3
automerken op 2 wielen
door
Sieb Oostindie
Het
zijn vreemde wezens binnen de fietsfamilie: Porsche,
Mercedes en BMW. Opvallend uiterlijk, modern design,
als teken dat de drie autofabrikanten ook op twee wielen
van zich willen doen spreken.
Pretenties
om de gevestigde orde in het cyclisme omver te werpen
zijn er niet. "Er worden in Nederland al genoeg
goede fietsen gebouwd. De BMW is voor de echte liefhebbers",
zegt Jan-Evert van Seggelen namens de Duitse fabrikant.
|
De
BMW
|
De
drie besteden de bouw van hun fietsen uit en brengen
ze onder eigen naam op de markt. De verkochte aantallen
zijn marginaal. "Wij willen Porsche als gevestigde
merknaam in veel meer dan autorijden laten terugkomen",
vertelt Bas de Haas van het sportieve merk uit Stuttgart.
"Wij staan voor sportiviteit, exclusiviteit, functionaliteit,
perfectionisme."
|
De
Mercedes
|
De
drie proberen hun klanten in breder verband aan zich
te binden: het merk als life-style. "We mikken
op uitstraling", aldus Rik Dolk van Mercedes. "Het
is een middel om mensen aan je merk te binden. Je merkt
dat klanten lid willen worden van jouw club. Merkentrouw
is in onze business erg belangrijk, daar hebben we jaren
aan gewerkt. Het is een aardige vorm van klantenbinding".
|
De
Porsche
|
Vandaar
dat veel automerken (Ferrari, Jeep, Jaguar) zich eveneens
op de markt bewegen, met een breed scala aan vervoermiddelen.
Het merk moet van jongs af aan 'in de familie blijven'.
Daarom begint het al met trapauto's, sleetjes, speelgoed,
ski's, snowboards en kinderfietsen.
En
voor de grote mensen die zich willen onderscheiden:
de opvouwbare mountainbike van Mercedes kost 2328 euro.
BMW biedt de hybride Q3, eveneens mee te nemen in de
kofferbak, aan voor 1298 euro. Porsche heeft de duurste
fiets van de drie: 4242 euro, maar deze is voor dat
geld niet opvouwbaar. Projectmanager De Haas: "Onze
auto's zijn namelijk ook niet voor vrachtvervoer gebouwd."
|