Maandag 17 mei 1999

'Meer aandacht voor mondelinge taalvaardigheid'

Havo-docent Nederlands L. Vos van het Amstelveen College valt op dat vooral mondelinge taalvaardigheid de laatste jaren meer aandacht heeft gekregen: "Scholieren leren tegenwoordig op school om ook te letten op gebaren en houdingen van mensen: de non-verbale communicatie. Het gaat meer om kijk- en luistervaardigheid dan om lezen. Bij spreekbeurten ligt de nadruk meer dan vroeger op de vorm in plaats van de inhoud: er moet een begin, een hoofdverhaal en een eind aan zitten. Nederlands is zakelijker geworden."

Dat leerlingen in de Tweede Fase, vanaf volgens studiejaar, minder boeken voor hun literatuurlijst hoeven lezen, noemt Vos positief: "Laat ze eerst maar eens de structuur van een tekst uitpuzzelen, daar hebben ze in de praktijk veel meer aan. Literatuur, daar komen ze op een latere leeftijd wel achter."


[Voorpagina] [Nederland] [Buitenland] [Telesport] [De Financiële Telegraaf] [Xtra]

© 1998 De Telegraaf-i. Alle rechten voorbehouden