vakmannen:

Solleveld: 'Schakelsysteem werkt superlicht, de verlichting werkt vol-automatisch, de dynamo is in de naaf verwerkt, de afwerking is uitstekend. Simpele afstelling van zadel en stuur; geen sleutels voor nodig.'
Van Dalen: 'Kleur en eigen materiaal van Gazelle geven uitstraling.'

BATAVUS SHOSONE €1299,-
Ghita Beltman: '
Super-geometrie; gaaf design; twee pedaal-mogelijkheden, want click-systeem van race- en mountainbikes in verwerkt.
Chantal Beltman: '
Sportief, trendy uiterlijk.'
Rooks: 'Uitstekende fiets; kleur, framebouw en onderdelen goed gekozen; schijfremmen met kabels zijn oké.'

Algemeen oordeel:
Mooie fiets die heerlijk zit. Vering is persoonlijke zaak, maar veel testers vinden dat je de weg niet voelt. Zithouding perfect en voldoende naar achteren gebouwd.
Conclusie van de vakmannen:
Solleveld:
'Sportief model met goede afmontage. Schijfremmen zijn fraai pluspunt, al is het jammer dat ze niet op oliedruk werken.'
Van Dalen: '
Ook vrouwenuitvoering heeft goed stijf frame. Een sportievere fiets dan Gazelle.'

GIANT EXPEDITION €1149,-
Rooks: 'Voor mij persoonlijk de nummer 1. Prachtig afgewerkt. Is alleen niet te vergelijken met andere hybrides. Renners kiezen deze fiets'.
Chris Tates: 'Heerlijk zadel, zeer geschikt voor lange afstanden.' Breukink: 'Minpunten: geen kettingkast, geen handverstelbaar stuur en zadel; niet geschikt voor de stad.'
Algemeen oordeel: Perfecte fiets, die eigenlijk niet in deze categorie van hybrides thuishoort. Ideaal voor de fanatiekere gebruiker op het gebied van trekking/expedition.
Conclusie van de vakmannen:

Solleveld: 'Een complete trekking-fiets. Puur qua rij-eigenschappen de beste fiets.'
Van Dalen: 'Ontbreken van voorvering is goed. Iedereen wil dat onderdeel uit concurrentie-overwegingen monteren in deze groep, maar ze werken niet goed en gaan in de lengterichting zwabberen.'

Hybrides top 3 < € 1000,-

BATAVUS ALABAMA €829,-
Rooks: 'Klassefiets voor breed publiek, rijdt soepel.'
Breukink: 'Zeer comfortabel op lange afstanden, maar ook in de stad; goede, effectieve versnellingen.'
Algemeen oordeel: Mooi strak frame. Handige, innovatieve stuurpen, die makkelijk te verstellen is. Mooiste uitstraling en mooiste kleurstelling, wat bij veel klanten in de winkel de doorslag geeft. Perfecte rij-eigenschappen, uitstekende afwerking en afmontage. Heerlijk zadel.
Conclusie van de vakmannen:
Van Dalen:
'Afwerking en gebruikte materialen zijn top. Degelijk.'
Solleveld: 'Prachtige details: verstelbare handvatten, bescherming voor derailleur, innovatieve stuurpen, standaard die ook naar voren klapt (makkelijk als fiets direct achteruit moet worden gehaald zoals in de schuur).'

GAZELLE MEDEO €849,-
Knetemann:
'Goed schakelsysteem. Prima afwerking. Eenvoudig verstelbaar stuur. Tates : 'Solide fiets die heerlijk loopt.'
Breukink: 'Geschikt voor afwisselend terrein.'
Algemeen oordeel: Kwalitatief uitstekend product, maar wat saai in kleurstelling. Goede afwerking. Detail: bidonhouder ontbreekt bij damesfiets, bel zwak.
Conclusie van de vakman:
Van Dalen: 'De fiets is kwalitatief vergelijkbaar met de Batavus. De Batavus is iets mooier, maar de geometrie van de Gazelle is perfect. Daar zie je aan dat Gazelle al 100 jaar fietsen bouwt. Het is een geheel, terwijl je nog altijd vaak fietsen ziet waarbij verschillende merken onderdelen zijn gebruikt om de prijs te drukken.'
Solleveld: 'Evenals de Gazelle Lausanne ook in een goedkopere uitvoering verkrijgbaar.'

UNION GOLDRUN €869,-
Rooks: 'Perfect van kleur; styling gericht op jonger publiek. Uitermate geschikt voor langere afstanden; prima fiets met strak frame.'
Knetemann: ' Goede uitstraling, maar net als bijna alle fietsen in de groep te hoge bracket.'
Breukink: ' Iets te hoge bracket. Comfortabel schakelen door gripshift, maar voorversnelling in de naaf is wat minder.'
Algemeen oordeel: Met één voorblad minder slijtage aan ketting. Opmerkelijk genoeg zit de voorrem in tegenstelling tot het algemeen gebruik rechts, wat de fiets in het begin wat gevaarlijk maakt. Heeft te maken met nieuwe Europese regelgeving. Fijn stuur.
Conclusie van de vakman:
Van Dalen: 'Fiets rijdt als een trein. Maar kleinere mensen hebben problemen met opstappen wegens hoge bracket. Zitpositie is eveneens hoog. Afmontage en uitstraling dik in orde.'

 
[terug]
     
© 1996-2003 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.