De krantLaatste nieuwsSportPriveDFTDigi

[terug]
F I E T S R A I  2 0 0 3
 
 
Laveren tussen
leguanen, ezels en spijkers

DAGBOEK VAN ZEVEN DAGEN FIETSEN IN DE ZON

door Sieb Oostindie

"Meneer, op Curaçao kunt u helemaal niet fietsen." Bij de balie van Dutch Caribbean Airlines op Schiphol begrijpen ze er niets van, als ze 15 Hollanders het vliegtuig richting Willemstad in helpen. Later, op het zonovergoten eiland, slaan allerlei mensen zich van pret op de knieën als ze de prijskaartjes aan de container fietsen zien, samen goed voor 100.000 euro. Die gekke Hollanders wisten alle ogen op zich gericht op Curaçao. Een week en een donkerbruine kleur later is er een schat aan informatie binnengehaald en hebben zeven wielertoppers uit een roemrijk verleden de dagen van hun leven beleefd.

DAG 1
Oprotten; een spons met zeep en fietspromotie

Testen in de klim

Bon Bini, dat zijn ook de gele letters boven op de berg, die je bij aankomst op vliegveld Hato meteen opvallen. Met een warm gevoel en een aangename bries op het door weer en wind geplaagde lichaam starten bondscoach Gerrie Knetemann, Erik Breukink, Steven Rooks, Leo van Vliet, Gerrit Solleveld, fietsenbouwer Jan van Dalen, acteur en fietsliefhebber Chris Tates en de racende fietszussen Chantal en Ghita Beltman op de hybriden van onder de duizend euro. De spraakmakende test is begonnen.

De tocht gaat van onze schitterende verblijfplaats Papagayo Beach Resort bij de Jan Thiel Baai richting Willemstad. Op de colletjes ligt Erik Breukink als in zijn oude dagen plat op het stuur. Van Vliet scheurt over stoepen en door de greppels, Tates en consorten stoppen bij een lagere school waar kindertjes een hartverwarmend liedje beginnen te zingen. Overal onderweg wordt gezwaaid en gelachen en worden duimen opgestoken. Soms is er ook een negatieve reactie, zoals bij de historische pontjesbrug: 'Rot allemaal op naar je eigen land!' "Waar kennen we die kreet ook alweer van?" vraagt Knetemann. Leo van Vliet is onderhand in gesprek gekomen met een overwinteraar. "Ik heb gehoord dat er hier sinds de finale van de wereldbeker, eind vorig jaar, opeens veel meer gefietst wordt. Het kan ook makkelijk; het is hier vlak, altijd mooi weer en de afstanden zijn klein. Dan zou de overheid het fietsen toch moeten gaan promoten. Maar een knappe fiets kun je hier nergens kopen."

De zusjes Beltman doen dubbel werk. Naast het testen trainen zij vier uur per dag. "Een prachtig exotisch avontuur dat we anders nooit meemaken." De blondines krijgen overal op straat extra aandacht. 'Hallo, schatjes'. Knetemann en Rooks trainen vandaag met ze mee. De fiets is weer schoon na de ochtendsessie. "Na een tropisch buitje lag overal olie op de weg. Bij terugkomst zijn we gelijk zeep en een spons in de supermarkt gaan kopen om de fietsen op te poetsen. Anders krijg je het er nooit meer af."

DAG 2
De leguaan, de uitdaging en het dipje

Elke ochtend worden de fietsen geprepareerd

Dat we op een exotisch eiland zitten vlak bij de evenaar, wordt deze dag duidelijk. Al vroeg in de ochtend maken Gerrie Knetemann en Erik Breukink vlak bij de Jan Thiel Baai opeens een slinger. "Er zat een leguaan zo groot als een hond op de weg. De Kneet reed er links langs, ik rechts. En wij maar hopen dat hij bleef zitten", zegt Breukink.

Deze dag zijn de racefietsen in beide categorieën aan de beurt. Op het heuvelachtige parcours bij de Jan Thiel Baai zitten twee gemene kuitenbijters. Tijdens het klimmen en afdalen wordt het uiterste van de fietsen gevergd. Ghita Beltman wordt uitgedaagd door de meerijdende testleider Willem Jaquet: wie de twee colletjes het snelst bedwingt. De naar corpulentie neigende Amersfoortse middenstandskoning stampt met zijn machtige dijen op de pedalen en wint dik. "Bij mij stond hij per ongeluk precies in de goede versnelling. Maar ja, daarom ben je ook renner", bluft het oermens. "Ik had iets van: ik rij me helemaal aan snot, wat er ook gebeurt." Beltman heeft geen moeite met het verlies. "Hij had het zwaar onderweg. Nu straalt hij weer. Ik heb hem keurig uit een dipje getrokken."

's Avonds krijgen de benen rust, tijdens een door Van der Valk aangeboden barbecue op het strand.

DAG 3
De ezel, lek rijden en slavernij

Jaloerse blikken naar ons testmateriaal

Omdat het 's nachts geregend heeft, wordt de training van de Beltmannetjes in alle vroegte weer door een glad wegdek verstoord. De moeilijke omstandigheden leveren kolderieke taferelen op. Ghita: "We reden op een soort junglepad en zijn bijna door een waakhond gegrepen. Verder liepen er allerlei dieren op de weg: kippen, zwijnen, noem maar op. Ikzelf ben tegen een ezel opgebotst die de weg overstak."

Tijdens de test van de mountainbikes rijden 's middags zes man lek in de bush-bush langs de kust. Daarna wordt er vanaf de boot van Mark van der Valk gedoken. De horecaondernemer vertelt dat je net zo makkelijk lek rijdt op de openbare weg. "Als ze hier de belijning gaan schilderen, slaan ze spijkers in de weg en binden ze daar een touw omheen, zodat ze rechte lijnen kunnen schilderen. Maar als ze klaar zijn, halen ze alleen het touwtje weg. Dan zie je binnen de kortste keren allerlei auto's aan de kant staan met lekke banden."

's Avonds verzorgt Jacob Gelt Dekker hoogstpersoonlijk een rondleiding door zijn prachtige museum Kura Hulanda. Vooral het verhaal van de multimiljonair over de vroegere en hedendaagse slavernij maakt indruk. "Is dat allemaal echt gebeurd?" vraagt Leo van Vliet zich geschrokken af.

DAG 4
De bondscoach van Bermuda, de grote
verkoop en Blf

De profs zijn onderhand zo'n bekende verschijning in het straatbeeld van Willemstad en omstreken, dat zich vandaag twee lokale helden melden om mee te rijden, aangevuld met een renner uit Bermuda. Deze Karl Outerbridge gaat 's middags meefietsen met de Beltmannetjes, maar schiet eerst Gerrie Knetemann aan. "Onze coach is met pensioen gegaan en wil meer tijd vrijmaken voor zijn kinderen. Wilt u bondscoach van de Bahama's en Bermuda worden?" De Kneet: "Man, daar heb ik helemaal geen zin in. Geef me je e-mailadres maar, dan kijk ik wel voor je."

Coördinator Wim Jaquet uitgeteld

In Otrabanda staat gastrijder nummer vier te trappelen van ongeduld: Jacob Gelt Dekker. De innovatieve zakenman mag meerijden op de fiets van de toekomst: de Easy Bike van Giant. Na een paar onzekere rondjes over het dorpsplein rijdt hij door de nauwe straatjes van de door hemzelf opgeknapte volkswijk van Willemstad. Bij terugkomst ontstaat er wat onduidelijkheid over de vraag of hij de 'easy rider' wil kopen. "Nee, niet alleen deze. Ik wil ze allemaal kopen. Mooi voor een jeugdproject hier in de stad."

's Avonds probeert Blöf de tropen om te dopen tot de Zeeuwse kust met een concert bij de razend populaire beachbar Mambo. De complete ploeg zet op het strand een tandje bij om tot diep in de nacht te stappen.

DAG 5
Een verend zadel, een dutje en gouden bestek

Het uitstapje heeft er stevig ingehakt. Gastrijder Fred Rompelberg, nota bene speciaal voor deze categorie aangetrokken, is als hij de eerste stadsfiets bestijgt, nog niet helemaal wakker: "Zeg Gerrit, dat zadel zakt weer. Het zit nog steeds los. " Solleveld, tegenwoordig fietsenmaker in De Lier, heeft direct door wat er aan de hand is: "Ja Fred, dat is de vering."

's Avonds wordt er gegeten bij Zanzibar, bekend van de serie Bon Bini Beach. Acteur Chris Tates heeft direct het gevoel dat hij weer een beetje thuis is. Diverse renners haken voortijdig af; het peloton is de man met de hamer tegengekomen. Maar bondscoach Gerrie Knetemann, die de volgende ochtend alweer om 6.15 uur gaat koersen met een paar lokale renners en de zusjes Beltman, zit er als laatste nog fris bij.

DAG 6
Salsadansen, een dikke lerares en de ontsnapping

Groot nieuws in de lokale krant: 'Vanavond salsadansen met Gerrie Knetemann in restaurant De Tropen'. De testers vragen hem de oren van het hoofd over de onvermoede talenten van de bondscoach op dit swingende vlak. In het begin kan hij er nog om lachen, maar gaandeweg de dag worden de plagerige opmerkingen hem langzaam te veel. De eigenaar van het etablissement vraagt om half elf 's avonds nog een beetje geduld, want de lerares is onderweg. "Er zijn echter twee problemen: ze is over de 100 kilo en spreekt geen woord Nederlands." Met de timing van de geboren Amsterdammer is niets mis, want precies op dat moment maakt hij zich per automobiel uit de voeten.

DAG 7
Lek rijden, schommelen en een vastgelopen auto

Rompelberg:
als enige twee keer lek

Er staat een mountainbike-tocht op het programma van vliegveld Hato langs de woestijnachtige kust naar Westpoint, zo'n 40 kilometer verderop. Een test door het allerruigste gebied voor deze all-terrain-bikes. Op Curaçao wordt voor ritten in de wildernis tegen alle scherpe planten en voorwerpen slime gebruikt en een band van kevlar. Niettemin rijdt Fred Rompelberg meteen twee keer lek. De banden van de Limburger blijken niet speciaal geprepareerd te zijn, omdat hij was vergeten zijn spullen op tijd in te leveren.

Eenmaal op Westpoint staat de auto van de catering vast op het stenenstrand. Knetemann, Rooks, Breukink, Van Dalen en Leo van Vliet duwen zich een ongeluk om de gestrande chauffeur te helpen. Alle inspanningen zijn vergeefs. Het elitekorps duwt tegen de voorkant van de auto en de bestuurder blijkt zijn versnelling in de vooruit te hebben staan...

DAG 8
Een baco, geen Gelt en een baco

 

De laatste testdag, in dit geval met de stadsfietsen. Er blijkt een hecht team te zijn ontstaan, alle wielervedetten werken zich in het zweet om de 69 tweewielers weer in te pakken en in de container te plaatsen. De deadline om het fietsenpark over te nemen wordt door de lokale multimiljonair met een uur overschreden. Dan blijkt telefonisch dat hij de tien goedkoopste exemplaren wil hebben. Die staan dan al lang en breed ingepakt kriskras door elkaar in de volgestampte container. Jammer voor Jacob - even geen Gelt - Dekker.

 

"Moet jij een baco?" wordt er aan Jan van Dalen gevraagd, als het werk er bijna opzit. De vakman en fietsenbouwer (Duell) uit Hoek van Holland roept, op het verkeerde been gezet door de opgebouwde routine op het eiland: "Nee, vandaag niet. Ze komen mijn neus uit." Het blijkt echter om een sleutel met dezelfde naam te gaan. De fietstest van De Telegraaf/TVWeekeinde is ook uitgebreid te zien bij SBS6.

OP TELEVISIE
Zaterdag 1 maart uitzending circa 13.00 uur en zondag 2 maart uitzending circa 15.00 uur: test mountainbikes en duiken vanaf de Toucan 2.

Zaterdag 8 maart uitzending circa 13.00 uur en zondag 9 maart uitzending circa 15.00 uur: test

hybrides en golfen op Blue Bay met Erik Breukink en Steven Rooks.

Zaterdag 15 maart uitzending circa 13.00 uur en zondag 16 maart uitzending circa 15.00 uur: test racefietsen en Fred Rompelberg over het wereldsnelheidsrecord.

Zaterdag 22 maart uitzending circa 13.00 uur en zondag 23 maart uitzending circa 15.00 uur: Gerrie Knetemann met tips en tricks, fiets van de toekomst en fietsmodellen van Porsche, Mercedes en BMW.

 

 
[terug]
     
© 1996-2003 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.