Tropische examendag leerlingen vbo
Engels- en maatschappijleer-B en een keur aan
technische, administratieve en verzorgende vakken op niveau B en C
stonden gisteren op het programma van de leerlingen van het
voorbereidend beroepsonderwijs. De leerlingen wisten ondanks de hitte
de hoofden koel te houden.
"Leuk en niet moeilijk" waren de eerste
opgeluchte reacties op het vak Engels vbo-B. Docent Tineke van der Zalm
van het Meerstroom College in Utrecht was te spreken over de
evenwichtige verdeling van 'gemakkelijk en moeilijk': "Sommige
advertentie-teksten waren in pittig Engels gesteld, maar de vragen
erbij waren goed te doen. Het werd de leerlingen niet extra lastig
gemaakt, men vroeg hoofdzaken, geen details."
Ook waren de teksten niet saai, van moeder Theresa tot
Baywatch, misschien door de klachten van voorgaande jaren. De door veel
leerlingen gevreesde 'gaten-tekst' de leerling krijgt een tekst met
gaten en moet daarin woorden plaatsen, waaruit valt op te maken of hij
de tekst begrijpt was volgens Van der Zalm gemakkelijk. Haar leerlingen
Câline Trimaedjo en Ghariba El Mansouri, beiden van de afdeling
mode en kleding, vonden de gatentekst zelfs 'leuk'. Dat belooft dus
goede cijfers.
Maatschappijleer is nog lang geen gangbaar vak. Tot
die tijd is er echter een trouwe, maatschappijbewuste groep leerlingen
die tot en met het examen maatschappijleer volgt. Het werd de
kandidaten van vbo-B gisteren niet eenvoudig gemaakt.
Docent W. Schnack van De Koogmolen in Purmerend kenschetste
het examen als "moeilijk maar maakbaar" en voegde eraan toe:
"Er zullen geen bijzonder hoge cijfers vallen, waarschijnlijk veel
zessen en zevens." De paar examens die hij al nagekeken had,
bevestigden zijn vermoedens. Bij één leerling echter had
een complete black out toegeslagen. Die zal op 23 juni moeten gaan
herkansen.
Het onderdeel 'Mens en Werk' ligt de leerlingen
duidelijk beter dan 'Politieke besluitvorming', dat de meesten vrij
saai vinden. Maar trouwe krantenlezers, en die vind je bij dit vak,
werden wel met actuele vragen geconfronteerd waarover ze nu dagelijks
lezen: zo werd er gevraagd wat de taak was van een informateur, en uit
welke partijen de coalitie bestond. De meeste leerlingen vonden het 'te
doen'. Zij juichten niet, maar waren evenmin in mineur.
|